انفحارهای تروریستی دستگاه های ارتباطی در لبنان؛

افشای اطلاعات جدید خرابکاری پیجری؛ از رخنه در شرکت های سازنده تا ایجاد شرکت های صوری

افشای اطلاعات جدید خرابکاری پیجری؛ از رخنه در شرکت های سازنده تا ایجاد شرکت های صوری
شنبه 31 شهريور 1403 - 11:26

جاسوسان اسرائیلی از طریق سایر شرکت های صوری که مالکیت خود را پنهان می کند با شرکت مجارستانی BAC Consulting تامین کننده پیجرها، همدست بودند.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش روزنامه تایمزآف اسرائیل، یواو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، با افتخار می گوید: «ما توانایی‌های زیادی داریم که هنوز از آنها استفاده نکرده‌ایم و به نظرم آماده‌ایم و در حال آماده سازی این برنامه‌ها هستیم ».

رای الیوم به نقل از گزارش نیویورک تایمز خاطرنشان کرد، جاسوسان اسرائیلی از طریق سایر شرکت های صوری که مالکیت خود را پنهان می کند با شرکت مجارستانی BAC Consulting تامین کننده پیجرها، همدست بودند. بلغارستان نیز در حال تحقیق درباره یک شرکت دیگر مرتبط با این حادثه است.

گزارش منتشر شده روز پنجشنبه نیویورک تایمز مدعی شد که یک شرکت مجارستانی ظاهراً پیجرهای مورد استفاده حزب الله را تامین می کرده است. این شرکت مخفیانه توسط جاسوسان اسرائیلی به عنوان بخشی از یک عملیات گسترده راه اندازی شده بود که به نظر می رسد این هفته با انفجار دستگاه ها و کشتار و زخمی کردن هزاران نفر از عوامل حزب الله و دیگر افراد در لبنان و سوریه به اوج فعالیت خود رسید.

نیویورک تایمز خاطرنشان کرد که اسرائیل به‌جای دستکاری این دستگاه‌ها در مرحله ی تولید یا توزیع، در واقع آن‌ها را «به عنوان بخشی از یک فریب مطمئن تولید کرده و ساخته است».

این جدیدترین گزارشی بود که به نظر می‌رسد روز سه‌شنبه (27 شهریور ماه) با انفجار هزاران دستگاه در میان شهروندان لبنانی و نیروهای حزب‌الله، عملیات مخفی اسرائیل را در چارچوبی گسترده فاش کرد.

روز چهارشنبه (28 شهریور ماه) نیز صدها دستگاه ارتباطی واکی تاکی مورد استفاده حزب الله لبنان منفجر شد و ترس جدیدی را در سراسر لبنان برانگیخت و بر میزان ناشناخته بودن توطئه آشکار تأکید کرد.

نیویورک تایمز با استناد به گفته ی سه افسر اطلاعاتی ناشناس آشنا با این عملیات، گزارش داد که شرکت BAC Consulting بخشی از ویترینی بود که شخصیت های اطلاعاتی اسرائیل آن را ایجاد کرده بودند.

بر اساس این گزارش، دو شرکت صوری دیگر برای کمک به پنهان کردن ارتباط بین اسراییل و شرکت ای بی سی (BAC) ایجاد شدند. سپس این شرکت در ماه مه 2022 به عنوان یک شرکت با مسئولیت محدود در مجارستان ثبت شد، اگرچه طبق سوابق دامنه اینترنتی، یک وب سایت شرکت BAC تقریباً دو سال قبل از آن، در اکتبر 2020، به طور رسمی ثبت شد.

بر اساس تحقیقات آرشیوی روزنامه تایمز آف اسرائیل، وب سایت این شرکت، از آوریل 2021، مشاوره های سیاسی و تجاری ارائه می داد، و تا سال 2024 شرکت، سه بار عناوین خود را تغییر داده و پیشنهادات بیشتری ارائه می داد.

به گفته نیویورک تایمز، این شرکت به شرکت‌های دیگر نیز پیجر ارائه می‌کرد، اگرچه تنها دستگاه‌هایی که به حزب‌الله منتقل شده بودند مجهز به باتری‌های حاوی مواد منفجره معروف به PETN بودند.

به نوشته این روزنامه، ورود این دستگاه ها به لبنان برای اولین بار در سال 2022 آغاز و تولید آن افزایش یافت. زیرا سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان، استفاده از تلفن های همراه را به دلیل نگرانی از ردیابی آنها توسط اسرائیل محکوم کرد.

سید حسن نصرالله ماه فوریه به هوادارانش گفت: «تلفن شما، همسرتان و فرزندانتان مزدور است آن را دفن کنید، در جعبه آهنی بگذارید و قفل کنید. در گزارش نیویورک تایمز آمده است: "مقامات اطلاعاتی اسرائیل این را فرصتی می بینند" برای اجرای نقش های خود.

به گزارش نیویورک تایمز، در حالی که حزب الله به طور فزاینده ای به وسایل انفجاری اتکا کرده بود،افسران اطلاعاتی اسرائیل آن را "دکمه هایی" می دیدند که می توان آنها را در هر زمانی فشار داد و به انفجارهایی منجر شد که روز سه شنبه لبنان را لرزاند.

پیجرهایی که در لبنان منفجر شدند آرم یک شرکت تایوانی به نام Gold Apollo را داشتند که BAC مجاز به استفاده از علامت تجاری آن است. با این حال،شرکت BAC به تنهایی مسئول "طراحی و ساخت محصولات است."

