رویترز: کره‌شمالی مکان احتمالی ساخت بمب اتمی را رونمایی کرد

رویترز: کره‌شمالی مکان احتمالی ساخت بمب اتمی را رونمایی کرد
يکشنبه 25 شهريور 1403 - 14:20

تصاویر جدیدی که برای نخستین بار از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در کره‌شمالی منتشر شده، احتمالا از وجود پایگاهی مخفی برای ساخت بمب هسته‌ای در خارج از پایتخت این کشور خبر می‌دهد.

العالم ـ‌ آسیا

کره‌شمالی، روز جمعه برای نخستین بار تصاویری از سانتریفیوژهایی منتشر کرد که برای بمب‌های هسته‌ای سوخت تولید می‌کنند. انتشار این تصاویر هم‌زمان با بازدید "کیم جونگ اون" رهبر این کشور از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم بود.

این عکس‌ها کیم جونگ اون را نشان می‌دهد که بین ردیف‌های طولانی سانتریفیوژهای فلزی، ماشین‌هایی که اورانیوم غنی‌سازی می‌کنند، راه می‌رود. این گزارش زمان انجام این بازدید و مکان تاسیسات را مشخص نکرده است.

رهبر کره‌شمالی در این بازدید بر لزوم افزایش تعداد سانتریفیوژها به منظور "افزایش تصاعدی" سلاح‌های هسته‌ای و گسترش استفاده از نوع جدیدی از سانتریفیوژ برای تقویت بیشتر تولید مواد هسته‌ای با درجه تسلیحات تاکید کرد.

تحلیلگران مسائل کره‌شمالی معتقدند که مکان مذکور در تاسیسات "کانسجون" قرار دارد و به نظر می‌رسد که مکانی سری برای غنی‌سازی اورانیوم است.

"جفری لویس" کارشناس منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای گفت که ۵ تصویر از داخل تاسیسات منتشر شده و علاوه بر آن، سالنی بزرگ نیز به چشم می‌خورد که ضمیمه این تاسیسات است.

او افزود:‌ شکل غیرمعمول این ضمیمه و آرایه‌های غیرعادی ستون‌ها و تیرهایی که آن را تشکیل می‌دهند، به پایگاهی که کره‌شمالی در سال جاری ساخته است، شباهت دارد و به احتمال زیاد همان کانجسون است.

این کارشناس ابراز عقیده کرد که کره‌شمالی تاسیسات زیادی برای غنی‌سازی اورانیوم دارد.

تحلیلگران می‌گویند که تصاویر ارسالی از ماهواره‌های تجاری نشان می‌دهد که طی چند سال اخیر در مرکز تحقیقات علمی هسته‌ای و تاسیسات کانجسون ساخت و سازهای جدیدی انجام می‌شده که احتمال توسعه این تاسیسات را افزایش می‌دهد.

گفتنی است که "رافائل گروسی" رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دوشنبه گذشته گفت که ناظر هسته‌ای سازمان ملل فعالیت‌های منطبق با عملکرد یک راکتور و تاسیسات غنی‌سازی سانتریفیوژ در "یونگ‌بیون" را مشاهده کرده است.

تخمین‌ها از تعداد سلاح‌های هسته‌ای کره‌شمالی بسیار متفاوت است. در ماه ژوئیه، گزارشی از سوی فدراسیون دانشمندان آمریکایی منتشر شد که نشان می‌داد کره‌شمالی ممکن است مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت ۹۰ کلاهک هسته‌ای تولید کرده باشد، اما احتمالا نزدیک به ۵۰ کلاهک مونتاژ شده است.

کارشناسان می‌گویند این تصاویر که طراحی پیشرفته سانتریفیوژها و سالنی با آبشارهای متصل به سانتریفیوژها را نشان می‌دهند، حکایت از پیشرفت برنامه غنی‌سازی اورانیوم کره‌شمالی است.

پربیننده ترین خبرها