رئیس دانشگاه کلمبیای آمریکا پس از سرکوب معترضان حامی فلسطین، کناره‌گیری کرد

رئیس دانشگاه کلمبیای آمریکا پس از سرکوب معترضان حامی فلسطین، کناره‌گیری کرد
پنج‌شنبه 25 مرداد 1403 - 07:33

«مینوش شفیق» رئیس دانشگاه کلمبیای نیویورک که برای مقابله با دانشجویان معترض و حامی فلسطین نیروهای امنیتی را به دانشگاه فراخوانده بود، چند ماه پس از تظاهرات دانشجویی ضد صهیونیستی، از سمتش کناره‌گیری کرد.

العالم ـ فلسطین اشغالی

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، شفیق پنجشنبه در ایمیلی با اعلام تصمیم خود گفت: در طول تابستان، توانستم در این باره تامل و تصمیم‌گیری کنم.

وی افزود: تصمیمش به استعفا «به دانشگاه کلمبیا کمک می‌کند که چالش‌های پیش رو را پشت سر بگذارد.»

شفیق اظهار کرد: اعلام تصمیمم باعث خواهد شد که ریاست جدید تا پیش از آغاز ترم بر سر کار بیاید.

استعفای شفیق چند ماه پس از اوج گرفتن دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا صورت گرفت.

این تظاهرات که مورد توجه جهانی قرار گرفت به دانشگاه‌های بسیاری گسترش یافت.

شیفق برای مقابله با معترضان نیروهای امنیتی را به دانشگاه فراخواند تا چادرهای آنها را برچیند. وی همچنین در کنگره آمریکا حاضر شد تا جلسه استماعی به سوال‌های قانونگذاران آمریکایی پاسخ دهد.

حدود هشت ماه پیش مأموران پلیس نیویورک شامگاه برای بازداشت و متفرق کردن معترضان طرفدار فلسطین وارد محوطه دانشگاه کلمبیا شدند. همزمان، ريئس دانشگاه خواستار ادامه حضور ماموران در دانشگاه شد.

دانشجویان معترض که از حدود دو هفته پیش این مرکز متعلق به گروه دانشگاه‌های «آیوی لیگ» را اشغال کرده و در محوطه آن چادر زده‌ بودند، از ۲۴ ساعت پیش ساختمان دانشگاه را نیز تصرف کردند.

تصاویر زنده که از شبکه‌های تلویزیونی پخش کردند، نفرات پلیس با کلاه ایمنی و تجهیزات دیگر را نشان می‌داد که وارد محوطه این دانشگاه در منهتن شدند. این مکان، نقطه کانونی اعتراضات دانشجویان علیه جنگ رژیم اسرائیل در غزه بود که به ده‌ها مرکز آموزشی در سراسر ایالات متحده گسترش یافت.

پربیننده ترین خبرها