کریستیانا بارسونی آرسیدیاکونو، مدیرعامل BAC، به NBC News گفت که شرکتی که وب سایت خود را در روز چهارشنبه تعطیل کرد، هیچ ارتباطی با تولید پیجرها ندارد. همچنین روز چهارشنبه به شبکه خبری آمریکا گفت: «من پیجر نمی‌سازم. من فقط یک واسطه هستم. فکر کنم اشتباه کردید. سخنگوی دولت مجارستان نیز گفت: که پیجرها هرگز در مجارستان وجود نداشتند و شرکت BAC صرفاً به عنوان یک واسطه عمل می کرد.

این مقامات تأکید کردند که شرکت مورد نظر یک واسطه تجاری است و محلی برای تولید در مجارستان ندارد و یک مدیر ثبت شده در آدرس اعلام شده خود دارد و دستگاه های مورد اشاره هرگز در مجارستان نبوده اند.

در همین حال، بلغارستان اعلام کرد درباره شرکت سوم مرتبط با فروش پیجرها تحقیق خواهد کرد. آژانس امنیت ملی بلغارستان در بیانیه ای اعلام کرد که با وزارت کشور برای بررسی نقش یک شرکت ثبت شده در بلغارستان بدون نام بردن از آن همکاری می کند.

گزارش‌های رسانه‌های بلغارستانی ادعا کردند که یک شرکت مستقر در صوفیه به نام Norta Global Limited فروش پیجرها را تسهیل کرده است. رویترز نتوانست فوراً ارتباط با نورتا را تأیید کند و مقامات شرکت بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند و وکیلی که شرکت را در یک آپارتمانی در صوفیه ثبت کرده بود به سؤالات رویترز پاسخ نداد.

رژیم اسرائیل از اظهار نظر در مورد پیجر یا انفجارهای رادیویی خودداری کرد. اما مقامات لبنانی، گفتند این انفجار که حزب الله را هدف قرار داده بود به شهادت 12 نفر و زخمی شدن نزدیک به 3000 نفر از مردم منجر شد. در انفجار دستگاه های رادیویی روز چهارشنبه که به نظر می رسید حاوی مواد منفجره بزرگتر بود، دست کم 20 نفر شهید و صدها نفر زخمی شدند.

تصاویر انفجار پیجرها، برچسب هایی را نشان می داد که نام شرکت ژاپنی بی سیم و تلفن IC-V82 و شبیه دستگاه ICOM 6208.T و تلفن ژاپن را نشان می داد.

این شرکت که همه رادیوهای خود را در ژاپن می‌سازد، پنجشنبه گفت که این مدل از سال 2004 تا 2014 تولید و به خاورمیانه ارسال شد، اما شرکت از آن زمان تاکنون آن را ارسال نکرده است. او گفت که باتری های دستگاه ها نیز دیگر تولید نمی شوند.

یک منبع امنیتی گفت که حزب الله این رادیوهای ارتباطیث قابل حمل را پنج ماه پیش و تقریباً همزمان با پیجرها خریداری کرد. این شرکت که دفتر مرکزی آن در اوزاکا است می گوید که تمام محصولات رادیویی آن توسط یک شرکت تابعه در واکایاما تولید می شود و تنها از قطعات خود استفاده می کند و هیچ تولید خارجی ندارد. این شرکت قبلاً نسبت به عرضه نسخه های تقلبی دستگاه هایش در بازار هشدار داده بود، به ویژه مدل هایی که تولیدشان متوقف شده است.

این شرکت در بیانیه خود با اشاره به دستگاه هایی که روز چهارشنبه منفجر شد، گفت: مهر هولوگرام برای تشخیص محصولات تقلبی بودن روی محصولات قرار نگرفته است، بنابراین نمی توان تأیید کرد که آیا محصول از شرکت ما ارسال شده است یا خیر. او قول داد در جریان تحقیقات اطلاعات بیشتری ارائه کند.

حزب الله نیز رژیم صهیونیستی را مسئول این انفجارها دانست و تهدید کرد که انتقام می گیرد. برخی مقامات آمریکایی ناشناس به رسانه های خارجی گفتند که آژانس های اسرائیلی پشت این حمله بودند.

موج های دو انفجار پس از نزدیک به یک سال درگیری‌های مرزی محدود که غیرنظامیان را مجبور به فرار از شمال سرزمین های اشغالی و جنوب لبنان کرد، ترس از شروع جنگ همه جانبه رژیم صهیونیستی و حزب‌الله را تشدید کرد.

سران رژیم صهیونیستی هفته‌های اخیر هشدارهایی دادند که ممکن است عملیات‌ها علیه حزب‌الله لبنان را افزایش دهند و گفتند که باید بتوانند امنیت را بازگردانند و به ساکنان اجازه دهند به خانه‌های خود در نزدیکی مرز بازگردند.

به گفته سخنگوی نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی، این رژیم روز چهارشنبه به عنوان یک اقدام احتیاطی، نیروهای بیشتری به مرز خود با لبنان انتقال داد. یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه در صحبت با سربازان گفت که اسرائیل "در آغاز مرحله جدیدی از جنگ است - مرحله ای که به شجاعت، عزم و استقامت نیاز دارد.

او بدون ااشاره به دستگاه های منفجره، اما از کار ارتش و سرویس های امنیتی اسرائیل تمجید کرد و گفت: «نتایج بسیار چشمگیر است». هرزی هالیوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی نیز روز چهارشنبه در جریان بازدید از فرماندهی شمال، به طور مبهم هشدار داد که اسرائیل کارهای بیشتری می تواند علیه حزب الله انجام دهد.

وی افزود: ما ظرفیت‌های زیادی داریم که هنوز از آنها استفاده نکرده‌ایم و شاهد استفاده از برخی از این قابلیت‌ها بوده‌ایم و به نظر من آمادگی خوبی داریم و در حال آماده‌سازی این برنامه‌ها برای جلو رفتن هستیم.

پربیننده ترین خبرها