دومین روز مذاکرات آتش‌بس غزه در دوحه؛ روز اول "سازنده بود"

دومین روز مذاکرات آتش‌بس غزه در دوحه؛ روز اول
جمعه 26 مرداد 1403 - 07:10

نمایندگان کشورهای ذی‌ربط در مذاکرات آتش‌بس غزه، امروز- جمعه- در دوحه برای دومین روز متوالی با یکدیگر دیدار می‌کنند در حالی که یک مقام آمریکایی آگاه از مذاکرات، نتایج گفت‌وگوهای روز اول را "سازنده" توصیف کرده است.

العالم- فلسطین اشغالی

دور تازه مذاکرات آتش‌بس غزه در غیاب نمایندگان جنبش مقاومت حماس انجام می‌گیرد. حماس در عین حال اعلام کرده که آماده بحث بر سر پیشنهاداتی است که میانجی‌ها مطرح می‌کنند.

سه کشور آمریکا، قطر و مصر میانجی این مذاکرات هستند و کاخ سفید تاکید کرده است که مذاکرات علی‌رغم غیبت نمایندگان حماس طبق برنامه پیش خواهد رفت.

"جان کربی" سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز گذشته به خبرنگاران گفت: "این مذاکرات حیاتی است. موانع باقی‌مانده می‌توانند از میان برداشته شوند و ما باید این فرایند را به انجام برسانیم."

یک مقام آمریکایی مطلع از این مذاکرات به شرط عدم انتشار نام خود در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز مذاکرات روز پنج‌شنبه را "سازنده" خواند. همچنین دوحه نیز تاکید کرد که طرف‌های مذاکرات مصمم به دستیابی بر سر توافقی برای آتش‌بس در غزه هستند.

"ماجد الانصاری" سخنگوی وزارت خارجه قطر، در پایان روز نخست مذاکرات با اشاره به تلاش‌های دوحه به همراه مصر و ایالات متحده گفت: "میانجی‌ها مصمم به دستیابی به توافقی برای آتش‌بس در باریکه غزه هستند که طی آن گروگان‌ها آزاد شوند و کمک‌های بشردوستانه بیشتری به غزه وارد شود."

این مقام وزارت خارجه قطر با اشاره به بیانیه هفته گذشته رهبران سه کشور میانجی خواستار پایان دادن به "رنج‌های طولانی‌مدت ساکنان باریکه غزه و گروگان‌ها و خانواده‌های آنها" شد و بر انعقاد توافق بر اساس موارد مطرح شده از سوی "جو بایدن" رئیس‌جمهور آمریکا، که در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید تاکید کرد.

طرح پیشنهادی جو بایدن سه مرحله‌ای است که مرحله نخست شامل "آتش‌بس کامل" به مدت شش هفته می‌شود. در این مرحله همچنین نظامیان اشغالگر از "تمام مناطق پرجمعیت غزه" عقب‌نشینی می‌کنند و حماس نیز شماری از گروگان‌ها را، شامل زنان، سالخوردگان و مجروحان، آزاد می‌کند.

در مرحله دوم که آن هم شش هفته به طول خواهد انجامید، نظامیان اشغالگر به طور کامل از باریکه غزه عقب‌نشینی می‌کنند و حماس "همه گروگان‌های باقی‌مانده زنده" را آزاد خواهد کرد.

بایدن گفته است که اگر طرفین به این توافق ملزم بمانند، آن‌گاه توقف دائم درگیری‌ها را خواهیم داشت و پس از آن نیز مرحله سوم آغاز می‌شود که شامل بازسازی غزه و برقراری ثبات در این منطقه، تحت حمایت ایالات متحده و جامعه بین‌المللی است.

حماس می‌گوید این گروه تنها مایل به مذاکره بر سر موضوعاتی است که در طرح آتش‌بس آمریکا اشاره شده و حاضر به مذاکره بر سر موضوعاتی فراتر از آن نیست.

"حسام بدران" عضو دفتر سیاسی حماس، روز پنج‌شنبه گفت هر مذاکره‌ای باید بر اساس برنامه‌ای روشن برای اجرای توافق‌های قبلی انجام شود و هر توافقی بنیز اید به "آتش‌بس کامل، خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه، بازگشت گروگان‌ها، بازگشت آوارگان فلسطینی و مبادله گروگان‌ها" منجر شود.

منابع دیپلماتیک مطلع می‌گویند میانجی‌ها قرار است پس از این مذاکرات، نتایجش را به اطلاع نمایندگان حماس که در دوحه به‌سرمی‌برند برسانند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها