افشای جزییات جدیدی از رسوایی خبرسازی نشریه یهودی علیه یحیی سنوار

افشای جزییات جدیدی از رسوایی خبرسازی نشریه یهودی علیه یحیی سنوار
دوشنبه 26 شهريور 1403 - 10:25

گاردین نوشت: «مجله یهودی انگلیسی «جوییش کرونیکل» (تواریخ یهودی) به دلیل انتشار گزارش‌های ساختگی در حمایت از نتانیاهو و علیه یحیی سنوار رهبر حماس، در طول جنگ غزه، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.»

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش گاردین، هفته‌نامه «تواریخ یهودی» ( Jewish Chronicle The) رسانه متعلق به یهودیان مقیم انگلیس، به دلیل انتشار گزارش‌های ساختگی در حمایت از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و ارائه اطلاعات نادرست در مورد یحیی سنوار رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس)، در طول جنگ غزه، با انتقاداتی مواجه شده است.

طبق گزارش روزنامه گاردین، نتانیاهو، اعضای کابینه و اعضای خانواده‌اش به گزارش‌های این مجله یهودی انگلیسی که توسط هوادارانش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، بسیار استناد می‌کنند. حال آن که رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده اند که در روزنامه‌های اروپایی برای حمایت از نخست وزیر اسرائیل، گزارش‌های جعلی منتشر می‌شود.

این گزارش که توسط پیتر بومونت نویسنده گاردین تهیه شده است، بیان می‌کند که ایلان پری، نویسنده به اصطلاح مستقل مجله کرونیکل، طی ماه‌های گذشته مجموعه‌ای از گزارش‌های «حساس» را در مورد جنگ غزه منتشر کرده و مدعی شده که گزارش هایش را بر اساس داده‌های منابع امنیتی اسرائیلی انتشار داده است اما تعدادی از رسانه‌های اسرائیلی و برخی روزنامه‌نگاران که در مورد محتوای آن گزارش‌ها تردید داشتند، به این نتیجه رسیده‌اند که او دروغ ‌گفته است.

به گفته بومونت، در ماه‌های اخیر رسانه‌های اسرائیلی مدعی شده‌اند که گزارش‌های برخی روزنامه‌های اروپایی مانند روزنامه آلمانی "بیلد" بر اساس اطلاعات نادرست یا تحریف شده برای حمایت از موضع نتانیاهو در مذاکرات غزه، منتشر شده است.

نویسنده گاردین خاطرنشان کرد: مجله انگلیسی «جوییش کرونیکل» (تواریخ یهودی) که قدیمی‌ترین مجله یهودی در جهان محسوب می‌شود، اعلام کرد که در ابتدای ماه تحقیقات جامع پیرامون این نویسنده آزاد انجام داده و ضمن عذرخواهی از خوانندگان، رابطه خود را با پری قطع کرده است.

با این حال، برخی از روزنامه‌نگاران منتقد به عملکرد و ادعاهای پری، از جمله بن رایف از مجله اسرائیلی «+972»، گفتند که این اقدامات مشکل را حل نمی‌کند.

رایف در پلتفرم ایکس « x » نوشت: «به نظر می‌رسد که مجله یهودی کرونیکل امیدوار است با اخراج ایلان پری به کل این ماجرا پایان دهد، گویی تصمیمی برای استخدام یک روزنامه‌نگار جعلی و انتشار 9 گزارش ساختگی بدون تایید منابع موثق نگرفته است؛ به‌ویژه که این گزارش‌ها بارها برای حمایت از ادعاهای بی.بی. (بنیامین نتانیاهو) مورد استفاده قرار گرفته است.»

بومونت نویسنده گاردین در ادامه خاطرنشان کرد که گزارش های پری معمولاً ادعاهای نتانیاهو را تأیید می‌کرد به عنوان مثال سخنان نتانیاهو در یک کنفرانس مطبوعاتی را در گزارش خود عینا تکرار کرده بود که اگر این محور مرزی فیلادلفیا تحت کنترل اسرائیل نباشد، السنوار ممکن است به همراه برخی از اسرای اسرائیلی از این طریق از غزه فرار کند.

به گفته بومونت، روز بعد از سخنرانی نتانیاهو، روزنامه یهودی کرونیکل مقاله‌ای از پری با استناد به منابع امنیتی منتشر کرد و این ادعای نتانیاهو را واقعیت جلوه داد؛ وی خاطر نشان کرد که سخنگوی ارتش اسرائیل بلافاصله این گزارش را تکذیب کرد.

بومونت به اظهارات گابریل پوگروند، سردبیر ساندی تایمز (The Sunday Times) روزنامه معتبر و پرفروش انگلیسی که هر یکشنبه منتشر می‌شود، اشاره کرد که گفته است عملکرد کنونی مجله یهودی کرونیکل برای جامعه ما ناراحت کننده و مضر است.

بومونت خاطرنشان کرد که برخی مالکیت روزنامه یهودی را زیر سوال برده‌اند. وی این پرسش را مطرح کرد که این مجله پس متعلق به چه کسی است؟ چگونه یهودیان انگلیس نمی‌دانند که صاحب مجله آنها کیست؟ چگونه ممکن است یک مجله فاش نکند که صاحب آن چه کسی است؟

گفتنی است نشریه ساندی تایمز در بازار فروش روزنامه‌های انگلستان جایگاه ویژه‌ای دارد از این رو گابریل پوگروند، سردبیر این نشریه، در میان یهودیان لیبرال انگلیس از مقبولیت خاصی برخوردار است و ملاحظاتش با توجه ویژه مخاطبان مواجه می‌شود. لذا به پیروی از گفته‌های وی، احساس می‌کنند مجله یهودی انگلیسی «تواریخ یهودی» (جویش کرونیکل) دیگر مانند گذشته به نمایندگی از آنها مطلب نمی‌نویسد و از اعتبار پیشین خود برخوردار نیست.

پربیننده ترین خبرها