روایت‌ اسرائیلی‌ها از نحوه ترور شهید سیدحسن نصرالله

روایت‌ اسرائیلی‌ها از نحوه ترور شهید سیدحسن نصرالله
شنبه 7 مهر 1403 - 19:46

رژيم اشغالگر در گزارش خود درباره برخی جزئیات ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان در ضاحیه جنوبی بیروت، اعلام کرد که از چند ماه پیش برای این عملیات ترور برنامه‌ریزی می‌کرد.

العالم- لبنان

"هرتزی هالوی" رئیس ستاد ارتش رژیم اشغالگر، امروز- شنبه- اعلام کرد که تل‌آویو از مدت‌ها پیش عملیات ترور "سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب‌الله را طراحی می‌‌کرد.

طبق اعلام رسانه‌های عبری، ارتش اسرائيل پس از دریافت اطلاعاتی موثق، بیش از ۸۰ تن مواد منفجر را بر روی ساختمانی، که سیدحسن نصرالله و برخی رهبران حزب‌الله در آنجا نشست داشتند، ریخت.

وب‌سایت عبری "وای‌نت" نیز برخی جزئیات مربوط به نحوه ترور شهید سیدحسن نصرالله در جریان حمله روز گذشته رژیم صهیونیستی به حومه جنوبی بیروت را منتشر کرد و نوشت: جنگنده‌ها بیش از ۸۰ بمب به وزن هر کدام حدود یک تُن را بر روی محل نشست شلیک کردند یعنی در مجموع بیش از ۸۰ تُن مواد منفجره بر آن ساختمان بمب‌های سنگرشکن بر این مکان مورد هدف پرتاب شد.

"نداو شوشانی" سخنگوی ارتش اشغالگر به رسانه‌های خارجی گفت که تل‌آویو امیدوار است که ترور حسن نصرالله منجر به "تغییر رفتار حزب الله" شود. وی مدعی شد که تمرکز ارتش رژیم صهیونیستی در حملات خود به لبنان "بر از بین رفتن تهدیدها" از جمله موشک‌هایی است که از نقاط راهبردی شلیک می‌شوند، و ارتش برای تشدید تنش آماده است.

این سخنگوی نظامی صهیونیست همچنین افزود: "نیروهای ما در آماده‌باش حداکثری هستند". شوشانی از گفتن اینکه آیا هواپیماها در این حمله از بمب‌های سنگر شکن آمریکایی استفاده کرده اند یا خیر خودداری کرد.

تصمیم‌گیری درباره ترور شهید نصرالله و اجرای آن

از سوی دیگر، وب‎سایت عبری "واللا" تصریح کرد که "اهارون هالیوا" رئیس مستعفی بخش اطلاعات نظامی (امان) گزینه ترور سید حسن نصرالله را در ۱۱ اکتبر گذشته به مقامات این رژیم پیشنهاد داد.

این وب‌سایت به نقل از مقامات امنیتی این رژيم، که نامی از آنها نبرده است، تصریح کرد که "شرایط سیاسی، اطلاعاتی و عملیاتی برای ترور نصرالله در روز چهارشنبه آماده بود"، و بخش اطلاعات نظامی یک بار دیگر پیشنهاد خود را مطرح کرد و محاقل سیاسی بعد از اطلاع از جزئیات حساس درباره ترور، با این پیشنهاد موافقت کرد.

نتانیاهو طرح ترور را در سازمان ملل تأیید کرد

"بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، که برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، روز جمعه در نیویورک حضور داشت، در حین عزیمت به آمریکا رایزنی‌های امنیتی در این‌باره را در هواپیما انجام داد و طی آن، اطلاعاتی به‌روز درباره تحولات لبنان و آمادگی فزاینده نیروهای اطلاعاتی و نیروی هوایی این رژیم برای "انجام حمله‌ای که هیچ‌کس نمی‌تواند در آن زنده بماند حتی اگر زیر زمین باشد"، مطرح شد. طبق این گزارش، شب قبل از عملیات ترور، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی نشستی تشکیل داد. نتانیاهو این نشست را که تا صبح جمعه در جریان بود از اتاق خود در نیویورک اداره می‌کرد، و در پایان نشست، نتانیاهو بعد از رایزنی با "یوآو گالانت" وزیر امنیت داخلی، "هرتزی هالوی" وزیر جنگ و "دیوید بارنیا" رئیس موساد، تصمیم گرفتند که عملیات ترور سید حسن نصرالله نهایی شود.

صبح روز جمعه، نتانیاهو پس از دریافت اطلاعات جدید، رایزنی‌های امنیتی بیشتری با گالانت و هالوی انجام داد. قبل از سخنرانی نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل، اطلاعات تکمیلی به دست آمد، و ارتش اشغالگر در اوج آمادگی بود. پس از آن، نتانیاهو آخرین رایزنی امنیتی را قبل از تایید نهایی ترور انجام داد. پس از آن، فرماندهی نیروی هوایی دستوراتی را برای تهیه بمب‌های سنگرشکن به هواپیماها صادر کرد، به طوری که به گفته این وب‌سایت عبری، تعداد زیادی از هواپیماهای جنگی به محض دریافت سیگنال از زمین بلند شدند و پس از رسیدن به هدف، . یکی پس از دیگری شروع به پرتاب بمب کردند. در همین حال هواپیماهای بدون سرنشین صحنه‌های عملیات و انفجارها را به مقر وزارت امنیت و فرماندهی ارتش در تل آویو مخابره کردند.

پیشتر نیز روزنامه "نیویورک تایمز" گزارش داد که رهبران اسرائیلی از ماه‌ها پیش از محل حضور سیدحسن نصرالله اطلاع داشتند ولی هفته پیش از بیم اینکه او به مکان دیگری منتقل شود، تصمیم ترورش گرفته شد.

پربیننده ترین خبرها