عراقچی: پایان اشغالگری تنها راه دستیابی به صلح در فلسطین است

عراقچی: پایان اشغالگری تنها راه دستیابی به صلح در فلسطین است
جمعه 6 مهر 1403 - 08:12

سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست کمیته وزرای جنبش عدم تعهد درباره فلسطین، بر لزوم پایان دادن به اشغالگری و احقاق حقوق مردم فلسطین تاکید کرد و اقدام جامعه بین‌المللی در حمایت از مبارزه مشروع این ملت را خواستار شد.

العالم ـ ایران

عراقچی با تشکر از جمهوری اوگاندا برای برگزاری این نشست و تلاش‌ های آن در حمایت از آرمان فلسطین، اظهار داشت: "در سال گذشته، اقدامات خشونت‌آمیز و نقض حقوق بشر علیه غیرنظامیان فلسطینی، از جمله زنان و کودکان، افزایش یافته است. تعداد قربانیان به ۴۲ هزار نفر رسیده است که حدود ۷۰ درصد آن‌ها کودکان و زنان بی‌گناه هستند."

عراقچی با اشاره به تحولات اخیر در فلسطین و مقاومت در غزه و کرانه باختری، گفت: "این تحولات نشان می‌دهد که تلاش‌ها برای از بین بردن مقاومت فلسطین و حماس به عنوان یک جنبش آزادی‌بخش، نتیجه‌ای نداشته است. قصد تشدید درگیری‌ها و گسترش جنگ در منطقه نشان‌دهنده عدم تعهد به صلح و ثبات است."

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به نگرانی‌ها درباره وضعیت لبنان افزود: "حملات به لبنان و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور، نگران‌کننده است و جان غیرنظامیان بی‌گناه را به خطر انداخته است. استفاده از روش‌های جدید در درگیری‌ها که جان هزاران نفر را تهدید می‌کند، نیازمند توجه جدی جامعه بین‌المللی است."

عراقچی از کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد خواست با ارائه پیشنهادات و اقدامات معنادار، حمایت خود را از مبارزه مشروع ملت فلسطین اعلام کند. وی به مواردی چون درخواست برای آتش‌بس فوری و دائمی در غزه و لبنان، رفع محاصره غزه، آزادی اسرای فلسطینی، و الزام به عقب‌نشینی کامل از غزه اشاره کرد.

عراقچی همچنین بر اعمال تحریم‌های تسلیحاتی و تجاری علیه رژیم اسرائیل به منظور توقف کامل اقدامات نظامی و اجرای تعهدات بین‌المللی تاکید کرد و پیگیری حقوقی مقامات مسئول در نهادهای بین‌المللی را خواستار شد.

عراقچی در پایان تصریح کرد: "صلح و امنیت در منطقه تا زمانی که اشغالگری پایان نیابد و حقوق غیرقابل انکار فلسطینیان، از جمله حق تعیین سرنوشت، به رسمیت شناخته نشود، محقق نخواهد شد. پیشنهاد ما این است که تمامی مردم فلسطین، چه در سرزمین خود و چه در خارج از فلسطین، از طریق یک همه‌پرسی درباره آینده خود تصمیم‌گیری کنند. ما اطمینان داریم که از طریق این سازوکار می‌توانیم به صلحی پایدار دست یابیم که در آن مسلمانان، مسیحیان و یهودیان در کنار یکدیگر با آرامش و صلح زندگی کنند."

پربیننده ترین خبرها