5 شرکت تسلیحاتی "اسرائیل" در خارج از سرزمین‌های اشغالی را بشناسید

5 شرکت تسلیحاتی
شنبه 21 مهر 1403 - 21:17

اقتصاد رژیم صهیونیستی به شدت به صنعت ساخت اسلحه متکی و رژیم اشغالگر یکی از بزگ‌ترین صادرکنندگان سلاح در جهان است.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش عربی پست، شرکت‌های اسلحه‌سازی رژیم اسرائیل ده‌ها سال است که نقش عمده‌ای در صنایع نظامی جهانی ایفا می‌کنند. اقتصاد این رژیم به شدت به این صنعت متکی و رژیم اشغالگر یکی از بزگ‌ترین صادرکنندگان سلاح در جهان است.

نکته دیگر این که اسرائیل از صنایع نظامی خود در روابط دیپلماتیک با کشورهای جهان و برخی کشورهای منطقه بهره برداری می کند.

گفتنی است صادرات تسلیحات بخشی از روابط راهبردی رژیم اسرائیل و متحدانش به ویژه ایالات متحده است که بزرگترین واردکننده تسلیحات و فناوری نظامی اسرائیل به شمار می رود.

همچنین روابط اقتصادی با کشورهای آسیایی و اروپایی نیز نفوذ سیاسی رژیم اسرائیل را در سطح بینالمللی افزایش می‌دهد.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، رژیم صهیونیستی نهمین صادرکننده بزرگ تسلیحات در جهان در سال های 2019-2023 بود که به طور متوسط ​​2.4 درصد از صادرات تسلیحات جهانی را به خود اختصاص می داد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط وزارت جنگ رژیم اسرائیل، صادرات ادوات جنگی این رژیم با 9.7 درصد افزایش به سطح بی‌سابقه 12.5 میلیارد دلار در سال 2022 رسید که 3.67 میلیارد دلار آن به اروپا ارسال شده است.

به گزارش روزنامه عبری "هاآرتص"، بسیاری از شرکت‌های اسلحه‌سازی اسرائیلی کارخانه‌هایی در خارج از سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه در اروپا و آمریکا دارند که قطعات و اجزای اصلی سیستم‌های تسلیحاتی این رژیم را تولید می‌کنند.

به گفته این روزنامه، پس از جنگ با غزه و لبنان، رژیم صهیونیستی بیم آن را دارد که تحریم تسلیحاتی برخی کشورهای غربی مانند انگلستان، آلمان و سایر کشورها، توانایی این رژیم را برای تامین تجهیزات حیاتی حتی از کارخانه‌هایش در خارج از سرزمین‌های اشغالی، تضعیف کند.

مهم ترین شرکت های اسلحه سازی رژیم صهیونیستی در خارج از کشور کدامند؟

۱. شرکت صنایع هوافضای اسرائیل (IAI)

صنایع هوافضای اسرائیل یکی از بزرگترین و مشهورترین شرکت‌های ساخت تسلیحات اسرائیلی است که طیف گسترده‌ای از سیستمهای نظامی از جمله پهپادها، موشک‌ها، سیستمهای دفاع هوایی، حسگرهای پیشرفته و قطعات الکترونیکی رادار را تولید می‌کند و چندین کارخانه آن در ایالات متحده است.

۲. شرکت سیستمهای دفاعی پیشرفته «رافائل»

رافائل شرکت مسئول توسعه سیستم ضد موشکی معروف «گنبد آهنین» است. این شرکت همچنین سیستمهای موشک هدایت شونده، تجهیزات جنگ الکترونیک، سایر سکوهای دفاعی متکی به فناوری های پیشرفته هدف گیری و ارتباطی، موشک های هوا به زمین و موشک‌های ضد زره مانند اسپایک را تولید می کند.

رافائل شرکت‌های متعددی در خارج از سرزمین‌های اشغالی از جمله در ایالات متحده و هند و نیز حضور پررنگی در اروپا دارد.

در ماه مه 2024، فرانسه ده‌ها شرکت اسرائیلی زیرمجموعه رافائل را به علت جنگ در غزه، دو هفته قبل از شروع بزرگترین نمایشگاه دفاعی در اروپا (Eurosatori) از مشارکت در این رویداد در پاریس منع کرد.

۳. شرکت‌ سیستم‌های البیت (Elbit Systems)

این شرکت محصولات فناوری پیشرفته‌ شامل هواپیماهای بدون سرنشین، سیستم‌های کنترل از راه دور، سیستم نظارت، سنسور و شبیه‌ساز پرواز، دستگاه ارتباطات نظامی، سیستم‌های ناوبری و قطعات الکترونیکی تولید می‌کند و مدعی است در آینده به یک فرمانروای فناوری در میدان جنگ تبدیل خواهد شد.

این شرکت کارخانه‌هایی در سرتاسر دنیا به ویژه ایالات متحده، برزیل، اروپا و هند دارد تا پاسخگوی نیاز تسلیحات الکترونیکی آسیا هم باشد.

۴. شرکت موتورهای «بت شمش» (Bet Shemesh Engines)

این شرکت با تخصص در زمینه تولید موتورهای هواپیما و سیستمهای هوانوردی، یکی از تامین کنندگان اصلی بخش هوانوردی نظامی در اسرائیل و خارج از سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌شود و در آمریکا و اروپا کارخانه دارد.

محصولات این شرکت شامل موتورهای هواپیماهای جنگنده، پهپاد و همچنین قطعات پیچیده سیستمهای هوانوردی است.

۵. شرکت سیستمهای IMI

سیستمهای IMI پیشتر به عنوان صنایع نظامی اسرائیل شناخته ‌شده بود.

این شرکت در ساخت مهمات، ادوات جنگی پیشرفته مانند بمب‌های لیزری، موشک‌های نقطه‌زن، ادوات تسلیحاتی توپخانه و سیستمهای پیشرفته پیاده نظام فعالیت می‌کند.

شرکت IMI علاوه بر کارخانه‌های تولید اسلحه در آمریکا، با برخی شرکت‌های ساخت تسلیحات در آمریکای شمالی و اروپا قراردادهای همکاری ساخت مهمات و سیستمهای دفاع هوایی و زمینی دارد.

همچنین چندین توافقنامه برای تولید مشترک سلاح در اروپا امضا کرده است که حضور آن را در بازارهای جهانی تقویت می‌کند.

پربیننده ترین خبرها