آیا سفر وزیر خارجه اردن آخرین تلاش برای منصرف کردن تهران از پاسخگویی است؟!

يکشنبه 14 مرداد 1403 - 22:52

یک تحلیلگر سیاسی سفر وزیر امور خارجه اردن به تهران را تلاش برای منصرف کردن ایران از پاسخگویی به جنایت رژیم اشغالگر یا کاهش شدت پاسخ ارزیابی کرد.

العالم - ایران

بنابر این گزارش، صالح القزوینی پژوهشگر امور ایران در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: سفر امروز (یکشنبه) ایمن الصفدی وزیر امور خارجه اردن به تهران در راستای تلاش برای منصرف کردن ایران از پاسخگویی به جنایت رژیم اشغالگر در ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس در خاک ایران یا کاهش دادن شدت پاسخ به این جنایت صورت گرفته است.

قزوینی در واکنش به برخی تحلیل ها درخصوص حل وفصل شکاف 9 ساله در روابط ایران و اردن با سفر این مقام اردنی تصریح کرد: شکاف میان امان و تهران 9 ساله نبود، زیرا صفدی وزیر امورخارجه اردن در مراسم ترحیم شهید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران شرکت کرد و پادشاه اردن نیز به همین مناسبت خدمت رهبر ایران پیام تسلیت ارسال نمود.

وی افزود: مشخص است که هدف از این بازدید، گفتگو پیرامون موضع ایران و نحوه پاسخ به جنایت فجیع رژیم صهیونیستی است.

قزوینی توضیح داد: شاید وزیر خارجه اردن برای بررسی موقعیت ایران یا آنچه درباره واکنش تهران احتمال داده می‌شود، آمده است . وی با این هدف وارد تهران شد که مقامات ایران را از حمله منصرف یا حداقل آنها را قانع نماید که شدت پاسخ آنقدر بزرگ نباشد که منجر به وقوع جنگ در منطقه شود.

او بعید دانست که این سفر بدون ارسال پیامهای یک طرف یا حتی چندین طرف بینالمللی، انجام شده است. وی افزود که الصفدی حامل پیامی در رابطه با واکنش ایران به جنایت رژیم صهیونیستی در تهران یا ترور فواد شکر فرمانده ارشد حزب‌الله بوده است.

قزوینی تاکید کرد که ایران برای تقویت روابط خود با دیگر کشورها با آغوش گشاده، دست خود را برای همکاری به سمت آنها دراز می‌کند اما گاهی این روابط تحت تأثیر دیکته های کشورهایی قرار می‌گیرد که به کشورهای دارای روابط با ایران فشار می‌آورند تا سطح روابط خود را کاهش دهند و یا حتی روابط خود را با ایران قطع کنند.

پربیننده ترین خبرها