رسانه عبری خبر داد:

فشارهای دیپلماتیک بر دادگاه لاهه برای جلوگیری از بازداشت نتانیاهو

فشارهای دیپلماتیک بر دادگاه لاهه برای جلوگیری از بازداشت نتانیاهو
چهارشنبه 24 مرداد 1403 - 18:35

دیپلمات‌های غربی اعلام کرده‌اند در صورتی‌که دادگاه جنایی بین‌المللی حکم بازداشت نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را صادر کند، روند ملاقات بین سران این رژیم و همتایان آنها در کشورهایی که این دادگاه را به رسمیت شناخته‌اند، پیچیده خواهد شد.

العالم - فلسطین اشغالی

روزنامه عبری "هاآرتص" به نقل از یک دیپلمات یکی از کشور حامی رژیم صهیونیستی اعلام کرد چنانچه دادگاه جنایی بین المللی حکم بازداشت (برخی مقامات این رژیم) را صادر کند، این دادگاه روابط خوب خود را با این رژیم در سطوح مختلف حفظ خواهند کرد اما با کسانی که حکم علیه آنها صادر شده است، ملاقات نخواهد داشت.

صدور حکم بازداشت علیه "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر و "یوآو "گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بنا به درخواست "کریم خان" دادستان دادگاه لاهه، مستلزم موافقت بدوی این دادگاه است. این در حالی است که به گفته همین روزنامه، فشارهای دیپلماتیک علیه دادگاه لاهه برای عدن صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت، همچنان ادامه دارد.

دیپلمات دیگری از یک کشور دیگر گفت: "اسرائیل از همان ابتدا می‌بایست با دادستان و دادگاه به نحوی دیگر برخورد می‌کرد" .

این دیپلمات به روزنامه هآارتس گفت: چنانچه حکم بازداشت صادر شود برخی کشورها برای روابط و همکاری با نتانیاهو و گالانت دچار مشکلات جدی خواهند شد.

این در حالی است که آمریکا هم مثل رژیم صهیونیستی دادگاه کیفری بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد و لذا صدور چنین حکمی تأثیری بر روابط این رژیم با واشنگتن نخواهد داشت.

بیشتر همپیمانان رژیم صهیونیستی شامل انگلیس، آلمان، فرانسه، کانادا، استرالیا و ژاپن منشور رم را امضا کرده‌اند و این دادگاه قدرت خود را از این منشور گرفته است.

دادگاه لاهه نتانیاهو و گالانت را به کشتار در غزه، استفاده از گرسنگی و قحطی به‌عنوان یک ابزار جنگی، جلوگیری از ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و هدف‌گیری عامدانه غیرنظامیان در جنگ متهم کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها