چرا نتانیاهو بر ادامه اشغال محور فیلادلفیا اصرار دارد؟

چرا نتانیاهو بر ادامه اشغال محور فیلادلفیا اصرار دارد؟
دوشنبه 12 شهريور 1403 - 22:09

روزنامه یدیعوت آحارونوت، فاش کرد که به دنبال عزم آمریکا برای ارائه طرح پیشنهادی جدید درباره تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته است هر چه سریع‌تر در مورد نظامیان باقی‌مانده در محور مرزی فیلادلفیا تصمیمی رسمی اتخاذ کند.

العالم - فلسطین اشغالی

روزنامه یدیعوت آحارونوت، امروز- دوشنبه به نقل از مقاماتی در تل‌آویو فاش کرد که با توجه به پیشرفت در مذاکرات، و ترس از پیشنهاد جدید آمریکا درباره تبادل اسیران، که برای تل‌آویو "راضی‌کننده نباشد"، و این‌که ممکن است "یحیی السنوار" رئیس دفتر سیاسی حماس، آن را بپذیرد، "بنیامین نتانیاهو" درباره ماندن نیروهای اسرائیلی در محور مرزی فیلادلفیا بین غزه و مصر، پیشنهاد رای‌گیری سریع در کابینه را مطرح کرده است.

یک روزنامه اسرائیلی نوشت که با توجه به فشار زیاد خانواده‌های اسرای اسرائیلی و اعتراضاتی که پس از کشف اجساد شش اسیر از غزه به راه افتاده است، نمی‌توان به یقین گفت که نتانیاهو این بار بتواند "نه" بگوید.

از سوی دیگر، نتانیاهو تحت فشار دو وزیر خود "ایتامار بن گویر" و "بزالل اسموتریچ" است که مدام او را به سرنگونی کابینه، تهدید می‌کنند.

نتانیاهو نمی‌خواهد به طور کامل از محور فیلادلفیا عقب‌نشینی کند

منابع به این روزنامه گفتند که نتانیاهو تصمیم ندارد نیروهای اسرائیلی را به طور کامل از محور فیلادلفیا خارج کند.

به گفته این مسئولان، در صورت دستیابی به توافق مبادله اسرا تعداد نیروها کاهش چشمگیر خواهد داشت.

در حال حاضر در این محور مرزی، ۲۰ مقر تجمع نیروهای ارتش اسرائیل وجود دارد، اما حماس و مصر خواستار عقب‌نشینی کامل نظامیان اسرائیلی و به صفر رسیدن تعداد مقرهای آنان هستند.

این منابع افزودند باقی‌ماندن نظامیان اسرائیلی در این محور مرزی خط قرمز نتانیاهو است.

گفتنی است گذشته از محور فیلادلفیا و گذرگاه رفح، هنوز در مورد "نتزاریم" که شمال باریکه غزه را از جنوب آن جدا می‌کند، اختلاف نظرهای جدی میان طرفین وجود دارد.

مقامات صهیونیست معتقدند که راه‌حلی برای این موضوع وجود ندارد زیرا کابینه نتانیاهو از ترس بازگشت نیروهای مقاومت از جنوب باریکه غزه به شمال، از عقب‌نشینی امتناع می‌ورزد.

همزمان مقامات اسرائیلی معتقدند طرح جدید آمریکا ممکن است شامل پیشنهاد جدیدی در مورد محور "نتزاریم" نیز باشد.

در همین حال، حماس بر خواسته‌های خود در خصوص خروج کامل ارتش اشغالگر از باریکه غزه از جمله محور فیلادلفیا، گذرگاه رفح و کریدور نتزاریم به عنوان بخشی از توافق، تاکید دارد.

این در حالی است که رسانه‌های آمریکایی فاش کردند "جو بایدن" رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد پیشنهادی در مورد آتش‌بس در غزه ارائه کند که برای اسرائیل و جنبش حماس غیرقابل مذاکره و چانه‌زنی است.

آکسیوس در این باره گفت که دولت آمریکا نسخه به روز شده پیشنهاد تبادل اسرا و توافق آتش‌بس را در روزهای آینده به اسرائیل و حماس ارائه خواهد کرد و به هر دو طرف یک هفته فرصت می‌دهد تا تنها با یک کلمه "نه" یا "بله" پاسخ دهند.

پربیننده ترین خبرها