«العربی الجدید»:

تلاش‌های مصر برای کاهش تنش در دریای سرخ /درآمدهای ارزی کانال سوئز کاهش یافته است

تلاش‌های مصر برای کاهش تنش در دریای سرخ /درآمدهای ارزی کانال سوئز کاهش یافته است
شنبه 24 شهريور 1403 - 11:01

پایگاه خبری «العربی الجدید» نوشت: مصر از طریق برقراری تماس هایی با صنعا و تهران، تلاش هایی را برای کاهش تنش در منطقه دریای سرخ آغاز کرده است.

العالم - مصر

به گزارش پایگاه خبری «العربی الجدید»، مصر تلاش می کند تا از طریق میانجی گران، دست‌کم بتواند منافع راهبردی خود را در منطقه تامین کند.

از زمان آغاز عملیات ضد صهیونیستی یمن در دریای سرخ و تنگه باب المندب و کاهش عبور کشتی ها، درآمدهای ارزی مصر از کانال سوئز کاهش یافته و این درحالی است که اقتصاد این کشور از یک بحران خطرناک رنج می برد.

براساس آخرین آمارهای منتشر شده، از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه ژوئیه(۱۱ مردادماه) درآمدهای ارزی کانال سوئز برای مصر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳.۴ درصد کاهش داشته است.

میانجی گری مصر با هماهنگی عربستان

العربی الجدید نوشت: اقدامات مصر در این زمینه با هماهنگی میان ریاض و آنکارا در حال انجام است.

این رسانه افزود: براساس اطلاعات دریافتی، قاهره با هماهنگی عربستان، در چند روز آینده میزبان هیاتی از صنعا خواهد بود و در این زمینه تلاش خواهد شد که مقدمات مذاکرات مستقیم با هیات های صنعا و شورای انتقالی یمن فراهم شود.

براساس این اطلاعات، تحرکات مصر در این زمینه در چارچوب هماهنگی گسترده با ریاض و آنکارا آغاز شده و ترکیه پیشتر، آمادگی خود را برای نقش آفرینی در چارچوب اقدامات این دو پایتخت عربی اعلام کرده است.

العربی الجدید اضافه کرد: این اقدامات مصر درچارچوب تلاش های گسترده قاهره به منظور کاستن از پیامدهای جنگ در نوار غزه بر این کشور انجام می شود.

این رسانه مدعی شد که «بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه مصر برای هماهنگی و همفکری با تهران، به زودی به ایران سفر می کند.

نتیجه هر اقدام و تلاشی باید، پشتیبانی از فلسطین باشد

مشاور وزارت اطلاع رسانی دولت نجات ملی یمن به «العربی الجدید» گفت: در دوره کنونی و با چالش های موجود، هدف و نتیجه هر تلاشی باید پشتیبانی از ملت فلسطین باشد، در غیر این صورت ارزشی ندارد.

«توفیق الحمیری» افزود: برادران مصری ما باید درک کنند که هدف همه اقدامات انصارالله در منطقه، پشتیبانی از فلسطین است و این موضوع به سود امنیت مصر و همه کشورهای عربی است.

وی ادامه داد: طرفی که توانسته است آمریکا را از دریای سرخ اخراج کند، قدرتی فعال و توانمند در جهان و منطقه است.

مشاور وزارت اطلاع رسانی دولت نجات ملی یمن اضافه کرد: جلوگیری از عبور کشتی های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، امیدهای این رژیم را برای ایجاد کانال «بن گورین» نابود کرد و در نتیجه اقدامات یمن به گونه ای دفاع از کانال سوئز نیز به شمار می رود.

«نصرالدین عامر» معاون سازمان اطلاع رسانی انصارالله یمن نیز بدون تایید موضوع میانجیگری مصر گفت: هیچ چیز غیر از پایان جنگ و محاصره نوار غزه، نمی تواند عملیات نیروهای مسلح یمن را در دریای سرخ متوقف کند و هر اقدامی غیر از آن بیهوده است.

ارتش یمن طی ماه‌های اخیر در حمایت از مقاومت و ملت فلسطین در نوار غزه، چندین کشتی رژیم صهیونیستی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است.

نیروهای ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم صهیونیستی حملات خود به نوار غزه را متوقف نکند و به محاصره این منطقه پایان ندهد، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

پربیننده ترین خبرها