انتفال مجروحان با 9 بالگرد به بیمارستان ها؛

روایت الاخبار از تلفات شدید تیپ گولانی و مقابله حزب الله با نفوذ زمینی دشمن

روایت الاخبار از تلفات شدید تیپ گولانی و مقابله حزب الله با نفوذ زمینی دشمن
پنج‌شنبه 26 مهر 1403 - 13:18

عملیات نظامی مقاومت اسلامی لبنان علیه نظامیان رژیم صهیونیستی که از چند نقطه مرزی قصد نفوذ به خاک لبنان را دارند همچنان ادامه دارد. این در حالی است که حملات موشکی مقاومت به مواضع این رژیم در شهرهای بزرگ در فلسطین اشغالی مثل صفد و حیفا ادامه دارد.

العالم - لبنان

به گزارش روز پنجشنبه نشریه لبنانی الاخبار، مقاومت لبنان چهارشنبه شب طی عملیاتی علیه نظامیان رژیم صهیونیستی که قصد نفوذ به خاک لبنان را داشتند، چند دستگاه تانک مرکاوای این رژیم را منهدم کرده و همانطور که دیروز عصر در اطراف منطقه القوزح رخ داد، نیروهای حزب الله درحال مقاومت در برابر متجاوزان صهیونیستی هستند.

رسانه های رژیم صهیونیستی در مورد این عملیات اذعان کردند که 9 فروند بالگرد مجروحان را به بیمارستان های حیفا و تل آویو منتقل کردند. رسانه های این رژیم در گزارش های خود از "حادثه ای دشوار" سخن گفتند؛ منابع رسانه ای غیر رسمی این رژیم هم گزارش دادند که در درگیری بین نظامیان این رژیم و مقاومت اسلامی، دست کم 5 نظامی این رژیم کشته شدند و شمار مجروحان نیز از 13 نفر گذشته است؛ ارتش رژیم اشغالگر هم به کشته و مجروح شدن حدود 30 نظامی و افسر در این درگیری ها اذعان کرد.

دشمن صهیونیستی در تلاش برای تضعیف و پراکنده کردن توان و امکانات نیروهای حزب الله و مشغول کردن آنها در امتداد جبهه ای به مسافت 100 کیلومتر، اقدام به گسترش دامنه حملات و درگیری ها کرده است. نظامیان این رژیم با ورود به محورهای شبعا و کفرشوبا نشان دادند که قصد دارند دامنه حملات خود را به طور بی سابقه ای توسعه دهند.

از سوی دیگر مقاومت نیز ده‌ها موشک را به مواضع نظامی و شهرک‌های صهیونیست‌نشین و مواضع نظامیان اشغالگر در داخل اراضی لبنان شلیک کرد. همچنین دو فروند پهپاد مهاجم این رژیم را با موشک هدف قرار داد و یک دستگاه تانک مرکاوا را هم نزدیک منطقه رامیه منهدم و حمله نظامیان صهیونیستی به چند منطقه در امتداد مرز را دفع کرد.

با نگاهی کلی به سبک و سیاق این عملیات درمی یابیم که ارتش رژیم اشغالگر همچنان در خصوص اتخاذ تدابیر نظامی متناسب با توجه به شرایط آمادگی تهاجمی خود مردد است. برآوردهای میدانی حکایت از آن دارد که تحرکات میدانی عمده رژیم صهیونیستی همچنان متأثر از نتایج عملیات های شناسایی و نفوذ نیروهای ویژه این رژیم به داخل خاک لبنان برای مهار نیروهای مقاومت است.

رژیم صهیونیستی با گذشت 15 روز از حمله زمینی به لبنان و در تلاش برای به دست گرفتن کنترل گذرگاه ها و پل های ارتباطی بین مناطق و ارتفاعات داخلی لبنان، تلاش کرد جبهه جدیدی در مناطق شبعا و عرقوب باز کند. اشغال گذرگاه های ارتباطی یادشده، هدف استراتژیک بزرگ دشمن محسوب می شود که امکان اشغال مسیرهای نفوذ و امدادرسانی احتمالی مقاومت را فراهم می کند.

از این گذشته، رژیم اشغالگر به دنبال تصرف ارتفاعات مشرف بر مجرای رود لیطانی تا عمق 2 تا 3 کیلومتری داخل خاک لبنان است. چون در این حالت امتیاز تاکتیکی بسیار مهمی به دست خواهد آورد که عبارت از اشراف بر تمام مناطق اطراف، مضافا بر اینکه اشغال ارتفاعات، امکان کنترل و اشراف بر جبهه نبرد را فراهم کرده و قدرت دشمن را برای جاسوسی و جمع آوری اطلاعات و حملات دقیق تر افزایش خواهد داد.

هدف دشمن از تشدید حملات خود در محورهای اللبونه، المشیرفه و رأس الناقوره، اجرای همین ترفند در جبهه القطاع الغربی است. اما به جای آن، بخش عمده ای از تجهیزات و توان تیپ های 646 و چهارم زرهی در حد یک گردان کامل را برای حمله به مثلث رامیه – عیتا الشعب – القوزح و پیشروی به سمت ارتفاعات القوزح به این منطقه انتقال داد و آنها را ظرف 72 ساعت در معرض درگیری های پراکنده در مثلث عیتا الشعب – القوزح – رامیه و خسارات و تلفات شدیدی قرار داد.

برآوردها حاکی از آن است که هدف از این عملیات، اشغال ارتفاعات دیر الکارملیت در القوزح بود که بالغ بر 700 متر ارتفاع دارد. اما دفاع جانانه نیروهای مقاومت و استفاده گسترده آنها از موشک های نقطه زن و دیگر سلاح های پرتابی و درگیری با مهاجمان در فاصله صفر، دشمن را مجبور کرد برای تخلیه مجروحان خود و انتقال آنها به بیمارستان های داخل فلسطین اشغالی بیش از 8 بالگرد را به خدمت بگیرد.

نیروهای مقاومت در این عملیات با ایجاد کمین در مسیر عقب نشینی نظامیان صهیونیست، به رغم مداخله نیروی هوایی و توپخانه رژیم، خسارات و تلفات مضاعفی را به آنها وارد کردند.

در سوی دیگر لشکر 98 رژیم اشغالگر به رغم پیشروی در منطقه ای واقع در غرب الطیبه و شرق مرکبا به هدف ورود به منطقه رب ثلاثین و پیشروی در بنی حیان و القنطره و بالاخره اشغال ارتفاعات طبیعی مشرف بر وادی الحجیر، در نهایت در جنوب شرق رب ثلاثین در منطقه ای موسوم به خله الفراشات به محاصره نیروهای حزب الله درآمدند. در این بین دشمن سعی کرد با حملات توپخانه ای و هوایی به شهرک های عدیسه، الطیبه، رب ثلاثین، مرکبا و حولا، ضعف نیروهای خود را پوشش دهد.

اما در محورهای میس الجبل، مرکبا، العدیسه و کفرکلا، به نظر می رسد که دشمن با مرخص کردن تیپ 228 نشان داده است که این محورها دیگر در اولویت استراتژی رژیم نیستند. بر اساس تحولات جدید تیپ 91 به منظور پشتیبانی عملیات تیپ 98 وارد عمل می شود و بخش عمده ای از این تیپ به صورت نیروی پشتیبان عمل خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها