پزشکیان وارد نیویورک شد؛ نخستین حضور برای سخنرانی در سازمان ملل

پزشکیان وارد نیویورک شد؛ نخستین حضور برای سخنرانی در سازمان ملل
دوشنبه 2 مهر 1403 - 00:29

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور اسلامی ایران به منظور شرکت در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در صدر هیاتی عالیرتبه وارد فرودگاه جان اف کندی نیویورک شد.

العالم-ایران

پزشکیان که به منظور شرکت در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تشریح مواضع جمهوری اسلامی درباره مسائل بین‌المللی به نیویورک سفر کرده است، در فرودگاه جان اف کندی مورد استقبال سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه، مجید تخت روانچی و کاظم غریب آبادی معاونان سیاسی و حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل، زهرا ارشادی معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل و جمعی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در این نهاد بین المللی قرار گرفت.

عراقچی در صدر هیاتی جمعه شب به وقت محلی و پیش از رئیس جمهور در نیویورک حضور یافت و دیدارها و ملاقات‌های دوجانبه خود با همتایان و نیز نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای بین المللی را درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی آغاز کرده است.

رئیس جمهور نیز صبح یکشنبه اول مهر ۱۴۰۳ به وقت ایران، در صدر یک هیات عالیرتبه سیاسی با بدرقه رسمی رئیس دفتر رهبر انقلاب و معاون اول رئیس جمهور تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد.

پزشکیان در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در روز سه‌شنبه به وقت محلی نیویورک ، روز دوشنبه به وقت محلی نیز در نشست سران میثاق آینده سخنرانی خواهد کرد و همچنین دیدارهایی با تعدادی از سران کشورهای شرکت کننده در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی خواهد داشت.

رئیس جمهور نشست‌هایی نیز با گروه‌ها و افراد مرجع سیاسی، اجتماعی، مذهبی و رسانه‌ای در آمریکا خواهد داشت و با تشریح مواضع ایران به پرسش‌های آنان پاسخ خواهد داد.

رئیس‌جمهور پیش از ترک تهران گفت: امیدوارم بتوانم در سفر به نیویورک صدای مردم کشور و همچنین صدای حق‌طلبی و عدالت‌خواهی باشم.

پزشکیان افزود: امیدوارم در این سفر بتوانیم صدای مردم کشورمان باشم تا صدای حق طلبی و عدالت خواهی آنها که اعتقاد قلبی ماست را به گوش کسانی که در سازمان ملل هستند، برسانیم.

رئیس دولت چهاردهم گفت: سازمان ملل متحد یکی از سازمان‌های مهم و دستاوردهای بزرگ بشریت است؛ جایگاهی است که همه رؤسای جمهور دنیا حضور می‌یابند؛ حضور آنها بیشتر برای صلح، آرامش و حفظ کره خاکی و حل اختلافات بین المللی است.

وی تاکید کرد: سازمان ملل جایگاهی است که اگر وظیفه خود را به درستی انجام دهد، نباید کشوری پیدا شود که به خاطر قدرت، تکنولوژی و علمی که دارد بتواند بقیه کشورها را بمباران کند و بکشد و مردم و زنان و کودکان و بیمارستان‌ها و خانه‌های آنها را بدون هدف و کور تخریب کند بعد هم هر جایی را که زد، بگوید اینجا هدف ما بوده است.

پزشکیان تصریح کرد: یعنی بیمارستان و مدارس را بمباران کند و کودکان و زنان را بکشد و بگوید اینجا محل تروریسم و هدف ما بود؛ هر کاری می‌کنند برای آن توجیه درست می‌کنند بعد هم برخی کشورهای به ظاهر مدعی حقوق بشر این ادعای جنایتکاران را بپذیرند و بگویند اینها دارند دنبال تروریست‌ها می‌گردند.

رئیس جمهور ادامه داد: اما واقعیت غیر از اینهاست و کاری که می‌کنند، روحیه مردانگی و انسانیت را در نگاه کسانی که وجدان و آگاهی دارند و مستقل از اینکه در چه دین و باوری هستند را جریحه دار می‌کند.

پزشکیان افزود: در سازمان ملل می‌توان این مسائل را مطرح کرد؛ همچنین با رؤسای جمهور کشورهای مختلف جلساتی خواهیم داشت و برای ایجاد صلح و آرامش در جهان گفت وگو می‌کنیم.

رئیس جمهور یادآور شد: با ایرانیانی که در آمریکا هستند گفت وگو خواهیم کرد و تبادل نگرش خواهیم داشت و جوی که در آنجا ایجاد کرده‌اند را خنثی می‌کنیم.

پزشکیان افزود: واقعیت آن چیزی نیست که از رسانه‌ها بیان می کنند، ایران ما خیلی امن تر و آزادتر از آنی است که برایش تصویرسازی کرده‌اند؛ این حرف به این معنی نیست که مشکل نداریم بلکه حتما در رفتار و برخوردهای ما اشکالاتی هست اما نیت و اساس نظام جمهوری اسلامی برپایی حق و عدالت و دیدن همه مردم و آن حرفی است که در ایام انتخابات می‌زدیم و می‌گفتیم ایران برای تمامی ایرانیان است.

وی گفت: این کشور برای همه ماست چه آنهایی که در داخل هستند و چه آنهایی که رفته‌اند؛ باید کمک کنیم کشوری آباد، آزاد و مستقل و سربلند درست کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم در این فرصت با ایرانیان و رسانه‌های مستقر در کشور میزبان صحبت کنیم همچنین با مسئولان و رؤسای جمهور کشورها گفت وگو خواهیم داشت و نسبت به راه حل‌های مختلف چه در حوزه امنیت و چه اقتصاد و تولید و سرمایه گذاری و گردشگری و سایر فعالیت‌ها مذاکره می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: اگر رسالت مان را درست انجام دهیم، تصور می‌کنم دستاوردهای خوبی خواهیم داشت.

پربیننده ترین خبرها