رسانه عبری: ریاض به عادی‌سازی با تل‌آویو نیاز دارد

رسانه عبری: ریاض به عادی‌سازی با تل‌آویو نیاز دارد
چهارشنبه 21 شهريور 1403 - 17:48

روزنامه عبری "یدیعوت آحارونوت" با اعلام اینکه پرونده عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی همچنان در دستور کار است، خاطرنشان کرد که ریاض به این عادی‌‌سازی نیاز دارد.

العالم - فلسطین اشغالی

"آیخنر" خبرنگار سیاسی روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت در گزارشی، حضور سفیر پادشاهی سعودی در واشنگتن در کنفرانسی با حضور شخصیت‌های صهیونیستی را اشتیاق ریاض به عادی‌سازی ارزیابی کرده است.

در این گزارش آمده است: حدود یک هفته پیش از این کنفرانس، "ریما بنت بندر آل سعود" سفیر عربستان سعودی در واشنگتن با "محمد بن سلمان" ولیعهد دیدار کرد.

تصور بر این است که در این دیدار به سفیر عربستان سعودی چراغ سبز نشان داده شد تا به شکلی بی‌سابقه با مقامات ارشد اسرائیلی دیدار رو در رو داشته باشد، آنها را مورد خطاب قرار دهد و حتی به سخنان آنها گوش دهد.

بر اساس این گزارش، سفیر عربستان چند روز پیش در نشست گفت‌وگوی خاورمیانه و آمریکا (MEAD) که در واشنگتن دی.سی. با حضور اسرائیلی‌ها برگزار شد، حضور یافت و به سخنرانی رسمی رئیس هیات صهیونیست گوش داد. وی بعداً در سخنانی برای دیگر مقامات ارشد اسرائیلی به نحوی تاکید کرد که امکان عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با اسرائیل همچنان در دستور کار است.

این روزنامه عبری‌زبان تصریح کرد، این کنفرانس یک رویداد غیرسیاسی جهانی است که بستری برای گفت‌وگوی استراتژیک بین خاورمیانه و ایالات متحده است.

گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت حاکی از آن است که "ایهود اولمرت" نخست‌وزیر سابق اسرائیل که در کنفرانس شرکت کرده بود، فاش کرد با مقامات ارشد سعودی و آمریکایی دیدار کرده است که پیامهایی را در مورد تمایل ریاض به عادی‌سازی به او منتقل کرده‌اند.

در این گزارش به نقل از اولمرت آمده است: علیرغم وقایع 7 اکتبر، عربستان همچنان علاقه‌مند به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل است.

وی افزود: آنچه ریاض امروز می‌خواهد تعهدی از سوی کابینه اسرائیل به مرزهای آینده کشور فلسطین نیست بلکه آنها فقط خواهان ارائه افق سیاسی روشن برای آینده توسط اسرائیل به منظور پیشبرد روند عادی‌سازی هستند.

بر اساس گزارش روزنامه عبری، اولمرت تاکید کرد: عربستان سعودی نیاز مبرم دارد تا عادی‌سازی را در چارچوب افکار عمومی توجیه کند.

منابع بلندپایه صهیونیست پس از گفت‌وگو با شخصیت‌های آمریکایی گفتند: به احتمال زیاد به دلیل طولانی شدن جنگ در غزه، عادی‌سازی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا امکان‌پذیر نخواهد بود چراکه "دونالد ترامپ" نامزد جمهوری‌خواه با توافق عادی‌سازی پیشنهادی "جو بایدن" رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده، مخالف است.

با این حال، بر اساس این گزارش، فرصتی کوتاه برای تنظیم روابط در فاصله بین انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده در 5 نوامبر و ادای سوگند رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده در 20 ژانویه وجود دارد.

این روزنامه عبری به نقل از مقامات ارشد رژیم صهیونیستی گفت که ریاض عادی‌سازی با تل‌آویو را بدون آتش‌بس در غزه و برخی افق‌های سیاسی برای حل مسئله فلسطین پیش نخواهند ‌برد.

مقامات ارشد آمریکایی نیز در این کنفرانس ضمن سخنرانی خود، دیدگاه واشنگتن را برای حل و فصل بین دو طرف ارائه کردند.

این روزنامه به نقل از "تیم کاتن" سناتور آمریکایی نوشت: توسعه "پیمان صلح ابراهیم" و توافق عادی‌سازی بین عربستان سعودی و اسرائیل برای ایالات متحده امری خوب خواهد بود. هر دو طرف دوست و حامی آمریکا هستند.

بنا به این گزارش، کاتن تاکید کرد: عربستان سعودی کلید ایجاد ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران است.

روزنامه عبری به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است، وی گفت: سعودی‌ها به صراحت گفته‌اند که بدون آتش‌بس در غزه نمی‌توانند عادی‌سازی را پیش برند. پتانسیل توافق واقعا وجود دارد و این نه تنها به نفع اسرائیل بلکه به نفع امنیت ملی آمریکا نیز هست.

این روزنامه عبری در پایان گفت که عادی‌سازی موقعیت آمریکا را در خلیج‌فارس تقویت می‌کند و احتمال رویارویی نظامی طولانی‌مدت را کاهش می‌دهد. بایدن نشان داده که به این امر متعهد است.

پربیننده ترین خبرها