حماس پیشنهاد جدید آمریکا برای آتش بس درغزه را رد کرد

حماس پیشنهاد جدید آمریکا برای آتش بس درغزه را رد کرد
يکشنبه 28 مرداد 1403 - 22:12

جنبش حماس پیشنهاد جدید آمریکا برای آتش بس در غزه را رد و خاطرنشان کرد: پس از اینکه به سخنان میانجی‌ها درباره آنچه در مذاکرات رخ داد گوش دادیم، مطمئن شدیم که نتانیاهو همچنان در صدد ایجاد موانع برسر راه دستیابی به توافق است.

العالم ـ فلسطین اشغالی

حماس با انتشار بیانیه ای تصریح کرد: پیشنهاد جدید آمریکا در جهت برآورده کردن اهداف بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و در راستای موافقت با خواست آنها است، به ویژه در زمینه رد آتش بس دائمی و مساله خروج نیروهای اشغالگر از غزه.

حماس تصریح کرد که پیشنهاد آمریکا به اصرار نتانیاهو برای ادامه اشغال محور نتزاریم، گذرگاه رفح و کریدور فیلادلفیا تدوین شده است.

دربیانیه حماس آمده است: نتانیاهو همواره شرایط جدیدی را با هدف خنثی کردن تلاش‌های میانجی‌گران و طولانی‌شدن جنگ تعیین می‌کند.

حماس خاطرنشان کرد که ما نتانیاهو را مسئول خنثی کردن تلاش‌های میانجی‌گران و ممانعت از دستیابی به توافق و مسئول کامل جان اسرایش می‌دانیم.

در این بیانیه آمده است: "ما در جنبش حماس بر تعهد خود به آنچه در دوم ژوئیه بر اساس بیانیه بایدن و قطعنامه شورای امنیت است و بر آن توافق کردیم، پایبندیم و از میانجی‌ها می‌خواهیم که مسئولیت‌های خود را بر عهده بگیرند و رژیم اشغالگر را بر آنچه بر سر آن توافق شده ملزم نمایند تا مفاد آن را عملی کند."

جنبش حماس توجه ها را به این واقعیت معطوف داشت که این جنبش با تلاش‌های میانجی‌گران در قطر و مصر و با همه پیشنهادهایی که به منظور دستیابی به توافقی برای توقف حملات تجاوزکارانه به مردم فلسطین و انعقاد توافقنامه تبادل اسرا انجام می‌شود، همراهی کرده است و این کار به خاطر حرمت نهادن به خون شهدای فلسطین و پایان دادن به جنگ نسل کشی، پاکسازی قومی و قتل عام وحشیانه ارتش اشغالگر صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و ساکنان باریکه غزه، انجام داده است."

بر اساس این بیانیه، جنبش حماس در 6 مه 2024 موافقت خود را با پیشنهاد میانجیگران اعلام کرد و از اعلامیه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و آنچه در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل آمده بود، استقبال کرد و در 2 ژوئیه 2024 به پیشنهاد میانجیگران پاسخ داد.

پس از صدور بیانیه سه جانبه، جنبش حماس از میانجی‌ها خواست تا طرحی را برای اجرای آنچه که مطرح شده و حماس با آن موافقت کرده ، ارائه دهند تا اینکه مذاکرات به دلیل تعلل نتانیاهو در یک دور باطل قرارگرفت.

حماس هشدار داد "آنچه نتانیاهو انجام می دهد " در راستای استراتژی او برای خرید زمان بیشتر و طولانی کردن حملات تجاوزکارانه و همچنین هدف قرار دادن سیستماتیک تمام جنبه های زندگی مردم باریکه غزه است."

پربیننده ترین خبرها