چگونه پلیس رژیم اشغالگر تبدیل به شبه نظامیان بن گویر شدند؟!

چگونه پلیس رژیم اشغالگر تبدیل به شبه نظامیان بن گویر شدند؟!
سه شنبه 27 شهريور 1403 - 21:21

نشریه "فایننشال تایمز" گزارشی از نیل زیبلر خبرنگار خود در تل آویو منتشر کرد که در آن اعلام کرده است که ایتمار بن گویر مدیر (به اصطلاح) امنیت ملی اسرائیل، پلیس این رژٰیم را به سلاح تبدیل کرده است.

العالم - فلسطین اشغالی

زیبلر به حادثه حمله به بن‌ گویر هنگام حضور در ساحل تل‌آویو اشاره می‌کند که در آن بن گویر با تمسخر و استهزاء شناگران و با حمله دختری که شن را به سمت او پرتاب کرد، مواجه شد. پلیس همراه بن گویر، این دختر را بازداشت و یک شب در حبس نگاه داشت و او را به "حمله به مقام دولتی" متهم کرد که این جرم می‌تواند سه سال زندان به دنبال داشته باشد.

این حادثه نشان می‌دهد که چگونه این وزیر افراطی، از زمان تصدی این سمت، یعنی حدود ۲۰ ماه پیش، و زمانی که حزب او به نتانیاهو در ائتلاف کنونی پیوست ، پلیس را تغییر داده است.

مسئولان سابق پلیس اسرائیل و تحلیلگران حقوقی و فعالان مخالف دولت می گویند که دولتی متشکل از ۳۰ هزار نیرو در جهت خدمت به اهداف یک فرد تندرو در فضایی از تنش به کار گرفته اند که ناشی از جنگ در غزه است.

آنها هشدار داده اند که بازسازی این نیرو از سوی فردی که با افتخار به فلسطینی‌ها می‌گوید یهودیان «سروران» آنها هستند، می‌تواند عواقب بلندمدتی بر رفتار پلیس و حاکمیت قانون و حتی «دموکراسی اسرائیل» داشته باشد.

از زمانی که بن‌گویر رهبری این نیرو را بر عهده گرفته، به خاطر سهل‌انگاری در برخورد با خشونت‌های مستوطنین در کرانه باختری، استفاده از تاکتیک‌های تهاجمی علیه معترضان ضد کابینه، و ناتوانی در جلوگیری از حملات افراطی‌های راست‌گرا به کاروان‌های حامل کمک به غزه تحت محاصره‌ مورد انتقاد قرار گرفته است. در عین حال، بن‌گویر سعی کرده به‌طور یک‌طرفه وضعیت کنونی در مسجد الاقصی را تغییر دهد.

بن گویر کیست و چگونه به قدرت رسید؟!

تا سال گذشته، با توجه به سابقه‌ بن گویر در زمینه تحریک و برانگیختن مردم و محکومیتش به فعالیت‌های ضدعرب ها ، به نظر می‌رسید که نامزدی او برای مقامی که به اجرای قانون مربوط می‌شود غیرممکن است.

او که از پیروان حاخام افراطی مایر کاهانا است، در سال 1995 با شکستن قطعه‌ای که خودروی یتسحاق شامیر نخست وزیر اسرائیل، را زینت می‌داد، به‌طور علنی به‌عنوان یک شخصیت جنجالی شناخته شد.

او گفته بود: "همان‌طور که توانستیم به این نماد دست یابیم، می‌توانیم به رابين نیز برسیم." چند هفته بعد، یک افراطی یهودی مخالف روند سازش با فلسطینی‌ها به رابين تیراندازی کرد.

بن‌گویر که در مستوطنة کریات اربع در جنوب کرانه باختری زندگی می‌کند، تصویر باروخ گولدشتاین، کسی که ده‌ها نمازگزار فلسطینی را در حرم ابراهیمی به قتل رساند، را نگهداری می‌کند.

در سال‌های اخیر، او به تحصیل حقوق پرداخته تا از شهرک نشینان یهودی متهم به حمله به فلسطینی‌ها دفاع کند. رسانه‌ها به او توجه کرده و شهرتش را افزایش داده‌اند. او در انتخابات پارلمانی 2021 به‌عنوان رهبر حزب قدرت یهودی پیروز شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، پیش از یک سال از انتخابات گفته بود که بن‌گویر را در کابینه اش منصوب نخواهد کرد، اما طولانی‌ترین نخست‌وزیر تاریخ اسرائیل برای تشکیل کابینه به بن‌گویر نیاز داشت. بهای این همکاری آن بود که او به مقام وزارت «امنیت ملی» منصوب شد، هرچند که این وزارتخانه پیشتر به نام وزارت «امنیت داخلی» شناخته می‌شد.

