شرط حماس برای توقف عملیات نظامی علیه رژیم صهیونیستی در مذاکرات دوحه+فیلم

جمعه 4 آبان 1403 - 14:40

حماس فاش کرد که میانجی گران در تماس با اعضای این جنبش از وجود فاکتورها و مؤلفه هایی برای پیشبرد روند مذاکرات خبر داده‌اند.

العالم - فلسطین اشغالی

اسامه حمدان، از رهبران حماس ضمن تأکید بر پایبندی حماس به اصول و مبانی ارزشی خود، تصریح کرد که بازگشت اسرای دشمن فقط با توقف تجاوزات و عقب نشینی کامل نظامیان رژیم صهیونیستی امکان پذیر است.

پس از یک دوره تحرکات دیپلماتیک برای توقف حملات رژیم صهیونیستی به باریکه غزه، مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا یک بار دیگر در اولویت قرار گرفت.

در این راستا دیوید بارنیا، رئیس موساد با بیل برنس، رئیس جاسوسی مرکزی آمریکا برای ازسر گیری مذاکرات در دوحه با نخست وزیر قطر دیدار می کنند.

در طرف فلسطینی هیئتی از حماس به ریاست خلیل الحیه با رئیس سازمان اطلاعات مصر در قاهره درباره راه های برقراری آتش بس در غزه گفتگو کردند. همزمان حماس بر ضرورت توقف نسل کشی در غزه قبل از آغاز فرایند مذاکرات تأکید کرد.

جنبش حماس همچنین اعلام کرد که اگر رژیم صهیونیستی به آتش بس و عقب نشینی از غزه پایبند باشد، آماده است که دست از عملیات نظامی بردارد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا – که کشورش در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است – درباره موفقیت در این دور از مذاکرات ابراز خوشبینی کرد. وی در گفتگوی مطبوعاتی مشترک با همتای قطری خود در دوحه از پیشرفت روند مذاکرات خبر داد و گفت که ظرف چند روز آینده تل آویو و حماس گفتگو خواهند کرد.

در همین حین روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت گفت که بلینکن به تل آویو پیشنهاد کرده است که نیروهای بین المللی را در محور صلاح الدین بین غزه و مصر مستقر کنند. پیشنهاد وی همچنین شامل آزادسازی اسرا و خروج از غزه هم هست.

مصر تاکنون هیچ اظهار نظری درباره این پیشنهاد نکرده است اما مقامات این کشور با اشغال این گذرگاه توسط رزیم صهیونیستی به شدت مخالفت هستند و آن را نقض صریح توافقنامه بین مصر و این رژیم می‌دانند.

پربیننده ترین خبرها