ژنرال سابق صهیونیست: اگر جنگ ادامه یابد،«اسرائیل» ازهم خواهد پاشید نه حماس!

ژنرال سابق صهیونیست: اگر جنگ ادامه یابد،«اسرائیل» ازهم خواهد پاشید نه حماس!
سه شنبه 13 شهريور 1403 - 20:05

یک ژنرال بازنشسته ارتش صهیونیستی هشدار داد که «اگر جنگ علیه غزه ادامه یابد، اسرائیل از هم خواهد پاشید نه حماس. ارتش اسرائیل روز به روز ضعیف‌تر می‌شود و در آینده نزدیک دیگر قادر به اجرای عملیات خود نخواهد بود».

العالم ـ فلسطین اشغالی

اسحاق بریک ژنرال سابق صهیونیست در مقاله ای تحت عنوان «این اسرائیل است که دچار فروپاشی خواهد شد نه حماس» در روزنامه «هاآرتص» نوشت: «برخی ادعا می‌کنند که عقب‌نشینی نیروها از غزه پس از امضای مبادله اسیران به معنای شکست و تسلیم است. آنها بر این عقیده‌اند که عقب‌نشینی موجب حمله‌ای دیگر شبیه حمله 7 اکتبر گذشته خواهد بود و احتمال می‌دهند که تلفات آن 10 برابر حمله 7 اکتبر خواهد بود».

وی افزود : این ادعاها حاصل یک سوءفهم بنیادین از حوادث غزه است. این ادعاها به سبب اظهارات مبالغه‌آمیز مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل است که با این اظهارات به دنبال توجیه اقدامات خود و کسب حمایت اسرائیلی‌ها به منظور ادامه جنگ شکست‌خورده‌ خود هستند.

این مسئول سابق صهیونیست افزود: کسانی که ادعا می‌کنند که توقف جنگ به معنای شکست و تسلیم است، همان کسانی هستند که نهاد نظامی «اسرائیل» را به فروپاشی و سقوط نزدیک می‌کنند.

وی گفت: اهداف اعلام‌شده جنگ مبنی بر نابودی حماس و آزادی تمام گروگان‌ها با فشار نظامی محقق نخواهد شد و اگر به جنگ در غزه ادامه دهیم، در نابودی حماس نیز موفق نخواهیم شد بلکه خودمان دچار فروپاشی خواهیم شد.

«ارتش اسرائیل روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شود»

به گفته بریک، در آینده نزدیک قادر به اجرای حملات مکرر نخواهیم بود؛ زیرا ارتش «اسرائیل» روز به روز ضعیف‌تر می‌شود و تعداد کشته‌شدگان و مجروحان در بین نظامیان ما بیشتر می‌شود.

وی افزود: جنبش حماس عملا نیروهای جدیدی جذب کرده است. در حالی که نظامیان ذخیره ارتش از بازگشت به جنگ امتناع می‌کنند. نظامیان اسرائیلی احساس خستگی و فرسودگی می‌کنند و به دلیل نداشتن آموزش کافی، مهارت‌های خود را از دست می‌دهند.

اسحاق بریک تصریح کرد: «اقتصاد اسرائیل و روابط بین‌المللی و انسجام اجتماعی آن به سبب این جنگ فرسایشی با حماس و حزب‌الله به شدت آسیب دیده است. تا زمانی که ارتش در غزه باقی بماند، جنگ در جبهه شمالی ادامه خواهد داشت».

وی افزود: «نیاز ارتش به تمرکز بر جبهه لبنان و یا کرانه باختری، وزارت جنگ را وادار خواهد کرد تا نیروهای خود را از غزه خارج کند و به نقاط دیگری منتقل کند؛ زیرا نیروی کافی برای اعزام آنها به جبهه‌های متعدد جنگ ندارد»

«اوضاع همچنان تحت کنترل حماس باقی خواهد ماند»

این ژنرال سابق ارتش اشغالگر گفت: روزی فرا خواهد رسید که ارتش قادر به ماندن در باریکه غزه نخواهد بود. زیرا حماس همچنان کنترل اوضاع در باریکه غزه را به دست خواهد داشت.

وی افزود: «تعداد تونل‌هایی که ارتش اسرائیل منهدم کرد، بسیار کم است. این سخن همچنین درباره تونل‌هایی که زیر محور فیلادلفیا و نتساریم وجود دارند، صدق می‌کند. حماس از این تونل‌ها برای ارسال سلاح از سینا به شمال و جنوب باریکه غزه استفاده می‌کند. ارتش اسرائیل هیچگاه قادر به مقابله با این وضعیت یا پایان دادن به آن نیست».

اسحاق بریک ادامه داد: «اگر ارتش اسرائیل ناچار شود که از سر ضعف حملات خود را متوقف کند. یا اگر اقدام به انتقال نیروها به مناطق دیگر کند، دشمنان ما با خوشحالی اعلام خواهند کرد که ارتش اسرائیل تسلیم شد و غزه را ترک کرد.»

وی ادامه داد: بهتر است مشکل را حل کنیم قبل از اینکه بزرگ‌تر شود و با مبادله اسرا که ممکن است تنها راه برای بازگرداندن آنها باشد، موافقت کنیم.

بریک بر ضرورت پایان جنگ غزه تاکید کرد و گفت: پایان جنگ غزه به توقف جنگ با حزب‌الله و کاهش احتمال وقوع جنگ منطقه‌ای منجر خواهد شد ، جنگی که «اسرائیل» اصلا برای آن آمادگی ندارد.

پربیننده ترین خبرها