آمریکا به مادور پیشنهاد پناهندگی داد.. ماجرا چیست؟

آمریکا به مادور پیشنهاد پناهندگی داد.. ماجرا چیست؟
دوشنبه 22 مرداد 1403 - 09:39

منابعی در کاخ سفید اعلام کردند که دولت واشنگتن به رئیس‌جمهور ونزوئلا پیشنهاد داده است در مقابل پناهندگی سیاسی در آمریکا، از قدرت کناره‌گیری کند.

العالم- آمریکا

روزنامه "وال استریت ژورنال" اعلام کرد که "نیکلاس مادورو" رئیس‌جمهوری ونزوئلا و برخی مقامات دولتش "در آینده با اتهامات جنایی روبه‌رو خواهند شد".

وال‌استریت ژورنال به قول منابعی در کاخ سفید، از تلاش واشنگتن برای متقاعد کردن مادورو و برخی مقامات ارشد دولت ونزوئلا برای استعفا از قدرت در مقابل دریافت پناهندگی سیاسی از آمریکا، خبر داد.

این منابع افزود "در صورتی‌که مادورو و مسئولان ارشد ونزوئلا توسط مقامات قضایی این کشور محاکمه شوند، ایالات متحده متعهد می‌شود که آنها را به ونزوئلا تحویل ندهد".

وال‌استریت ژورنال خاطرنشان کرد "مذاکرات محرمانه" میان واشنگتن و کاراکاس به مثابه نقطه امیدی برای اپوزیسیون است که ادعا می‌کند در انتخابات ۲۸ جولای گذشته با اختلافات بالا پیروز شد. اپوزیسیون نتایج انتخابات اخیر را رد کرده است.

این روزنامه آمریکایی یادآور شد که موضوع "کناره‌گیری مادورو" در دستور کار مذاکرات "توافق محرمانه" میان آمریکا و ونزوئلا بود که سال گذشته در دوحه، پایتخت قطر برگزار شد.

این روزنامه گزارش داد که مادورو پس از آن، حاضر به بحث در مورد موضوع استعفای خود نشد.

هفته گذشته، مادورو اسنادی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که مربوط به "توافق محرمانه‌ای" بود که با ایالات متحده در قطر امضا کرده بود.

اسناد منتشر شده حاکی از آن است که دولت بایدن و دولت مادورو با لغو تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا در بخش‌های نفت، بانک و طلا، در صورت شرکت اپوزیسیون در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به توافق رسیدند.

مادورو، جمعه گذشته طی کنفرانسی خطاب به واشنگتن گفت: "در امور داخلی ونزوئلا دخالت نکنید؛ این تنها درخواست من از شماست. "

این در حالی‌ست که روزنامه آمریکایی "مک‌کلاچی" به نقل از یک مقام ارشد در کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده هیچ پیشنهادی به مادورو نداده، ولی آماده است در مورد "همه احتمالاتی که به گذر ونزوئلا از وضعیت موجود کمک کند"، گفت‌وگو کند.

پربیننده ترین خبرها