روسیه: در آینده نزدیک بریکس جایگزین هژمونی غرب می شود

روسیه: در آینده نزدیک بریکس جایگزین هژمونی غرب می شود
دوشنبه 23 مهر 1403 - 13:27

رئیس دومای روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت: دوران هژمونی واشنگتن و بروکسل در حال سپری شدن است، بنابراین آینده متعلق به بریکس است.

العالم - اروپا

به گزارش تاس، ویاچسلاو والودین، رئیس دومای روسیه تاکید کرد که بسیاری از دولت ها برای منفعت مردم کشورشان به دنبال پیوستن به بریکس هستند، بنابراین دوران هژمونی غرب رو به پایان است و آینده جهان متعلق به اعضای بریکس است.

وی افزود: بسیاری از کشورها راه گفت وگوی برابر و همکاری متقابل سودمند را به نفع مردمشان انتخاب می کنند و دیگر به دنبال جلب رضایت و خشنود کردن آمریکا و متحدانش نیستند.

والودین تصریح کرد که بریکس در حال حاضر به بزرگترین مرکز اقتصادی تبدیل شده و آینده خوبی پیش رو اعضای آن است.

رئیس دومای روسیه خاطرنشان کرد که اکنون بسیاری از کشورهای می دانند و به این درک رسیده اند که بریکس تضمینی برای ایجاد جهانی چند قطبی است.

وی تاکید کرد که برخلاف اتحادیه اروپا، بریکس در امور داخلی و سیاسی هیچ کشوری دخالت نخواهد کرد. اقتصاد اعضای بریکس نیز به طور قابل توجهی پیشرفت کرده، درحالی که شرایط اقتصادی در اتحادیه اروپا به ویژه در آلمان، اتریش، فنلاند و استونی رکود را تجربه می کند.

والودین در همین ارتباط افزود: در حال حاضر ۱۰ کشور عضو بریکس هستند که ۴۵ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. بیش از ۳۰ کشور دیگر نیز علاقه مند به پیوستن به این انجمن هستند.

الکساندر وولین، معاون نخست وزیر صربستان نیز پیشتر گفته بود که کشورش در حال بررسی برای پیوستن به بریکس است چرا که پیوستن به بریکس جایگزین مناسبی برای پیوستن به اتحادیه اروپا است.

به گزارش ایرنا، بریکس یک انجمن میان دولتی است که نام آن از اختصار پنج کشوراصلی عضو آن (برزیل-روسیه-هند-چین و آفریقای جنوبی) گرفته شده است. این انجمن در سال ۲۰۰۶ ایجاد شد. روسیه در اول ژانویه ۲۰۲۴ ریاست این انجمن را بر عهده گرفت.

علاوه بر اعضای اصلی اکنون مصر، اتیوپی، ایران، امارات متحده عربی و عربستان سعودی نیز به عضویت این انجمن درآمده اند.

اجلاس بعدی بریکس با حضور سران کشورها از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (سوم تا پنجم آبان ماه) در کازان روسیه برگزار می شود.

پربیننده ترین خبرها