دیدار محرمانه مقامات امارات، آمریکا و رژیم اسرائیل در ابوظبی

دیدار محرمانه مقامات امارات، آمریکا و رژیم اسرائیل در ابوظبی
سه شنبه 2 مرداد 1403 - 17:19

سایت عبری واللا از یک نشست محرمانه در ابوظبی میان مقامات آمریکایی، صهیونیستی و اماراتی برای بحث در مورد مرحله «پساجنگ غزه» خبر داد.

العالم ـ امارات

وب‌سایت عبری واللا امروز سه شنبه به نقل از مقامات صهیونیستی آورده است که «اسرائیل و امارات و آمریکا روز پنجشنبه گذشته برای بررسی مرحله پساجنگ غزه در ابوظبی دیداری محرمانه برگزار کردند. نتانیاهو در حال درک این مسئله است که درباره مدیریت باریکه غزه پس از جنگ، باید گام های واقع بینانه تری اتخاذ کند و شاید این امر حاصل فشارهای آمریکا علیه اسرائیل باشد».

به گفته این وب‌سایت، عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر امارات میزبان این نشست در ابوظبی بود و برت مک گورک، مشاور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه نیز در آن شرکت داشت. ران درمر وزیر امور استراتژیک رژیم اسرائیل، که از نزدیکان نتانیاهو است، به همراه ژنرال بنی گال، رئیس واحد راهبردی ارتش اشغالگر، و درور شالوم رئیس بخش سیاسی امنیتی در وزارت امنیت رژیم اشغالگر در نشست حضور داشتند.

طبق این گزارش، یک روز قبل از این نشست، امارات پیشنهاد خود را برای روز بعد از جنگ از طریق انتشار مقاله‌ای به قلم «لانا نصیبه»، فرستاده ویژه بن زاید، در روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز اعلام کرد. لانا نصیبه در این مقاله نوشت که نیروهای بین‌المللی موقت باید در غزه مستقر شوند و مأموریت‌هایی در راستای حل بحران انسانی و ایجاد نظم و برقراری قانون انجام دهند و برای تشکیل حکومت پایه‌ریزی کنند.

در حالی که ابوظبی میزبان این نشست سه جانبه بود، لانا نصیبه به روزنامه فایننشال تایمز گفت که امارات آماده است تا بخشی از این نیروی بین المللی باشد و نیروها را به غزه بفرستد.

اما این مقام اماراتی چند شرط گذاشت، از جمله اینکه نیروی بین المللی باید به دعوت رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین وارد غزه شود. تشکیلات خودگردان فلسطین باید اصلاحات اساسی را انجام دهد و نخست وزیر جدیدی را که از اقتدار و استقلال برخوردار است منصوب کند. کابینه رژیم اسرائیل باید به تشکیلات خودگردان فلسطین اجازه دهد تا در اداره غزه نقش ایفا کند و با فرایند سیاسی مبتنی بر راه حل دو کشور موافقت کند. آمریکا نیز در هر ابتکار عمل برای روز پس از جنگ در غزه باید نقش داشته باشد.

وبسایت واللا خاطرنشان کرد که دفتر نتانیاهو، کاخ سفید و سفارت امارات در واشنگتن از اظهار نظر در مورد آنچه او منتشر کرده است امتناع کردند و تاکید کرد که «امارات می‌خواهد بخشی از راه‌حل در غزه باشد که شامل حماس نمی‌شود، و در مورد رهبری کنونی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز ملاحظاتی دارد».

به گفته واللا، امارات به دولت بایدن توضیح داد که محمد مصطفی نخست وزیر جدید فلسطین، از نزدیکان محمود عباس است و بنابراین او مستقل عمل نخواهد کرد و اصلاحات لازم را انجام نخواهد داد؛ از این رو امارات خواستار تعیین شخصیتهایی دیگر، از جمله سلام فیاض نخست وزیر سابق تشکیلات خودگردان شد که از مخالفان عباس نیز به شمار می آید.

روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» نیز پنجشنبه گذشته، به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که ران درمر وزیر امور استراتژیک رژیم اسرائیل، کمتر از یک ماه پیش مخفیانه به امارات سفر کرد تا سعی کند رضایت اماراتی ها برای شرکت در طرح روز بعد از جنگ درغزه را جلب کند.

پربیننده ترین خبرها