تحلیل "اکونومیست"در مورد انتخاب"یحیی سنوار" به عنوان رهبر حماس

تحلیل
پنج‌شنبه 18 مرداد 1403 - 13:33

"اکونومیست" با انتشار مقاله ای در تحلیلی عجیب به سفید نمایی کابینه افراطی و جنایتکار رژیم صهیونیستی پرداخته و در عوض انتخاب یحیی سنوار به عنوان رهبر جدید حماس را به حاشیه راندن اعتدال و دیپلماسی در این جنبش ارزیابی کرده است.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش رای الیوم، هفته نامه انگلیسی "اکونومیست" با انتشار مقاله ای با عنوان "انتخاب یحیی سنوار از سوی حماس به عنوان رهبر این جنبش، احتمال آتش بس را کمتر می کند" به تحلیل این اقدام حماس پرداخته است.

اکونومیست در مقاله خود "سنوار" را مهندس و مغز متفکر عملیات هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) در غزه توصیف کرده و انتخاب او را بعنوان رهبر "حماس" به معنی روی کار آمدن جناح تندرو این جنبش برمی شمارد که به دنبال سختگیری هرچه بیشتر در موضوع توافقنامه بین "اسرائیل" وحماس و پایان جنگی است که تاکنون 40 هزار قربانی بجا گذاشته است.

اکونومیست اینگونه تخمین می زند که "انتصاب سنوار از نظر تاکتیکی تا زمان برگزاری انتخابات احتمالی حماس در سال آینده موقتی خواهد بود"، چرا که به زعم این هفته نامه انگلیسی شدت جنگ در غزه انتظارات از برگزار نشدن این انتخابات در زمانی مقرر را افزایش می‌دهد و همین امر به "سنوار" در ادامه دوران رهبری اش در "جنبش حماس" به عنوان گزینه ای بلامنازع کمک خواهد نمود.

به نوشته ی این نشریه انگلیسی تمایل جنبش حماس به نیروهای خارجی و درعین حال ترجیح رهبران حماس به تعیین یحیی سنوار به جای خالد مشعل - که انتظار می‌رفت پس از "کشته شدن" هنیه، او به سمت ریاست دفتر سیاسی حماس بازگردد، دلیلی بر نزدیکی هرچه بیشتر "سنوار" به ایران در سال های اخیر است. نویسنده این مقاله معتقد است که ایران سبب اساسی در این ارجحیت بخشی به سنوار است، چراکه حماس بیش از سایرین، در جریان جنگ غزه، چه در دوره کنونی و چه در آینده، به شدت به حمایت تهران نیاز دارد.

این هفته نامه انگلیسی خاطرنشان کرده که انتصاب سنوار بیشتر "رهبران سیاسی خارجی جنبش حماس را که عموما معتدل‌تر و علاقمند به دیپلماسی هستند، به حاشیه خواهد برد".

"اکونومیست" در این مقاله اینگونه نتیجه گیری کرده "اگر واقعا بخشی از حماس علاقه مند به دیپلماسی بوده، تعیین سنوار در راس جنبش، آن را تضعیف کرده است.

به نظر نویسنده این مقاله هر چقدر که "هنیه" برای آتش بس با "اسرائیل" فشار می آورد، اما "سنوار" تلاش کرده تا درگیری را در غزه طولانی کند و با تسلط بر این باریکه و رهبری سیاسی حماس، احتمال آتش بس و آزادی اسرای اسراییلی "دورتر به نظر می رسد".

مقاله جانبدارانه اکونومیست از رژیم صهیونیستی درحالی است که سردمداران افراطی و تندروی این رژیم بر اساس نظر اکثر کارشناسان با ترور رهبر سیاسی حماس امیدها برای برقراری آتش بس را از بین برده اند.

به رغم این مساله در این مقاله، کوچک ترین اشاره ای به روی کار بودن احزاب راست افراطی در رژیم صهیونیستی نشده است اما در عوض از انتخاب سنوار به عنوان به حاشیه راندن اعتدال و دیپلماسی در جنبش حماس یاد شده است.

پربیننده ترین خبرها