واکاوی شکست بزرگ ارتش اشغالکر در "العدیسه" از نگاه کارشناس نظامی

واکاوی شکست بزرگ ارتش اشغالکر در
چهارشنبه 11 مهر 1403 - 22:19

کارشناس نظامی لبنانی اسرار شکست نظامیان اشغالگر در تجاوز زمینی به العدیسه و مارون الرأس در جنوب لبنان را فاش کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

سرتیپ "علی ابو رعد" در گفت‌و‌گو با شبکه العالم گفت: اشغالگران صهیونیست از آنچه امروز در منطقه "العدیسه" و "مارون الرأس" برای آنها رخ داد، شگفت‌زده شدند.

وی توضیح داد که رژيم اسرائیل از سال 2006 تا به امروز منتظر فرصت برای انجام حمله جدید به حزب الله بوده. حزب‌الله نیز در این مدت ساکت نماند و عملیات‌ها و تاکتیک‌های این رژیم را در جریان تجاوزات به غزه زیر نظر داشت و مشاهدات خود را درباره تغییر نقشه‌ها و عملیات‌های رزمی ثبت می‌کرد.

وی تاکید کرد: حمله امروز رژیم صهیونیستی در منطقه العدیسه عملیاتی برای برای پی بردن به ماهیت خط مقدم صفوف رزمی حزب الله از طریق عملیات نفوذی، جمع آوری اطلاعات تاکتیکی در مورد استقرار این نیروها، محل استقرار موشک‌ها، پرتابگرهای موشک و تعداد نیروها تلقی می‌شود.

سرتیپ ابو رعد افزود: اشغالگران از کمین حزب الله برای نیروهایش غافلگیر شد و با متحمل شدن شکستی هولناک مجبور شد تلفات خود را اعلام کند با وجود این که رژیم اشغالگر به ممانعت از اعلام ضرر و زیان و نیز تلفات خود، معروف است اما ناگزیر اعتراف کرد که 32 تن از نیروهایش مجروح و 4 تن دیگر از جمله یک سروان در یگان ایگوز، یکی از واحدهای زبده ارتش اشغالگر که از غزه منتقل شده است، کشته شدند.

جزئیات کمین حزب الله در العدیسه

این کارشناس نظامی در خصوص شکست حمله نظامیان اشغالگر به العدیسه توضیح داد: این منطقه تپه کوچکی با موقعیت استراتژیک و مشرف به رودخانه لیتانی و نزدیک به «اصبع الجلیل» تا منطقه «بقاع غربی» است و هر طرفی این تپه را کنترل کند، می‌تواند مسافت طولانی میان مثلث بنت جبیل، عیتارون و مارون الرأس را کنترل کند و تمام تحرکات نیروهای مقابل را زیر نظر گیرد.

سرتیپ ابو رعد با اشاره به تلاش مذبوحانه ارتش رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی به مارون الرأس، گفت رژیم اشغالگر از سال 2006 در فکر حمله به این نقطه و کنترل آن است.

وی توضیح داد که حزب الله در مقابله با تجاوز اشغالگران به مارون الرأس تاکتیک متفاوتی در پیش گرفت. بدین صورت که به نیروهای اشغالگر اجازه ورود داد، سپس در نقطه مرگ به آنها حمله و بسیاری از آنها را مجروح کرد.

سرتیپ ابو رعد خاطرنشان کرد: رژیم اشغالگر از همان تاکتیکی استفاده می‌کند که در تجاوز به غزه انجام داد و امیدوار است که در جنوب لبنان نیز جواب دهد اما جنوب لبنان از نظر جغرافیایی با باریکه غزه تفاوت بسیاری دارد و نیروهای حزب الله ساکنان این سرزمین هستند و آن را به خوبی می‌شناسند لذا در استراتژی دفاعی خود آن را به کار می‌گیرند.

صبح امروز اولین درگیری مستقیم بین یگان ایگوز ارتش اشغالگر و یگان رضوان حزب الله رخ داد که در نتیجه آن، تعداد زیادی از افسران و نظامیان اشغالگر هنگام تلاش برای تهاجم به روستای العدسیه واقع در جنوب لبنان، کشته و زخمی شدند.

شهید سید حسن نصرالله دبیرکل فقید حزب الله در چندین سخنرانی خود به این ویژگی رویارویی زمینی ارتش اشغالگر با حزب الله مبنی بر این که «نظامیان اشغالگر عمودی وارد این منطقه شده و افقی خارج می‌شوند»، اشاره کرده بود.

پربیننده ترین خبرها