گزارش العالم از وضعیت آموزش در غزه در آستانه سال تحصیلی جدید

جمعه 16 شهريور 1403 - 16:15

در حالی که دانش آموزان جهان برای رفتن به مدرسه و شروع سال تحصیلی جدید آماده می شوند، دانش آموزان غزه با آینده نامعلومی روبرو هستند، زیرا مدارس آنها به محل اسکان پناهجویان فلسطینی تبدیل شده است.

العالمفلسطین

رویاهای کودکان در غزه هر روز کمرنگ‌تر می شود و در حالیکه همه منتظر بازگشت به زندگی گذشته هستند، بیش از 330 روز است که جنگ ادامه دارد و بخش آموزش غزه ویران شده است، ده ها هزار دانش آموز فلسطینی امسال در فلسطین آماده رفتن به مدرسه هستند، اما در غزه دانش آموزان امسال از رفتن به مدرسه محرومند زیرا مدارس آنها یا ویران شده و یا به مراکز اسکان آوارگان تبدیل شده است.

در همین حال برخی از معلمان برای حفظ روند آموزشی سعی در برپایی چادر به عنوان کلاس دارند.

یک دختر فلسطینی به خبرنگار شبکه خبری العالم گفت: من بسیار مشتاق مدرسه رفتن بودم و خود را برای بازگشت به مدرسه آماده می کردم، اما دشمن صهیونیستی غزه را بمباران کرد و به همین دلیل نتوانستیم به مدرسه برویم و به این ترتیب آرزویم برای رفتن به مدرسه به باد رفت.

دانش آموز دیگری می گوید: من در مدرسه شاگرد اول بودم و خیلی دوست دارم به مدرسه برگردم چون یکی از باهوش ترین دانش آموزان مدرسه بودم اما امروز آینده ام نامعلوم است و مدارس پر از آوارگان شده است.

دشمن صهیونیستی در جنگ عزه ده‌ها مدرسه را ویران کرده و هزاران نفر از کارکنان بخش آموزش و پرورش و دانش‌آموزان فلسطینی را به شهادت رسانده که نشانه تلاش آشکار برای نابودسازی کامل سیستم آموزش و پرورش فلسطین است. البته معلمان فلسطینی چادرهایی را به عنوان کلاس درس برای آموزش کودکان غزه برپا کرده اند تا به رغم تمام دشواریهای موجود، بخشی از روند آموزشی را حفظ کنند.

«بیسان السردی» که طرح موسوم به «بیسان» برای آموزش در غزه را ابداع کرده، به خبرنگار شبکه خبری العالم گفت: هدف از برپایی این چادرها پر کردن خلاء آموزشی است که به خاطر جنگ غزه در بین دانش‌آموزان فلسطینی ایجاد شده. سال تحصیلی گذشته بدون اینکه بچه ها آموزش ببینند، پایان یافت و امسال نیز فصل مدرسه شروع شده اما بچه های غزه به خاطر استمرار جنگ، بمباران و ویرانی های مدارس نمی توانند به مدرسه بروند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها