چرا "انرژی" نقطه ضعف رژیم صهیونیستی است؟

چرا
چهارشنبه 7 شهريور 1403 - 16:34

روزنامه آمریکایی "پولیتیکو" بیان داشت که قطعی برق و تاریکی که فلسطین اشغالی اخیرا به آن دچار شده، میزان ضعف مدیریت سیستم انرژی در رژیم تل‌آویو را نشان می‌دهد.

العالم ـ فلسطین اشغالی

روزنامه پولیتیکو تصریح کرد:‌ برخی مناطق تل‌آویو، "پتخ تیکوا" در نزدیکی آن و "بئر السبع" در جنوب فلسطین اشغالی هر بار ساعت‌ها بدون برق مانده و به تبع آن، تردد قطارها نیز متوقف شده است. از این‌رو، رژیم صهیونیستی فهرستی از تجهیزات اساسی مورد نیاز در صورت قطعی طولانی‌مدت برق تهیه کرده است.

پولیتیکو نوشت که صرف‌نظر از علت قطعی برق، خواه اقدام گروه‌های هکر بین‌المللی باشد خواه مجموعه‌ای از اشتباه‌ها، این اتفاق شکنندگی مسئولان امنیت ملی در رژیم صهیونیستی را ثابت کرده است.

این روزنامه به نقل از "چاک فریلیچ" معاون مشاور امنیت ملی سابق رژیم صهیونیستی گفت: افزایش تنش در مرزهای لبنان تاثیری منفی بر شبکه برق می‌گذارد.

فریلیچ همچنین گفته که اگر حزب‌الله تصمیم بر حمله به ایستگاه‌های برق و دیگر تاسیسات انرژی بگیرد مشکل بزرگی برای رژیم بوجود خواهد آمد. آنها موشک‌های نقطه‌زنی دارند که می‌تواند زیرساخت‌های شهری را هدف قرار دهد و البته مدیریت دولتی مدرن بدون برق و دستگاه‌های کامپیوتری امری دشوار است.

به گفته این روزنامه، افزایش درگیری با حزب‌الله وضعیت موجود منطقه را نیز به خطر می‌اندازد آن هم با وجود بسته شدن موقت میدان گازی "تامار"، که یکی از سه ذخیره اصلی گاز طبیعی به شمار می‌رود و به‌خاطر نزدیکی به غزه و تحت تاثیر جنگ در این منطقه بسته شده است. در سوی دیگر نیز میدان گازی بزرگ‌تری به نام "لویاتان" در نزدیکی مرزهای شمالی فلسطین اشغالی قرار دارد و در تیررس حملات موشکی است.

این روزنامه فاش کرد که "یکی از دلایلی که اسرائیل را وادار به اجتناب از جنگ در دو جبهه و مقابله همزمان با حزب‌الله و حماس کرد، این است که نمی‌تواند همزمان میدان‌های گازی تامار و لویاتان را ببندد چون هیچ جایگزینی برای گاز ندارد."
این روزنامه تاکید کرد که دسترسی به نفت خام، بنزین و گازوئیل مدت‌هاست که برای سیاست‌گذاران اسرائیلی دردسر بزرگی درست کرده و یادآور بحران‌های ویرانگر انرژی به رهبری کشورهای عربی در پی جنگ‌های منطقه‌ای در سال‌های 1967 و 1973 است.

در همین زمینه، روزنامه آمریکایی نوشت: «سرویس‌های امنیتی اسرائیل برنامه مخفی مبادله سلاح با نفت را با رژیم‌های دیکتاتوری آفریقایی آغاز کرده‌اند.»

پولیتیکو خاطرنشان کرد که پس از طوفان الاقصی، واردات نفت رژیم اسرائیل از آذربایجان تحت تأثیر منفی موضع باکو قرار گرفت چراکه برای همبستگی‌اش با کشورهای اسلامی اهمیت زیادی قائل است.

این روزنامه به سومین خطر نیز اشاره کرد که عبارت است از هدف قرار دادن روزافزون خطوط تدارکاتی توسط یمنی‌ها در دریای سرخ.

به گزارش پولیتیکو، همزمان در چشم‌انداز آینده تل‌آویو، پاسخ ایران به ترور "اسماعیل هنیه" رئیس دفتر سیاسی حماس و حتی خطر درگیری مستقیم با تهران با تل‌آویو به چشم می‌خورد.

این روزنامه به نقل از استاد دانشگاه بارایلان، رتیگ، نوشت: "اسرائیلی‌ها به قطع برق عادت ندارند، بنابراین حتی تصور قطعی برق برای تنها دو روز هم باعث وحشت آنها می‌شود."

پربیننده ترین خبرها