نتنياهو به دنبال جنگ فرسایشی بی‌پایان است

نتنياهو به دنبال جنگ فرسایشی بی‌پایان است
سه شنبه 13 شهريور 1403 - 22:37

بنیامین نتنیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنان به اقدامات خود برای شعله‌‌ور کردن آتش جنگ در منطقه و تشدید تنش‌ها به منظور حفظ ائتلاف راست‌گرای خود ادامه می‌دهد.

العالم ـ فلسطین اشغالی

«عاموس هارئیل» تحلیلگر مسائل راهبردی در گفتگو با روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» گفت : اظهارات نتنیاهو درباره محور فیلادلفیا نوعی صدور حکم اعدام علیه اسیران و سوق دادن «اسرائیل» و کل منطقه به سمت جنگ فرسایشی بی‌پایان در چندین جبهه است.

درحالیکه پلیس رژیم اسرائیل مشغول سرکوب تظاهرات خانواده‌های اسراست که فرزندانشان در تابوت به «اسرائبل» بازگشتند، رسانه‌های عبری از شکست نتنیاهو در مذاکرات و پایبندی وی به شروطی انتقاد کردند که مقاومت هیچگاه آنها را نخواهد پذیرفت.

عاموس هارئیل نوشت: نتنیاهو برای محافظت از ائتلاف خود اسرا را محکوم به اعدام کرد. نتنیاهو در وهله اول از موضع سیاسی خود حمایت می‌کند، او می‌داند که به محض دستیابی به توافق و پایان جنگ غزه، ائتلاف وی از هم خواهد پاشید.

ایمن الرقب، تحلیلگر فلسطینی، گفت: اظهارات نتنیاهو در مورد محور فیلادلفیا و اینکه این محور برای مقاومت بسیار حیاتی است، چیزی جز تحریک علیه طرف مصری نیست، به‌ ویژه که مصر بارها با هرگونه حضور «اسرائیل» در گذرگاه رفح و یا محور فیلادلفیا قاطعانه مخالفت کرده است.

الرقب در اظهاراتی احتمال داد که درگیری وارد مرحله‌ای می‌شود که تحمل عواقب آن برای نتنیاهو امکان‌پذیر نخواهد بود؛ اما احتمال پیوستن طرف های دیگر به این جنگ بعید است، این جنگ محدود به حماس ،حزب الله و انصارالله یمن و سپس مقاومت عراق خواهد شد، از سوی دیگر موضع اعراب در 11 ماه گذشته نتنیاهو را به ادامه دادن به طرح‌های خود در کوچاندن فلسطینیان ترغیب کرد.

وی افزود: پس از شکست نتنیاهو در کوچاندن مردم غزه به مصر، اینک می‌کوشد تا مردم کرانه باختری را به اردن منتقل کند. وی روز گذشته با نشان دادن نقشه‌هایی، در یک نشست خبری در مورد اهمیت ماندن نظامیان صهیونیست در محور فیلادلفیا سخن گفته بود. در این نقشه‌ها اثری از کرانه باختری نبود.

الرقب پیش‌بینی کرد که "هیچ راه حلی تا قبل از اکتبر آینده وجود نخواهد داشت"، هرگونه تلاش برای سرنگونی نتنیاهو باید بر اساس رای‌گیری در کنست باشد؛ نتنیاهو اینک در تعطیلات بسر می‌برد که در اوایل اکتبر به پایان می‌رسد.

از سوی دیگر، راست‌گرایان کنترل مراکز مهم رژیم اسرائیل را در دست دارند و مشغول شدن آمریکا به انتخابات ریاست جمهوری هر گونه دستیابی به راه‌حل سریع را دشوار می‌کند ؛ از این رو نتنیاهو هیچ توافقی برای مبادله اسرا را نخواهد پذیرفت، بلکه به طرح‌های افراطی راستگرایان و تبدیل جنگ به یک جنگ مذهبی ادامه خواهد داد.

دیروز، بنیامین نتانیاهو مدعی شد که اسرائیل «باید کنترل محور فیلادلفیا را در دست داشته باشد».

وی گفت: «ما از محور فیلادلفیا عقب‌نشینی نخواهیم کرد. نه فقط فیلادلفیا، بلکه برای از بین بردن تهدید حماس باید بسیاری از نقاط را تحت کنترل داشته باشیم».

در همین حال، روزنامه صهیونیستی «معاریو» به خشم مصری‌ها از اظهارات نتنیاهو در مورد محور فیلادلفیا پرداخت و نوشت: نتنیاهو فرصتی دیگر برای توافق احتمالی را مختل کرد و ضربه‌ای به تلاش‌های میانجی‌گران برای دستیابی به توافق جدید پس از کشته شدن 6 اسیر وارد کرد.

نتنیاهو روز گذشته در یک نشست خبری درباره ادامه دادن به حضور «اسرائیل» در محور فیلادلفیا میان غزه و مصر، نقشه‌ای از فلسطین اشغالی به نمایش گذاشت که کرانه باختری را شامل نمی شد و اثری از کرانه باختری در آن نقشه‌ها نبود. نتنیاهو و ائتلاف افراطی‌ او کرانه باختری را بخشی از «اسرائیل» می‌دانند.

همچنین ، حسام زملط، سفیر فلسطین در لندن، گفت: «کرانه باختری در کجای نقشه‌های نتانیاهو قرار دارد؟»

وی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «نخست وزیر رژیم اسرائیل توضیح می‌دهد که هدف اسرائیل نابودی ملت فلسطین و تسلط بر اراضی باقیمانده فلسطین است».

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها