انفجار پیجرها در بیروت؛ پیجر چیست و چه کارایی دارد؟

انفجار پیجرها در بیروت؛ پیجر چیست و چه کارایی دارد؟
سه شنبه 27 شهريور 1403 - 18:24

صدها پیجر در بیروت بر اثر هک منفجر شدند، اما این وسیله ارتباطی چیست و چه کارایی دارد؟!

العالم - گوناگون

پیجرها یا بیپرها که بیشتر در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی محبوبیت داشتند، دستگاه‌هایی هستند که قادر به دریافت پیام‌های کوتاه و سیگنال‌های فراخوانی از طریق ارتباطات رادیویی بودند.

این دستگاه به دلیل سادگی، قابلیت اطمینان و توانایی دریافت پیام‌ها بدون نیاز به پوشش داده‌ای گسترده، به ویژه در دورانی که تکنولوژی تلفن همراه هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته بود، در میان نهادهای نظامی و نیمه‌نظامی محبوبیت داشتند.

در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی، پیجرها در شرایطی که دیگر ابزارهای ارتباطی شکست می‌خوردند یا در دسترس نبودند، اغلب توسط نیروهای نظامی استفاده می‌شدند. این دستگاه‌ها می‌توانستند در شرایط جنگی و مناطق دورافتاده که دسترسی به شبکه‌های تلفن همراه محدود است، به خوبی کار کنند.

️با پیشرفت تکنولوژی و ظهور تلفن‌های همراه پیشرفته‌تر، استفاده از پیجرها کاهش یافته است.

نیروهای حزب‌الله و شهروندان لبنانی به چه دلیلی از پیجر استفاده می کردند؟

پیجرها به دلیل ساده بودن و عدم اتصال مستقیم به اینترنت یا شبکه‌های پیشرفته، کمتر قابل ردیابی و شنود هستند. این دستگاه‌ها برخلاف گوشی‌های هوشمند یا رادیوهای پیشرفته، سطح کمتری از سیگنال‌های الکترونیکی تولید می‌کنند که می‌تواند توسط سیستم‌های شنود یا جاسوسی شناسایی شود.

پیجرها قابلیت ارسال پیام‌های ساده را دارند که برای نیازهای فوری و تاکتیکی کافی است. در شرایط جنگی یا عملیاتی، انتقال سریع و امن پیام‌های ساده کافی است.

در مناطقی که ارتباطات موبایلی یا اینترنتی به دلایل مختلف محدود یا مختل شده است (مانند جنگ‌ها یا مناطقی با دسترسی محدود)، پیجرها همچنان می‌توانند ابزار مفیدی برای ارتباطات باشند/خبرفوری

پربیننده ترین خبرها