واکاوی دومین سخنرانی شیخ قاسم بعد از شهادت نصرالله

واکاوی دومین سخنرانی شیخ قاسم بعد از شهادت نصرالله
چهارشنبه 18 مهر 1403 - 09:12

یک روزنامه فرامنطقه‌ای به واکاوی سخنان معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان و به حضور رسانه‌ای نعیم قاسم ظرف هشت روز با هدف درهم شکستن رجزخوانی مقامات صهیونیست درباره مقاومت لبنان پرداخته است.

ا‌لعالم - لبنان

روزنامه "رای الیوم" در مقاله‌ای به قلم "خالد الجیوسی" به تشریح بازتاب دومین سخنرانی "شیخ نعیم قاسم" معاون دبیرکل حزب‌الله می‌پردازد. در این مقاله آمده است: حزب‌الله لبنان در معرض ضربه‌های سختی از سوی اسرائیل قرار گرفت که از انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها شروع شد و به هدف قرار دادن فرماندهان میدانی و در نهایت ترور سید شهید "حسن نصرالله" ختم شد؛ رژیم صهیونیستی پیوسته تلاش می‌کند حداقل در سطوح تبلیغاتی از این حملات بهره‌برداری کند. این رژیم همزمان با تدارک حمله زمینی به‌اصطلاح محدود به لبنان، می‌کوشد چنین القا کند که حزب‌الله بدون رهبر مانده است.

"یوآو گالانت" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیروز سه‌شنبه با تاکید بر همین مضمون ادعا کرد که حزب‌الله پس از دریافت ضربات پی در پی و ترور رهبرش، سید حسن نصر الله در هم شکسته است. گالانت در جمع فرماندهان جبهه شمالی مدعی شد که حزب‌الله، در هم شکسته و ویران شده است و دیگر هیچ رهبر و فرمانده و امکانات قابل ذکری ندارد.

اما شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله چنین ادعا‌هایی را تاب نیاورد و در دومین نوبت از سخنرانی خود پس از حوادث اخیر، در پاسخ به این ادعا‌ها گفت "که از توصیف حال حزب‌الله پس از ترور رهبر بزرگش، عاجز هستم اما ما از قدرت او الهام می‌گیریم. "

در‌ حالی‌که بحث بر سر علت عدم انتخاب دبیر کل جدید ادامه‌ دارد، شیخ نعیم قاسم تصریح کرد که دبیر کل جدید بر اساس مکانیسم‌های تشکیلاتی حزب انتخاب خواهد شد. وی خاطرنشان کرد که حزب‌الله مکانیسم‌های خاص خود را در انتخاب دبیرکل جدید دارد و در شرایط کنونی، برای این کار شتابزده عمل نمی‌کند.

نعیم قاسم در پاسخ به ادعا‌های رژیم صهیونیستی گفت که حزب‌الله امکانات و توانمندی‌های خود را حفظ کرده است و ادعا‌های دشمن، دروغی بیش نیستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که رژیم صهیونیستی می‌کوشد با این شایعات، بین مقاومت و حامیانش بحران ایجاد کند اما پیوند بین این دو محکم‌تر از این شایعات است.

شایان ذکر است که شیخ نعیم قاسم از زمان ترور شهید سید حسن نصر الله، دو بار سخنرانی کرده است. وی در دومین سخنرانی خود که به مناسبت اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی انجام شد، به پایگاه مردمی حزب‌الله اطمینان خاطر داد و گفت که حزب‌الله از این مرحله عبور خواهد کرد و برای تمام جایگاه‌ها، نیروی جایگزین انتخاب خواهد کرد.

به نظر می‌رسد که ایشان و حزب‌الله همچنان به استراتژي‌ای که سید حسن نصر الله اعلام کرده بود مبنی بر اینکه اجازه نخواهد داد شهرک‌نشینان به شمال فلسطین اشغالی برگردند، ادامه می‌دهد. وی با تاکید بر ادامه راه سید مقاومت اعلام کرد: "ما شهرک‌نشینان بیشتری را اخراج خواهیم کرد". و به‌این‌ترتیب اولین هدف رژیم صهیونیستی یعنی بازگرداندن شهرک‌نشینان به شمال فلسطین اشغالی را خنثی کرد.

وی در این پیام گفت که "حملات دشمن، نمی‌تواند اراده ما را در هم بشکند". وی تصریح کرد که رزمندگان حزب‌الله در جبهه وحدت و انسجام خود را حفظ کرده‌اند و عملیات‌های دردناک‌تری در انتظار دشمن است.

به نظر می‌رسد که پیام معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، "اسرائیل" را شوکه کرده است. و این رژیم اکنون می‌بیند که مواضع حزب‌الله نسبت به پیش از ترور سید حسن نصر الله تغییر نکرده است.

این پیام، ادرعی سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر به واکنش واداشت و باعث شد که وی در یادداشتی در شبکه ایکس ادعا کند: "قاسم متکبر است و نمی‌خواهد واقعیت را بپذیرد... "

به هر حال حزب‌الله با وجود دریافت ضربات شدید به عرصه رسانه‌ای بازگشته است. با وجود اینکه اسرائیل به‌دنبال بهره‌برداری از نتایج ترور فرماندهان و دبیر کل حزب‌الله و القای این است که حزب‌الله به‌پایان راه رسیده است و بر آن غلبه خواهد کرد و پایگاه اجتماعی آن دچار سرخوردگی و شکست شده است و این موضوعی است که از سوی دشمنان حزب‌الله هم ترویج داده می‌شود؛ اما واقعیت شکست ارتش اسرائیل در رخنه و نفوذ به داخل لبنان است. ارتش رژیم صهیونیستی به شکست در جبهه زمینی اذعان و از هلاکت نظامیان خود خبر داده است و حزب‌الله به نبرد ادامه می‌دهد و از یاری جبهه غزه دست برنمی‌دارد. این جدای از شگفتی موشک‌های حزب‌الله است و در‌حالی‌که مقامات اسرائیلی از نابودی توان موشکی حزب‌الله سخن می‌گویند، ۱۰۵ موشک در دو مرحله به سمت خلیج حیفا شلیک شد.

پربیننده ترین خبرها