بیانیه رسمی یمن درباره سرنگونی دهمین پهپاد پیشرفته آمریکایی

دوشنبه 26 شهريور 1403 - 12:15

سخنگوی نیروهای مسلح یمن امروز (دوشنبه) از سرنگونی یکی دیگر از پهپاد پیشرفته آمریکایی «MQ-9» در حریم هوایی این کشور توسط پدافند هوایی یمن خبر داد.

العالم - یمن

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، اعلام کرد: «نیروهای مسلح یمن در حمایت از مظلومیت ملت فلسطین در باریکه غزه و مقاومت دلیرانه آن‌ها و همچنین در پاسخ به حملات تجاوزکارانه آمریکا و انگلیس به یمن، یک پهپاد آمریکایی از نوع «MQ-9» را در حریم هوایی استان «ذمار» با موشک زمین به هوا هدف قرار داده و سرنگون کردند.»

یحیی سریع تصریح کرد: «پهپاد ساقط شده در حریم هوایی استان ذمار، سومین پهپاد در عرض یک هفته و دهمین نوع از پهپاد آمریکایی MQ-9 سرنگون شده از زمان آغاز عملیات پشتیبانی غزه است.»

سخنگوی نیروهای مسلح ادامه داد: «نیروهای ما و ملت استوار و مبارز یمن همچنان با عملیات ویژه در زمین و دریا به حمایت از ملت فلسطین ادامه می‌دهند.»

وی همچنین تاکید کرد: تا زمانی که حملات تجاوزکارانه متوقف نشده و محاصره ملت فلسطین در غزه رفع نشود، عملیات ما متوقف نخواهد شد.

با آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ یمن اعلام کرده است که در حمایت از ملت فلسطین کشتی کشتی های صهیونیستی یا کشتی‌های سایر کشورها از جمله آمریکایی و انگلیسی عازم سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار می‌دهد.

مشخصات پهپاد پیشرفته آمریکایی «MQ-9»

در طول دهه‌های اخیر، ایالات متحده به این نوع پهپاد دارای مشخصات فنی بالا، افتخار کرده است چراکه دارای یک سیستم راداری پیشرفته، دوربین و حسگرهایی با وضوح بالا است که می‌تواند یک منطقه را با قطر 360 درجه اسکن کند و ارزش این پهپاد به همراه اتاق کنترل، موشک‌ها و سایر دستگاه‌های جانبی‌اش 30 میلیون دلار است.

این پهپاد که با اهداف تجسسی ساخته شده قابلیت متفاوتی نسبت به سایر انواع خود در ضربه زدن به اهداف زمینی دارد و از توانایی حمل موشک و بمب‌های هدایت شونده لیزری برخوردار است. همچنین دارای یک سیستم راداری پیشرفته است که داده‌ها را همزمان به شماری از پهپادها یا چند مکان‌ روی زمین ارسال می‌کند.

طول پهپاد 11 متر، عرض بال‌ها به 20 متر و برد پروازی پهپاد حدود سه هزار کیلومتر است. حداکثر ارتفاع آن به 45000 پا و حداکثر سرعت آن به حدود 240 کیلومتر می‌رسد. دیگر ويژگی خاص این پهپاد، توانایی کار در شرایط آب و هوایی سخت و پرواز طولانی مدت تا 40 ساعت است.

اما با ورود نیروهای مسلح یمن به نبرد فتح موعود و جهاد مقدس در حمایت از مردم فلسطین که در معرض جنگ نسل‌کشی به دست صهیونیستها در باریکه غزه قرار گرفته‌اند، امروز (دوشنبه) دهمین پهپاد آمریکاییMQ9 نیز در حریم هوایی یمن، سرنگون شد.

گفتنی است که به دنبال این وقایع هند قرارداد خود با ایالات متحده برای خرید این نوع پهپاد را لغو کرده است.

پربیننده ترین خبرها