نخستین رادار فرودگاهی تمام ایرانی با دستور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید 

نخستین رادار فرودگاهی تمام ایرانی با دستور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید 
شنبه 3 خرداد 1404 - 12:54

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از ساخت نخستین رادار فرودگاهی تمام ایرانی توسط متخصصان داخلی خبر داد و گفت: این پروژه بزرگ توسط متخصصان الکترونیک هواپیمایی(ATSEP) شرکت فرودگاه‌ها و متخصصان دانشگاه صنعتی اصفهان به اتمام رسید.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

بنابر گزارش وزارت راه و شهرسازی، امروز به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر ۵۹ هزار و ۲۶۴ پروژه بخش‌های راه،‌ شهرسازی، حمل و نقل، هواشناسی و مسکن به ارزش بیش از ۹۴ همت سرمایه‌گذاری داخلی و ۱۱۹ میلیون دلار به اضافه ۳۹ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

محمد امیرانی در این آیین بهره برداری به صورت ویدئو کنفرانس در فرودگاه آیت‌الله جمی آبادان، ضمن گرامیداشت چهل و سومین سالروز نصر عظیم خرمشهر، گفت: امروز به یُمن این مناسبت غرورآفرین، شاهد افتتاح و بهره‌برداری از ۱۰ پروژه فرودگاهی و هوانوردی به ارزشی بالغ بر ۶.۹ میلیون یورو هستیم.

وی با اشاره به پروژه‌های فرودگاهی قابل افتتاح در سالروز آزادسازی خرمشهر، گفت: امروز شاهد افتتاح پروژه در فرودگاه‌های بوشهر، امام خمینی، شاهرود، ایلام، شیراز، جیرفت، یاسوج و نیز مهم‌ترین پروژه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یعنی طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی اولین رادار بومی فرودگاهی MSSR_MODE S فرودگاه آیت‌الله جمی آبادان هستیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص اهمیت پروژه بزرگ افتتاح و بهره‌برداری رادار فرودگاه آبادان، گفت: با توجه به قدمت و فرسودگی سامانه‌های راداری کشور و ایجاد افزونگی و ارتقای پوشش راداری در منطقه جنوب‌غرب، این سامانه راداری در فرودگاه آیت اله جمی آبادان، مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

امیرانی تصریح کرد: با توجه به وجود تحریم‌های ظالمانه دشمن، برای این پروژه بزرگ به‌توان متخصصان و فرزندان این کشور اعتماد کردیم و مطالعه، طراحی و ساخت رادار بومی را از سال ۱۳۹۸ با مشارکت متخصصان الکترونیک هواپیمایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و پژوهشکده فاوا دانشگاه صنعتی اصفهان، آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۲ عملیات سیویل‌وُرک(عملیات آماده‌سازی زیرساخت) و نصب و راه‌اندازی آنتن و سیستم رادار MSSR با تکنولوژی MODE S آغاز شده است، گفت: از مرداد ۱۴۰۳ آزمون‌های فنی و عملیاتی مربوط به این پروژه، آغاز و در حال حاظر به‌ مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر آماده افتتاح و بهره‌برداری با دستور رئیس جمهور شد.

امیرانی با اشاره به مزایای رادار MSSR MODE S فرودگاه آبادان برای کشور، گفت: بومی‌سازی ساخت رادارهای MSSR فرودگاهی، پشتیبانی از سامانه راداری اهواز و افزایش پوشش راداری جنوب‌غرب کشور به منظور ارتقای ایمنی پروازهای داخلی و عبوری، استفاده از تکنولوژی MODE S که دارای قابلیت آشکارسازی بهتر و دقیق تری بوده و اطلاعات بیشتری از پرواز را در اختیار کنترلر ترافیک هوایی، قرار می‌دهد. این در حالی است که با این پروژه به‌میزان حدود ۸۰۰ هزار یورو صرفه‌جویی ارزی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در پایان گفت: این رادار در صورت بازاریابی مناسب، قابلیت فروش و خدمات پس از فروش به کشورهای خارجی را خواهد داشت.

۲۰ پروژه هواشناسی به ارزش ۸۵.۵ میلیارد تومان افتتاح شد

همچنین امروز در ارتباط بر خط با استان کردستان، ۲۰ پروژه شامل ایستگاه اقلیم شناسی، باران سنجی، سینوپتیک و مرکز کالیبراسیون شرق کشور به ارزش ۸۵.۵ میلیارد تومان افتتاح شد.

این پروژه‌ها که در حوزه ارتقاء تاب‌آوری اقلیمی و گسترش عدالت جغرافیایی طراحی و اجرا شده‌اند، نقطه عطفی در تحول زیرساخت‌های هواشناسی ایران محسوب می‌شوند و با هدف گسترش زیرساخت‌های پایش جوی، ارتقای دقت پیش‌بینی‌های هواشناسی و افزایش تاب‌آوری کشور در برابر مخاطرات اقلیمی اجرا شده‌اند و با افزایش کیفیت و دقت داده‌های اقلیمی، امکان پیش‌بینی‌های دقیق‌تر و واکنش سریع‌تر به رخدادهای جوی را برای نهادهای مدیریت بحران فراهم خواهد کرد.

یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها، افتتاح مرکز کالیبراسیون شرق کشور است که به بهره‌برداری رسید. این مرکز، که نخستین مرکز تخصصی در نوع خود در شرق کشور به‌شمار می‌آید، نقش کلیدی در کالیبراسیون تجهیزات اندازه‌گیری هواشناسی و تضمین دقت داده‌های تولیدی ایستگاه‌های مستقر در استان‌هایی چون خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی خواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها