تمجید روزنامه عبری از بن زاید؛ قوی‌ترین رهبر عرب، که با اسلام‌گرایان مبارزه می‌کند

تمجید روزنامه عبری از بن زاید؛ قوی‌ترین رهبر عرب، که با اسلام‌گرایان مبارزه می‌کند
شنبه 17 شهريور 1403 - 21:12

یک روزنامه عبری‌زبان در مقاله‌ای، به بررسی زندگینامه "محمد بن‌زاید" رئیس امارات و نقش او در تقویت روابط ابوظبی و تل‌آویو، از عادی‌سازی روابط گرفته تا امضای ده‌ها توافقنامه مشترک، پرداخته و نوشته است که او سیاست بسیار سختگیرانه‌ای علیه اسلام‌گرایان دنبال می‌کند.

العالم - امارات

روزنامه "یدیعوت آحارونوت" نوشت: جنگ غزه بر روابط اسرائیل و امارات تأثیری نداشته است، بلکه بن زاید جنگ را فرصتی برای ورود بیشتر به باریکه غزه و گسترش نفوذ خود در آنجا با کمک متحد جدیدش "اسرائیل" می‌داند که دشمنی مشترکی با جنبش حماس دارند.

این روزنامه با اشاره به فصل‌هایی از زندگی بن زاید، خاطرنشان کرد که او پیش از مرگ پدرش "شیخ زاید" و قبل از اینکه دو سال پیش رسماً ریاست امارات را بر عهده بگیرد، از پشت پرده و به صورت مخفیانه، کشور و مسیر سیاسی آن را اداره و کنترل می‌کرد.

بر اساس این گزارش، یکی از نکاتی که بن زاید را در دوران کودکی متمایز می‌کرد، شناخت او با اسلام سیاسی و اخوان المسلمین بود که بعداً با آنها مقابله کرد چراکه پس از حادثه 11 سپتامبر در ایالات متحده، او اخوان المسلمین را تهدیدی بزرگ برای ثبات کشور خود و جهان دید.

یدیعوت آحارونوت افزود: بن زاید اولین رهبر در منطقه خلیج‌فارس است که به عنوان بخشی از تلاش خود برای افزایش قدرت امارات متحده عربی در منطقه، با تل‌آویو رابطه برقرار کرد. رئیس امارات با توجه به مسیری که در زندگی خود انتخاب کرده است، علاقه‌مند به فناوری‌های نظامی اسرائیل و مشتاق شرکت در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها مرتبط است. این امر تصادفی نیست که رابطه بین امارات و رژيم اسرائیل، با تمرکز بر این حوزه شکل گرفته و بن زاید مدت‌ها قبل از "پیمان صلح ابراهیم"، به فناوری‌های اسرائیل ابراز علاقه کرده است.

به نوشته این روزنامه، شرکت‌های اسرائیلی برای کار در امارات، منتظر اجرای عادی‌سازی روابط دو طرف نبودند بلکه بر اساس گزارش‌ها، تاجر اسرائیلی "متی کوچوی" و شرکت لاجیک که او مالکیتش را دارد، اولین کسانی بودند که شروع به معامله با دولت امارات کردند. شرکت سوئیسی AGT، متعلق به کوچاوی، پس از امضای قراردادی در سال 2008 با امارات متحده عربی، خدمات امنیتی برای اکتشاف نفت در مرزهای زمینی آن ارائه کرد.

این روزنامه عبری خاطرنشان کرد: امارات متحده عربی در سایه رهبری بن زاید، حتی در سال گذشته و با وجود تأثیر جنگ غزه بر مصر، اقدام به خرید زمین در آنجا می‌کند. آنها همچنین با کار کردن روی موضوع غزه، برای "غزه پسا جنگ" برنامه‌ریزی می‌کنند؛ به عنوان مثال در ماه‌های اخیر گزارش شده که امارات موافقت اصولی خود را برای مشارکت در "نیروی حافظ صلح" در باریکه غزه تحت شرایطی خاص اعلام کرده است.

به نوشته این روزنامه، "پیمان صلح ابراهیم" در خطر نیست و اماراتی‌ها این جنگ را فرصتی برای ورود بیشتر به باریکه غزه و اجرای آن از طریق اسرائیل می‌دانند.

به نوشته این روزنامه عبری‌زبان، امروز امارات متحده عربی، به لطف اسرائیل و نیز سوق دادن قطر به خروج از غزه، بیشترین مشارکت را در این باریکه ایفا می‌کند.

پربیننده ترین خبرها