اصرار نتانیاهو بر 2 شرط خود در مذاکرات آتش بس و پاسخ حماس

اصرار نتانیاهو بر 2 شرط خود در مذاکرات آتش بس و پاسخ حماس
پنج‌شنبه 25 مرداد 1403 - 11:38

پایگاه خبری شبکه رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی "کان"، از پافشاری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر دو شرط خود، در آستانه ی آغاز مذاکرات آتش بس در دوحه پایتخت قطر که قرار است امروز (پنجشنبه) برگزار شود، خبر داد.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش عربی 21، این پایگاه خبری عبری افزود: "دو شرطی که نتانیاهو بر آن اصرار داشته و به آن پایبند است، یکی باقی ماندن در محور فیلادلفیا و دیگری بازرسی از فلسطینیانی است که به شمال باریکه غزه بازمی‌گردند" این موضوع نشان می‌دهد اگر عقب‌نشینی از محور فیلادلفیا انجام شود، "اسرائیل" خواستار انجام تدابیری برای جلوگیری از نزدیک شدن حماس به مرزهای مصر خواهد شد و جهت آماده شدن برای این مذاکرات، نمایندگان موساد، شین بت و ارتش در خصوص "تمهیدات امنیتی در محور فیلادلفیا" با هم رایزنی و گفتگو کرده اند".

خاطرنشان می شود که محور فیلادلفیا یا محور صلاح الدین در طول مرز میان باریکه غزه و مصر واقع است‌. طول آن ۱۴ کیلومتر است و از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب امتداد دارد. به موجب یکی از بندهای پیمان کمپ دیوید که در سال ۱۹۷۹ میان مصر و رژیم اشغالگر امضا شد، محور فیلادلفیا یک منطقه حائل در طول مرز به شمار می آید. تا قبل از عقب نشینی رژیم اشغالگر از باریکه غزه در سال ۲۰۰۵، محور فیلادلفیا تحت کنترل رژیم اشغالگر بود‌، این رژیم هم اکنون نیز بار دیگر این محور را در جنگ غزه اشغال کرده است.

در خصوص مذاکرات آتش بس، پیشتر آمریکا و رژیم اشغالگر صهیونیستی اعلام کرده بودند که دو هیئت را برای شرکت در مذاکرات امروز (پنجشنبه) به دوحه می فرستند و حماس نیز بر موضع خود مبنی بر امتناع از مذاکره با توجه به شرایط و داده های جدید تاکید کرده است.

در همین زمینه "محمود مرداوی"، یکی از رهبران جنبش حماس، روز گذشته (چهارشنبه) در آستانه برگزاری مذاکرات آتش در دوحه اعلام کرد: "این جنبش تنها به شروط مطرح شده از سوی مقاومت در مورد مذاکرات آتش بس در غزه پایبند خواهد بود، حتی اگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر "اسرائیل" بر موضع خود پافشاری کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم جعلی "اسرائیل" موافقت کرده که هیئتی از جمله مشاور سیاسی او "اوفیر فلیک" تل آویو را برای شرکت در نشست دوحه، پایتخت قطر، ترک کند.

بر اساس اعلام کانال 12 رژیم صهیونیستی، "این هیئت شامل همه طرف‌های درگیر در مذاکرات بر سر معامله مبادله اسرا از جمله "ددی بارنیه"، رئیس موساد، "رونن بار"، رئیس شاباک ، "نیتزان آلون" کمیسر ارتش "اسرائیل" برای بازگرداندن اسرا و همچنین "افیر فلیک مشاور سیاسی نتانیاهو می باشد.

این کانال اضافه کرد: در نشست پیشنهادی آمریکا ،تنها نمایندگان "اسرائیل"، قطر، مصر و ایالات متحده حضور دارند و این که نمایندگان حماس در این بحث شرکت نمی کنند، نباید بیش از حد نگران کننده باشد، زیرا به هر حال این اجلاس در دوحه برگزار خواهد شد، و نمایندگان حماس در آن حضور خواهند داشت."

این کانال عبری خاطرنشان کرد "در هر صورت کلام آخر حماس را "یحیی سنوار" رییس دفتر سیاسی حماس، می زند و پس از تدوین پیش نویس مذاکرات به وی منتقل و طرفین باید منتظر پاسخ او باشند.

به تعبیر این رسانه صهیونیستی، تشکیلات کامل هیئت اسراییلی که به دوحه قطر می رود نشان می دهد که آنها بر این باورند که راهکاری عملی در چنته دارند و امکان پیشرفت در مذاکرات هست و ارزیابی شان پس از دیدار با نتانیاهو این بوده که برای همه موضوعات بحث برانگیز و مورد اختلاف راه حلی وجود دارد، اما آمریکایی ها این نشست را تنها تلاشی برای جلوگیری از تشدید تنش یا حداقل به تعویق انداختن آن می دانند و در این زمینه به "اسرائیل" هویج های مختلفی را در قالب تسلیحات و تجهیزات جنگی پیشنهاد می کنند..

آمریکا، مصر و قطر به دنبال زدن پل بر اختلافاتی هستند که هنوز بین اشغالگران صهیونیست و حماس در مورد تبادل اسرا و آتش بس در غزه وجود دارد.

پربیننده ترین خبرها