پایان حکومت ۱۵ ساله شیخ حسینه در بنگلادش؛ نخست‌‌وزیر از کشور گریخت

پایان حکومت ۱۵ ساله شیخ حسینه در بنگلادش؛ نخست‌‌وزیر از کشور گریخت
دوشنبه 15 مرداد 1403 - 15:11

در پی اعتراضات خونین در بنگلادش شیخ حسینه بعد از ۱۵ ستا نخست‌وزیری، از مقام خود کناره‌گیری کرد. گفته شده او با یک هلی‌کوپتر کشور را ترک کرده و به هند گریخته است. فرمانده ارتش بنگلادش از تشکیل "دولت موقت" خبر داد.

العالم- آسیا

مقامات نظامی و وزارت خارجه بنگلادش تایید کردند که پس از هجوم هزاران معترض از مقررات حکومت نظامی سرپیچی به اقامتگاه رسمی "شیخ حسینه" نخست‌وزیر بنگلادش، او از مقام خود استعفا داد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد شیخ حسینه با هلی‌کوپتر از اقامتگاه خود فرار کرده و خاک بنگلادش را ترک کرده است.

شبکه تلویزیونی س‌ان‌ان- نیوز ۱۸ هند به نقل از مقام‌های نظامی گزارش داده که او وارد خاک هند شده است.

گزارش‌ها حاکی است که هزاران نفر روز دوشنبه پس از هفته‌ها تظاهرات خشونت‌آمیز و درگیری با نیروهای امنیتی، وارد اقامتگاه رسمی شیخ حسینه در داکا شدند.

"وکرالزمان" فرمانده ارتش بنگلادش، بلافاصله اعلام کرد که پس از استعفای نخست‌وزیر و فرار او از پایتخت، دولت موقت تشکیل خواهد داد.

او در یک سخنرانی تلویزیونی با تایید استعفای نخست‌وزیر گفت: "ما یک دولت موقت تشکیل خواهیم داد".

فرمانده ارتش بنگلادش گفت که «کشور آسیب‌های زیادی دیده، اقتصاد ضربه خورده است، بسیاری از مردم کشته شده‌اند و زمان برای توقف خشونت فرا رسیده است».

او اظهار داشت که برای تشکیل دولت موقت با رئیس‌جمهور و احزاب اصلی مخالف گفتگو کرده است.

وکرالزمان که نزدیک به چهار دهه است در ارتش خدمت می‌کند، افزود: "اگر وضعیت بهتر شود، نیازی به شرایط اضطراری نیست"، و متعهد شد که مقامات جدید پس از هفته‌ها اعتراضات مرگبار، "تمام قتل‌ها را تحت پیگرد قانونی قرار خواهند داد".

بنگلادش از ماه ژوئیه صحنه اعتراضاتی گسترده و خشونت‌آمیز است. این اعتراضات در پی صدور حکم یک دادگاه برای بازگرداندن نظام سهمیه‌بندی قدیمی در کالج‌ها، دانشگاه‌ها و ادارات دولتی این کشور به جریان افتاد که در سال ۲۰۱۸ در پی اعتراضات گسترده دانشجویان لغو شده بود.

طبق این سهمیه‌بندی تا ۳۰ درصد از سهمیه‌ها به خانواده‌ها و بستگان کسانی تعلق می‌گیرند که در جنگ استقلال‌طلبانه بنگلادش با پاکستان در سال ۱۹۷۱ میلادی جنگیده بودند.

منتقدان می‌گویند که این سهمیه‌بندی به نوعی اولویت و امتیاز برای هواداران حزب "عوامی لیگ بنگلادش" محسوب می‌شود که جنبش استقلال‌طلبانه را در آن زمان رهبری می‌کرد. شیخ حسینه از سال ۲۰۰۹ میلادی نخست‌وزیر بنگلادش بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها