جنین؛ کانون عملیات‌های استشهادی و نماد انتفاضه فلسطین

جنین؛ کانون عملیات‌های استشهادی و نماد انتفاضه فلسطین
جمعه 9 شهريور 1403 - 12:23

نیویورک‌تایمز در سرمقاله خود نوشت جنین که نقطه کانونی تجاوزات گسترده ارتش اشغالگر علیه کرانه باختری در روز چهارشنبه گذشته بوده، پس از چندین دهه مبارزه، به نماد قدرتمندی از مقاومت و انتفاضه برای فلسطینیان است.

العالم- فلسطین اشغالی

نیویورک‌تایمز نوشت: طنین صدای شهر جنین امروز، چه برای فلسطینی‌ها و چه برای اشغالگران صهیونیست، عمدتا از انتفاضه دوم یا قیام علیه اشغالگری اسرائیل در اوایل سال 2000 میلادی سرچشمه می گیرد.

شهرک‌نشینان صهیونیست از جنین که در دامنه تپه‌های موج‌دار در شمال کرانه باختری قرار دارد، به‌عنوان کانون نیروهای استشهادی یاد می‌کنند که دست به عملیات‌های شهادت‌طلبانه در داخل فلسطین اشغالی زده‌اند.

در ادامه این نوشتار آمده است: فلسطینی‌ها نبرد 10 روزه موسوم به "نبرد جنین" در سال 2002 بین رزمندگان مقاومت فلسطین و ارتش اشغالگر را هرگز فراموش نکرده‌اند؛ نبردی که بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در آن 52 فلسطینی به شهادت رسیده و 23 سرباز صهیونیست نیز کشته شدند.

همچنین "یاسر عرفات" رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین، نام اردوگاهی که در آن نبرد شکل گرفت را باتوجه به "نبرد استالینگراد" در جنگ جهانی دوم، "نبرد جنینگراد" نامید.

در دوره سلطه بریتانیا بر فلسطین، جنین سنگر انقلاب علیه حکومت استعماری و مقابله با موج مهاجرتی یهودیان به فلسطین بود؛ که در سال 1938 و در پی کشته شدن یکی از افسران انگلیسی، اشغالگران یک چهارم شهر را بمباران کردند.

پس از جنگ 1948، که مبارزان فلسطینی با حمایت نظامیان عراقی مانع تلاش اشغالگران صهیونیست برای تصرف شهر جنین شدند و حمله آنها را دفع کردند؛ جنین به عنوان شهری شناخته شد که هرگز تسلیم نمی‌شود.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: یکی از اردوگاه‌های اصلی آوارگان فلسطینی‌ پس از جنگ 1948، در این شهر واقع است. هر چند از این اماکن به عنوان "اردوگاه" یاد می‌شود تا تأکیدی بر کوچ اجباری ساکنان به موطن اجدادشان باشد، اما این مناطق در واقع محله‌هایی با ساختمان‌های مسکونی و البته فرسوده و جاده‌هایی است که معمولاً در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

در ادامه این نوشتار آمده است: در سال‌های اخیر، اردوگاه آوارگان جنین هدف اصلی حملات مکرر نیروهای اشغالگر بوده است، این در حالی‌ست که بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، این اردوگاه دارای بالاترین نرخ بیکاری و فقر در کرانه باختری می‌باشد.

بر این اساس، جنبش‌های مقاومت حماس و جهاد اسلامی هنوز در اردوگاه جنین حضوری فعال دارند، اما در سال‌های اخیر، گروه‌های جدید و غیرمتمرکزی به صفوف مبارزان پیوسته‌اند از جمله افرادی از نسل جوان و ناامید از عملکرد تشکیلات خودگردان فلسطین؛ زیرا نسل جدید این تشکیلات را فاسد و همدست رژیم صهیونیستی می‌داند.

مسئولان رژیم صهیونیستی می‌گویند که در سال جاری از منطقه جنین بیش از 50 مورد تیراندازی به شهرک‌نشینان صورت گرفته که در سایه جنگ غزه، حجم این عملیات افزایش بیشتر یافته است. این در حالیست که شهرک‌نشینان نیز حملات تجاوزات خود را به ساکنان فلسطین تشدید کرده و محدوده جغرافیایی شهرک‌ها را گسترش داده‌اند.

پربیننده ترین خبرها