غرور نتانیاهو زیاد دوام نخواهد آورد؛ اوضاع رژیم صهیونیستی تاریک‌تر خواهد شد

غرور نتانیاهو زیاد دوام نخواهد آورد؛ اوضاع رژیم صهیونیستی تاریک‌تر خواهد شد
دوشنبه 9 مهر 1403 - 11:18

علی‌رغم مصیبت بزرگ در لبنان بزرگ، مقاومت قوی‌تر باز خواهد گشت و غرور نتانیاهو زیاد دوام نخواهد آورد.

العالم - لبنان

نشریه الکترونیکی رای الیوم با انتشار سرمقاله ای به قلم عبدالباری عطوان سردبیر این نشریه، به بررسی اوضاع پس از شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل فقید حزب الله پرداخت و خاطرنشان کرد: رسانه‎‌های غربی و اسرائیلی در این روزها در حال ایجاد وضعیت ناامیدی بر اثر ترور تعدادی از رهبران مقاومت اسلامی در لبنان به ویژه سید حسن نصرالله در میان بخش قابل توجهی از ملت عرب هستند.

بنیامین نتانیاهو در زمینه حنگ روانی ید طولایی دارد به‌ویژه که با همکاری لابی‌های سیاسی و تأسیس مجموعه «هسبارا» به عنوان بازوی رسانه‌ای ضربه‌زننده‌اش، و اختصاص میلیاردها دلار در سال برای تأمین مالی آن، استخدام ده‌ها هزار نفر از متخصصان حرفه‌ای رسانه و دانشجویان دانشگاه در سراسر جهان برای کار تحت لوای آن، از جمله برخی از عرب‌ها و متأسفانه با تشویق و حمایت مالی برخی رژیمهای عربی از این امر، در حال ایجاد حالت ناامیدی منجر به تسلیم در میان امت اسلامی است.

بدون تردید عملیات نفوذ امنیتی اسرائیل در حزب‌الله لبنان، با حمایت آمریکا، اروپا و اعراب، ضربه‌ای دردناک، بی‌رحمانه، تکان‌دهنده و حتی تحقیرکننده بود اما این تخریب با دقت برنامه‌ریزی شده چندان دوام نخواهد آورد و به زودی پس از فرونشستن گرد و غبار در پایان کار، شاهد واقعیتی جدید و متفاوت خواهیم بود که بارزترین ویژگی آن انتقال ناامیدی در میان شهرک‌نشینان و برآورد خسارات بیشتر به طرف اسرائیلی است.

نویسنده این مقاله یکی از کسانی است که تمام فصول شکست سال 1967 و فروپاشی ارتش مصر را در دوران دانش آموزی در مدرسه متوسطه بئرالسبع در اردوگاه رفح در باریکه غزه تجربه کرده است و شاهد تأثیرات منفی آن در روح و روان مردم بوده است. وی شاهد بوده که چگونه در گذشته، به خصوص پس از آغاز کار مجدد مقاومت در عرض چند روز و انجام عملیاتهای چریکی جسورانه علیه نیروهای اشغالگر، اراده قوی شهدای مقاومت به همتایان آن در باریکه غزه و کرانه باختری، و مردمان آن سرزمین بازگشت.

نویسنده تاکید کرد که با وجود تشدید حملات هوایی اسرائیل، زرادخانه‌های عظیم مقاومت در اعماق کوه‌های جنوب لبنان همچنان دست نخورده باقی مانده و مملو از تجهیزات نظامی، موشک‌های نقطه‌زن و سنگین است. نکته دیگر این که مردان مقاومت شاگردان مکتب سیدالشهدا هستند.

مقاومت یک تفکر عمیق و ریشه‌دار است که با شهادت رهبرانش از بین نمی‌رود لذا این خوشی اسرائیل زیاد دوام نخواهد آورد زیرا همانطور که شهید سید حسن نصرالله پس از شهادت مجاهد عباس موسوی پرچم مقاومت را برافراشت، مجاهد بزرگ هاشم صفی‌الدین نامزد جانشینی دبیر کل شهید، راه مقاومت را ادامه خواهد داد.

نکته مهم دیگر این که از نگاه نویسنده چه بسا در آینده نزدیک مقاومت لبنان در این مسیر به شکل قدرتمندتر و موثرتر هم ظاهر شود زیرا سید هاشم صفی الدین همانند شهید سید حسن نصرالله مقید به برخی ملاحظات نیست و چه بسا معادلات و قواعد درگیری را بسیار تغییر دهد.

شادی نتانیاهو زمان زیادی به طول نخواهد انجامید، جهان عرب و اسلام از شوک خارج خواهد شد و سریع تر از حدتصور با این موضوع کنار خواهد آمد و این فقط مساله وقت است نه کمتر و نه بیشتر. زمان بهترین درمان است. این اوضاع برای ما تازگی ندارد چراکه این اولین بار نیست که مقاومت مردمی شکست را تجربه می‌کند اما به زودی ققنوس‌وار برخواهد خواست.

اگر رهبر جدید حزب الله برای ضربه زدن به حیفا، تل‌آویو، بئرالسبع، عکا، قدس و زیرساختهای اسرائیل از جمله فرودگاه‌ها، بنادر، مؤسسات آب و برق و ... تصمیمات راهبردی اتخاذ کند، با توجه به این که چیزی برای از دست دادن ندارد، اوضاع برای اسرائیل تاریکتر خواهد شد.

مسلما بنیامین نتانیاهو به عنوان کسی که جنگ غزه را آغاز کرد، دایره آن را به کرانه باختری گسترش داد و اینک سراغ لبنان رفته، بهای سنگینی برای این قمار سراسر باخت باید بپردازد و منافع و پایگاههای حامی آمریکایی او در سراسر منطقه مورد تهدید قرار خواهد گرفت.

نویسنده این مقاله در ادامه خاطرنشان کرده است که حمله به حدیده یمن و فرودگاه آن نیز بدون پاسخ نخواهد ماند و اگر بگوییم بمباران زیرساخت‌های یمن بزرگ‌ترین اشتباه راهبردی کابینه رژیم اشغالگر بود، اغراق نکرده‌ایم، زیرا یمن را به عنوان یک کشور مستقل وادار به ورود به جنگ با تمام قوا خواهد کرد بنابراین نتانیاهو و ژنرال‌هایش باید منتظر شلیک موشک‌های مافوق صوت بیشتری از سوی یمن باشند.

چه بسا یمن در آینده برای مقابله با ارتش اسرائیل، دفاع از مقاومت لبنان و آزادسازی الجلیل در کنار همتایان خود از عراق و سوریه و شاید اردن، الجزایر، ایران و سایر کشورهای عربی اسلامی قرار گیرد.

پربیننده ترین خبرها