کارشناس صهیونیست: نتانیاهو اسرائیل را به سمت جنگ داخلی سوق می‌دهد

کارشناس صهیونیست: نتانیاهو اسرائیل را به سمت جنگ داخلی سوق می‌دهد
چهارشنبه 14 شهريور 1403 - 18:46

یک کارشناس سیاسی صهیونیست با اشاره به بحران‌های سیاسی- امنیتی در فلسطین اشغالی، ابراز عقیده کرد اصرار نخست‌وزیر بر ادامه جنگ غزه و بی‌اعتنایی‌اش به مطالبات برای آزادی اسرا در نزد حماس، "اسرائیل" را به سمت جنگ داخلی سوق خواهد داد.

العالم - فلسطین اشغالی

"آناستازیا کولیکووا" در مورد واکنش احتمالی "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به اعتراضات و اعتصابات گسترده در فلسطین اشغالی، در "وزگلیاد" نوشت: عصر روز یکشنبه بیش از 700 هزار معترض به خیابان‌ها آمدند و خواهان آزادی فوری گروگان‌ها شدند.

"سایمون سیپیس" کارشناس روابط بین‌الملل و امنیت گفت: وضعیت اسرائیل تا حد زیادی متشنج است. صبر مردم تمام شده است. عملیات جاری در غزه، ناکامی ارتش اسرائیل در دستیابی به موفقیت‌های تاکتیکی، تلفات در صفوف مقدم آن و نیز عدم آزادی گروگان‌ها توسط کابینه، همگی به اعتراضات گسترده منجر شده است.

این کارشناس صهیونیست با اشاره به اینکه خواسته اصلی معترضان توافق با جنبش حماس فلسطین و بازگرداندن گروگان‌ها در غزه است، گفت: برای بنیامین نتانیاهو چنین اقدامی منجر به شکست خواهد شد. اما اجرای سناریوی جایگزین نیز برای نخست‌وزیر عواقب خواهد داشت.

از نگاه سیپیس، نتانیاهو دو گزینه پیش رو دارد: ۱) به حمله نظامی ادامه دهد و گروگان‌ها را قربانی کند. ۲) به خواسته‌های تظاهرکنندگان پاسخ مثبت دهد و نیروهای خود را از باریکه غزه خارج کند.

با اجرای گزینه اول، موجی از اعتراضات بزرگترین شهرها (در فلسطین اشغالی)‌را فرا خواهد گرفت و ارتش ممکن است به تظاهرکنندگان بپیوندد و همه اینها می‌تواند منجر به جنگ داخلی شود.

با اجرای گزینه دوم، کابینه سقوط می‌کند، نخست‌وزیر برکنار می‌شود و مسئول شکست 7 اکتبر خواهد بود.

منفعت شخصی نتانیاهو این است که به جنگ ادامه دهد، از این رو در حال حاضر وقت‌کشی می‌کند.

سیپیس معتقد است که بعید نیست در روزهای آینده اسرائیل اقدامی تحریک‌آمیز ترتیب دهد تا افکار عمومی را از مشکلات موجود منحرف کند و کابینه فعلی را نجات دهد؛ مثلا ممکن است صحبت از رویارویی ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان یا حتی حمله ارتش اسرائیل به ایران به میان آورد.

پربیننده ترین خبرها