ویدئوگرافیک | سانسور در سرزمین‌های اشغالی چگونه صورت می‌گیرد؟!

پنج‌شنبه 19 مهر 1403 - 22:08

ارتش اشغالگر صهیونیستی چگونه مانع از انتشار اخبار در رسانه‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و حتی درون رژیم می‌شود، در این ویدئوگرافی خبرنگار العالم مراحل سانسور اعمال‌شده از سوی ارتش اشغالگر بر رسانه‌های منطقه‌ای را شرح می‌دهد.

العالم - فلسطین اشغالی

نظامی اسرائیل، شمشیری بر گردن اشخاص و رسانه‌های اسرائیلی و مسئول تنظیم و تعریف روایات سانسور شده برای شهرک نشینان و افکار عمومی جهان است، با این احوال گروهبان نظامی اسرائیل کیست و شغل او چیست و چه اختیاراتی دارد؟

می توان وظایف درجه دار را در سه بند اساسی خلاصه کرد: کنترل ، فرماندهی ، سانسور و فریب

شرح بیشتر:

درجه دار نظامی اسرائیلی یک بخش رسمی زیر نظر ارتش اسرائیل است که مسئولیت کنترل و پردازش همه ی اطلاعاتی که از سوی وسائل ارتباط جمعی منتشر می شود را بر عهده دارد.

این هیات در آغاز پا گرفتن این سرزمین اشغالی تاسیس شده است.

این هیات درجه داران نظامی اسرائیل بر تمامی وسائل ارتباط جمعی داخلی وخارجی چه مکتوب و چه الکترونیکی ، و چه پستهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی تسلط اجباری دارد .

در خصوص آنچه که جزء وظایف درجه دار نظامی است..

کنترل بر محتوای رسانه ای از طریق:

جلوگیری از انتشار اخبار و اطلاعاتی به ضرر امنیت ملی باشد

خواستن از رسانه ها برای دادن مواد خبری خود قبل از انتشار

جلوگیری از چرخش اطلاعات امنیتی :

گذاشتن قید وبند برای انتشار هرگونه اطلاعاتی که مربوط به عملیاتهای نظامی حساس و یا شرح جزئیات خاص امنیتی باشد.

فرماندهی و نظارت بر اخبار نظامی

تعیین حدو مرز برای گزارشاتی که از فعالیتهای ارتش اسرائیل یا سیاست گذاری های آن تهیه میگردد.

چگونه درجه دار یا همان گروهبان نظامی بر رسانه ها تسلط می یابد؟

مورد اول: فریب رسانه ای

گروهبان نظامی اسرائیل در سانسوراز طریق نظارت بر روایتهای رسانه ای مشارکت دارد به صورتی که تنها اجازه ی انتشار اطلاعاتی تعیین شده از سوی خود او داده میشود و از انتشار کامل حقایق امر توسط خود وی جلوگیری می گردد
گروهبان نظامی روایت‌های رسمی که در جهت مصلحت و منافع رژیم صهیونیستی بدون اجازه برای حقیقت یابی یا دسترسی به منابع مستقل صادر می کند

مورد دوم : خود سانسوری

اهالی رسانه در سرزمین اشغالی اسرائیل غالبا از ترس تنبیه و جریمه شدن و یا مواجه شدن با محدودیت محتوا توسط گروهبان نظامی خود سانسوری اعمال نمی کنند.

اگر یک خبرنگار با گروهبان نظامی مخالفت کند چه می شود ؟ جریمه و اقدامات علیه او چه خواهد بود؟

گروهبان نظامی در این موارد اختیاراتی برای جریمه و چگونگی انجام آن دارد

مسدود سازی دسترسی به محتوا

درصورت مخالفت با این آموزه ها، این گروهبان میتواند منتشره های رسانه ها یا پستهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی را از دسترسی خارج و مسدود نماید

انواع جریمه های قانونی

این جریمه ها می تواند به صورت مالی و یا اقدامات قانونی بر ضد رسانه یا خبرنگارانی که قواعد نظارتی را رعایت نکرده اند، اعمال شود.

قطع همکاری

جلوگیری از حضور خبرنگاران در مناطقی معین یا جلوگیری از پوشش خبری اتفاقات در صورت عدم بکارگیری و رعایت توجیهات

این گروهبان نظامی می تواند نظارت و کنترل خود و فشار بر رسانه های جهانی نیز از طرق مختلف مثل قانون نظارت، تاثیر بر دسترسی بر اطلاعات و تهدید بر اعمال جریمه اجرا و اعمال نماید.

و این از طریق یک سلسله اقدامات صورت می پذیرد که از جمله ی آن:

إعمال دسترسی محدود به مناطق درگیری

ارتش اسرائیل چهار چوب دست‌وپاگیری برای دسترسی به مناطق حساس مثل کرانه ی باختری و نوار غزه اعمال میکند. این ارتش رسانه های خارجی را با تعیین شروطی محدود اجازه ی حضور در این مناطق را می دهد و آنان ناچار به پایبندی ورعایت همان قوانین تعیین شده ی گروهبان درجه دار خواهند بود.

تسلط نظارتی بر اطلاعاتی که به رسانه های خارجی داده می شود

حکومت اسرائیل روایتهایی رسمی از اتفاقات به رسانه های بین المللی میدهد یا بخشهای حکومتی آن تکیه میکنند و از آن برای پوشش خبری از درگیری استفاده میکنند

اثرگذاری بر خبرنگاران خارجی

خبرنگاران خارجی که پایبند به توجیهات نبوده و از حدود آن فراتر روند با سختی های بسیاری در گرفتن مجوزهای بکارگیری شغلی و تمدید آن مواجه خواهند شد تاجاییکه آزادی آنان در پوشش خبری و رسانه ای در داخل اسرائیل و مناطق فلسطین اشغالی محدود میگردد.

بکارگیری فشارهای دیپلماتیک

حکومت اسرائیل از نفوذ دیپلماتیک خود در خارج برای فشار بر موسسات رسانه ای خارجی که منتقد سیاست های او هستند استفاده میکند. واین امر از طریق ابلاغیه های اعتراضی رسمی ؛ بازخواست آنها، یا حتی بدنام سازی ان رسانه و خبرنگاران منتقد صورت می گیرد.

بنابراین هر خبری که در روزنامه های اسرائیلی در پیش روی شماست یاد آور این است که یا به دست خود گروهبان درجه دار اسرائیلی تنظیم شده و یا حد اقل در پیش چشمان خود او پردازش شده است.

پربیننده ترین خبرها