بن‌گویر که کمپین انتخاباتی‌اش را بر اساس برنامه «قانون و نظم» پیش برد، هدفش را «تقویت حاکمیت و اقتدار» و افزایش بودجه‌های پلیس اعلام کرده بود.

با وجود این ادعا، میانگین جرم و جنایت در دوران تصدی وزارتخانه به اصطلاح امنیت ملی افزایش یافته است، بر اساس داده‌های جنبش آزادی اطلاعات. به‌ویژه، جرم و جنایت در شهرها و روستاهای عرب نشین در داخل سرزمین های اشغالی به ۱۱۶ مورد قتل در سال ۲۰۲۲ و ۲۴۴ مورد قتل در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

طبق داده‌های منتشر شده در «فایننشال تایمز»، اعتماد عمومی به نیروهای پلیس کاهش یافته و روحیه نیروهای پلیس هم تضعیف شده است و برخی از افسران با رتبه‌های میانه و بالا یا استعفا داده‌اند یا تهدید به استعفا کرده‌اند.

مخالفان کابینه اسرائیل ، پلیس را به عنوان «شبه نظامیان بن گویر» توصیف می‌کنند. وزیر خود نیز خواهان آن است که به عنوان «فرمانده عالی پلیس» با اختیاراتی فراتر از فرمانده کل، به فعالیت بپردازد و نه تنها در سیاست عمومی بلکه در جزئیات عملیات و استفاده از نیروها مشارکت کند، بر اساس گفته‌های بسیاری از افسران ارشد پلیس سابق.

این افراد افزودند که این موضوع تنها با اصول دموکراتیک در تعارض است، بلکه با قانون اسرائیل که بر عدم مداخله فرمانده پلیس در سیاست و پایبندی به بی‌طرفی تأکید دارد، نیز مغایرت دارد.

در اولین هفته از آغاز کار دنی لِوی به عنوان کمیسر پلیس، در اوایل سپتامبر، پلیس 125 معترض را بازداشت کرد، این درحالیست که طی ۲۰ ماه تظاهرات ، پلیس فقط 85 نفر را دستگیر کرده بود.

تعدادی از افسران پیشین پلیس گفته بودند که واضح‌ترین نمونه‌ها از بی‌توجهی پلیس و بدترین موراد آن را در قدس و کرانه باختری گزارش شده است، جایی که حملات شهرک نشینان اسرائیلی به فلسطینی‌ها بر اساسا آمارهای سازمان ملل و سازمان های حقوق بشر اسرائیلی به شکلی حاد افزایش یافته است.

رونین بار، مدیر شین بت، در نامه‌ای که ماه گذشته به دولت و نه به بن‌گویر فرستاد، هشدار داد که افزایش خشونت "نتیجه ضعف پلیس و شاید تا حدودی احساس حمایت" است. پلیس در پاسخ به سوالات مشخص این روزنامه، انکار کرد که بر اساس خطوط بی‌طرفانه و دور از سیاست عمل می‌کند.

یوآف سیگالویچ، افسر پیشین برجسته پلیس و معاون وزیر به اصطلاح امنیت داخلی سابق از حزب "یش عتید"، معتقد است که افکار عمومی به این باور رسیده که پلیس تحت مدیریت بن‌گویر سیاسی شده است.

مسئولان پیشین و کنونی اسرائیلی بر این باورند که یورش های بن گویر به مسجد الاقصی از خطرناک‌ترین دخالت‌های وی به شمار می رود.

او ماه گذشته ادعا کرد که وضعیت موجود در مسجد الاقصی را به‌ طور یک‌طرفه تغییر داده است، ادعایی که نتانیاهو به سرعت آن را رد کرد. بار در نامه‌اش نوشت که چنین تحریکاتی می‌تواند به خونریزی منجر شود و ممکن است چهره «اسرائیل» را برای همیشهتغییر دهد ،‌تغییری که بازگشت ناپذیر باشد.

پربیننده ترین خبرها