تحلیل تاثیر شخصیت کاریزماتیک سنوار بر آینده سیاسی حماس

تحلیل تاثیر شخصیت کاریزماتیک سنوار بر آینده سیاسی حماس
شنبه 20 مرداد 1403 - 17:43

حماس با انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش در غزه به جای شهید اسماعیل هنیه آزمون سختی را پشت سر گذاشت.

العالم – فلسطین

به گزارش الجزیره، انتخاب یحیی سنوار در برهه حساسی صورت گرفت که این جنبش نیاز به التیام زخم های خود و ایجاد اعتماد به نفس در صفوف خود و حامیانش داشت به ویژه پس از انتشار اخباری مبنی بر اختلافات و جنگ قدرت در حماس که البته توسط جنبش تکذیب شد.

بسیاری معتقدند سنوار مرد مقابله با نسل کشی نظامیان اسرائیلی در غزه است به ویژه که وی با طوفان الاقصی دشمن صهیونیستی، آمریکا و همپیمانانش را به چالش کشید لذا انتخاب وی نه اقدامی متهورانه بلکه کاملا عقلانی بود چرا که وی نه تندرو بلکه فردی پراگماتیسم عملگرا در سطوح سیاسی است.

سنوار همواره به دنبال تحقق منافع جنبش حماس است البته به دور از اندیشه های سیاسی، تلاش وی برای بهبود روابط مصر و حماس، سفر سنوار به قاهره در سپتامبر 2017 و سفر به دوحه و آنکارا و سفر عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات مصر به غزه در مه 2021 و دیدار با سنوار برای بحث درباره آتش بس، بازسازی و آزادی اسرا گواهی به این مدعاست.

سنوار سپس در سال 2018 اقدام به بهبود روابط ایران و حماس کرد که به خاطر تنش داخلی در سوریه دچار تیرگی شده بود.

وی همچنین موضعی مناسب در زمینه احیای روابط حماس و فتح و حتی با محمد دحلان یکی از رهبران جداشده از جنبش «فتح» اتخاذ کرد که مدتها با حماس دچار مشکل شده بود، موضوعی که نشان دهنده رویکرد آشتی جویانه وی با فتح و بقیه گروههای مقاومت فلسطینی است.

سنوار همچنین بر خلاف شایعاتی که می گوید مخالف مذاکره برای مبادله اسراست، به دنبال حل این مشکل است و این بنیامین نتانیاهو نخست وزیر صهیونیستی است که برای به شکست کشاندن این مذاکرات می کوشد.

لذا سنوار دارای توانمندی ایجاد راه حل های جایگزین برای حل مشکلات حماس است که به طور حتم بر عملکرد سیاسی این جنبش تاثیری مثبت خواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها