سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی؛

گزارش العالم از حمایت مردم تونس از مقاومت فلسطین

شنبه 3 شهريور 1403 - 14:31

همزمان با سالگرد واقعه آتش زدن مسجدالاقصی تجمعی در تونس برای اعلام حمایت مردمی از فلسطینیان غزه برگزار شد.

العالم - تونس

صلاح الدین المصری، رئیس انجمن تونس به خبرنگار شبکه خبری العالم گفت: از سحرگاه 7 اکتبر (عملیات طوفان الاقصی)، فرمانده محمد الضیف فرمانده گردان‌های عزالدین قسام (شاخهٔ نظامی حماس) اعلام کرد که این عملیات به منظور شکستن تمام پروژه‌های یهودی‌سازی قدس و تخریب مسجد الاقصی است.

وی افزود: این اقدام دعوت از یک و نیم میلیارد مسلمان است و هر مسلمان باید در سالگرد تلاش برای تخریب الاقصی به یاد آن باشد و بدان اعتراض کند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات با سردادن شعارهایی در حمایت از مقاومت فلسطین، تداوم کشتار فلسطینیان از سوی صهیونیستها در غزه و موضع شرم‌آور اعراب در قبال جنگ نسل‌کشی غیرنظامیان فلسطینی را محکوم کردند.

فتحی عباذه عضو حزب کارگران نیز به خبرنگار العالم گفت: امروز مقاومت بر توانایی مردم برای مشارکت، اعتراض و فشار بر رژیمهای عربی برای شکستن محاصره غزه حساب کرده است.

بنابر گزارش خبرنگار العالم،‌ حمایت از مسجد الاقصی و مقاومت مسلحانه در برابر دشمن صهیونیستی که تمامی نیروهای غربی برای حمایت از این رژیم به صف شده‌اند، نیاز به یک موج گسترده مردمی دارد.

به رغم حمایت محدود افکار عمومی عربی از آغاز عملیات طوفان الاقصی، اما اعتقاد مقاومت به نقش مردم در حمایت از حقوق فلسطینیان و بیدار کردن وجدان حکام عرب، کم نکرد.

روز چهارشنبه ۲۱ آگوست ۲۰۲۴ (31 مرداد ماه) مصادف است با پنجاه و پنجمین سالروز به آتش کشیدن مسجد مبارک الاقصی در سال ۱۹۶۹ میلادی که توسط یک صهیونیست افراطی انجام شد.

پنجاه و پنج سال پیش در چنین روزی، یک یهودی تندرو و جنایتکار به نام «مایکل دینس روهن» بخش شرقی مسجد الاقصی را به آتش کشید و طی آن قسمت‌های مختلفی از جمله منبر تاریخی معروف به منبر صلاح الدین در آتش سوخت. شعله‌های آتش تا نزدیکی گنبد تاریخی مسجد که از جنبش نقره خالص بود، نیز کشیده شد.

از جمله آثار و نشانه های مسجد الاقصی که در این آتش سوزی خسارت دید، می توان به مسجد عمر که سقفی گلی و پل‌هایی چوبی داشت، اشاره کرد. علاوه بر این، محراب زکریا در مجاورت مسجد عمر، مقام اربعین در مجاورت محراب زکریا، 3 راهرو از مجموع 7 راهرو امتداد یافته از جنوب به شمال و ستون‌ها و نمادهای زینتی در این مکان نابود شد و بخشی از سقف نیز در جریان آتش سوزی فرو ریخت و خسارت‌های زیادی هم به درها و پنجره های مسجد وارد شد.

همچنین بخش هایی از نمای داخلی گنبد منقش و دیوارهای جنوبی خسارت دیده و 48 پنجره شیشه ای و گچی نابود شد و نماها و قرآن های زیادی هم در آتش سوخت.

پربیننده ترین خبرها