گزارش الغالم از جزییات سفر پزشکیان به بغداد؛

رئیس‌جمهور ایران برای اولین بار به کردستان عراق سفر می کند/ تخلیه ٧٧ اردوگاه گروه‌های مسلح ضد ایرانی در کردستان عراق

چهارشنبه 21 شهريور 1403 - 12:51

سفر رئیس‌جمهور جدید ایران به بغداد – که اولین سفر خارجی وی در این مقام است – بیانگر اهمیت روابط بین دو کشور می باشد. مسعود پزشکیان به اقلیم کردستان عراق هم سفر خواهد کرد و این اولین‌بار از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که یک مقام ایرانی در چنین سطحی به اقلیم کردستان سفر می‌کند.

ا‌لعالم - ایران
‌مدیر دفتر شبکه خبری العالم در عراق روز چهارشنبه در گزارشی، انتخاب عراق به‌ عنوان اولین مقصد سفر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، را ناشی از ماهیت ویژه روابط بین دو کشور دانست و خاطرنشان کرد: عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران روابط بین تهران و بغداد را چیزی بیش از روابط حسن همجواری توصیف کرده است؛ بر این اساس، این سفر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به طوری که فراهم کردن مقدمات استقبال چشمگیر از رئیس‌جمهور ایران در عراق از چند روز قبل به طور جدی در حال انجام بوده است.
‌این سفر سه روز به طول خواهد انجامید، پس از حضور در یادمان فرماندهان شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و ادای احترام به مقام والای شهدا، مراسم استقبال رسمی از پزشکیان در کاخ ریاست‌جمهوری توسط محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق انجام شد.
‌در این سفر رئیس‌جمهور ایران با مقامات ارشد عراق از جمله رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان و رئیس شورای عالی دادگستری دیدار و درباره روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو خواهد کرد.
‌بنابر این گزارش، رئیس‌جمهور اسلامی ایران فردا (پنجشنبه) بغداد را به مقصد کربلا و نجف اشرف و بصره ترک خواهد کرد و از آنجا راهی کردستان عراق خواهد شد.
‌مدیر دفتر العالم در بغداد خاطرنشان کرد که سفر رئیس‌جمهور ایران به کردستان عراق، از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا پزشکیان، اولین رئیس‌جمهور ایران است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به این منطقه سفر می‌کند و این سفر برای دو طرف، نقطه عطف مهمی به شمار می‌رود.

این گزارش می افزاید: این سفر در حالی انجام می‌شود که تغییرات و تحولات مهمی در روابط دو کشور به‌وقوع پیوسته است که از ان جمله می‌توان به امضای توافق امنیتی بین ایران و عراق اشاره کرد. ضمن اینکه عراق اعلام کرده است که بخش عمده‌ای از این توافق اجرایی شده است. از‌جمله مشاور امنیت ملی عراق دیروز از تخلیه ٧٧ اردوگاه گروه‌های مسلح ضد ایرانی در کردستان عراق و انتقال آنها به سلیمانیه خبر داد.
در این گزارش آمده است که یک هیئت عالیرتبه از‌جمله وزیر امور خارجه و چند وزیر دیگر، رئیس‌جمهور ایران را در این سفر همراهی می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها