ادعای مقام آمریکایی: 90٪ توافق بین «اسرائیل» و حماس حاصل شده است!

ادعای مقام آمریکایی: 90٪ توافق بین «اسرائیل» و حماس حاصل شده است!
پنج‌شنبه 15 شهريور 1403 - 17:41

به گزارش شبکه ی سی ان ان به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا "با آنکه توافق احتمالی بین "اسرائیل" و حماس در مورد آتش بس و آزادی زندانیان غزه تا 90 درصد تکمیل شده ، اما هنوز اختلافاتی در مورد نحوه ی مبادله اسرا و استقرار مجدد نیروهای اسرائیلی در غزه وجود دارد.

العالم - فلسطین اشغالی

بنا بر این گزارش جزئیاتی را که این مقام آمریکایی درباره ی مذاکرات دو طرف درگیر در غزه، تشریح کرده یکی از دقیق‌ترین نگاه‌ها به عناصر کلیدی این گفتگو هاست که تا کنون ارائه شده، یعنی همان چیزی که سخنگویان دولت آمریکا اذعان کرده اند که هرگز بصورت علنی در مورد آنها مذاکره نخواهند کرد .

این مقام آمریکایی شرح مفصلی را ارائه کرده که پس از اظهارات مکرر علنی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی قبلا هرگز مطرح نشده؛ اظهاراتی که علی رغم ادعاهای آمریکا مبنی بر موافقت نتانیاهو با طرح پیشنهادیشان، تمایل بالقوه وی را برای پذیرش توافق، در هاله ای از شک وتردید فرو برده است.

با وجود آنکه نتانیاهو این هفته با برگزاری دو کنفرانس مطبوعاتی تأکید کرده که حفظ کنترل دائمی بر محور فیلادلفیا برای امنیت "اسرائیل" حیاتی است، اما این مقام آمریکایی اظهار داشت که "تمرکز بر فیلادلفیا در اظهارات نتانیاهو "سازنده" نبوده و به نظر من، هر چه در مورد برخی مسائل کمتر صحبت شود "بهتر است، زیرا پایبندی به مواضع در میانه مذاکرات همیشه مفید نیست و در مرحله دوم مذاکرات قرار است نیروهای اسرائیلی به طور کامل از غزه خارج شوند".

در گزارش سی ان ان به نقل از این مقام آمریکایی "با توجه به کشته شدن اخیر 6 اسیر اسرائیلی نزد جنبش حماس؛ و سؤالاتی که در مورد آمادگی این جنبش برای دستیابی به توافق بوجود آمده، اما مذاکرات برای نهایی کردن پیشنهاد 18 بندی که مقامات آمریکایی معتقدند بهترین شانس برای آزادی اسرای اسرائیلی است، همچنان ادامه دارد و به جز 4 بند از 18 بند، بقیه آن تکمیل و تصویب شده است،و ما همچنان این توافق را با این ترتیب بسیار پیچیده اما ضروری، به عنوان عملی ترین و شاید تنها گزینه برای نجات جان مردم می بینیم".

این مسئول آمریکایی در ادامه تصریح کرد "توافق روی میز در حال حاضر شامل آزادی حدود 800 اسیر فلسطینی از جمله آنهایی که در مرحله اول "اسرائیل" آنها را به اسارت گرفته و یا آنهایی که در حال گذراندن حبس ابد هستند، می شود.. و در مقابل بقیه گروگان ها از جمله زنان، سالخوردگان، مجروحان و بیماران که تعداد آنها حدود 30 نفر است، آزاد خواهند شد.

بر اساس این توافق، روزانه 600 کامیون کمک رسانی از جمله 50 کامیون سوخت وارد غزه می شود وتجهیزات برای برداشتن آوار، تدارکات برای حمایت از آوارگان موجود در غزه و مقررات بازسازی زیرساخت ها نیز در مرحله اول این توافق سه مرحله ای گنجانده خواهد شد.

گفتنی است مقامات آمریکا به همراه قطر و مصر چندین ماه برای دستیابی به توافقی برای پایان دادن به حدود یک سال نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه کار کرده اند و اخیرا نیز با تشدید تجاوزات اسرائیل در غزه و کرانه ی باختری پیشبرد مذاکرات برای پایان دادن به این وضع ضروری تر به نظر می رسد.

پربیننده ترین خبرها