گزارش العالم از جزییات و مرحله پایانی بلندترین پل خاورمیانه در مسیر تهران ـ کرج + ویدیو

شنبه 24 آبان 1404 - 12:02

بزرگراه شهید سلیمانی که با هیجده کیلومتر طول، از میان کوه‌های شمال کرج عبور می‌کند، به یکی از برجسته‌ترین پروژه‌های ساختمانی ایران تبدیل شده است. این طرح شامل بلندترین پل خاورمیانه است که نمادی از نوآوری در مهندسی و ساخت پل در کشور است.

العالم - ایران

به گزارش خبرنگار شبکه خبری العالم، پل B۱ با ارتفاعی حدود ۱۳۶ متر و طول نزدیک به یک کیلومتر، بلندترین پل خاورمیانه است که به دست مهندسان ایرانی ساخته شده و نمادی از ایستادگی و شکوه توسعه در قلب البرز است که تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد و تاثیر بسزایی در کاهش ترافیک اتوبان تهران-کرج دارد.

بزرگترین پل خاورمیانه پروژه‌ای عظیم است که یکی از مهمترین پروژه های زیرساختی ایران محسوب می شود.

مهندس «علی غفوری» مدیر پروژه پل B1، به خبرنگار العالم گفت: «این پل به عنوان یکی از بزرگترین پل‌های خاورمیانه با ارتفاع ۱۳۶ متر که به پل کابلی معروف است، شامل کابل‌های خارجی و داخلی است. کار بتن‌ریزی روی آن با استفاده از فناوری پیشرفته انجام شده است و به زودی افتتاح خواهد شد تا پایتخت تهران را به شهر کرج متصل کند.»

پل بتنی B1 در قلب این پروژه، با تکنیک‌های مهندسی پیچیده طراحی شده است.

ابوالفضل رحمانی، مدیر کل شرکت ساخت بزرگراه شمالی کرج، به خبرنگار العالم گفت: «این پروژه شامل ۲۲ پل است که برجسته‌ترین آنها پل ‌B1 است که نمادی از توانمندی مهندسان ایرانی است و با جدیدترین فناوری‌های جهانی اجرا شده است. این پروژه به کاهش ۵۰ درصدی ترافیک کمک خواهد کرد و تهران، پایتخت، را به ۱۴ شهر متصل خواهد کرد.»

این پروژه با کوتاه کردن زمان سفرها، تسهیل حمل و نقل و نیز کاهش مصرف سوخت، ضمن حمایت از اقتصاد ملی، قطب حمل و نقل استراتژیک جدید در شمال کشور ایجاد خواهد کرد.

مهندس «محمد اوری پور» مدیر بخش فنی پل B1 نیز به العالم گفت: «شرکت ما مسئول ساخت بزرگراه شمالی شهر کرج است. بخش عمده‌ای از این پروژه تکمیل شده است و مشتاقانه منتظر تکمیل آن برای خدمت‌رسانی به شهروندان هستیم.»

این پل براساس یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های جهان بنا شده که به آن استحکام و دوام فوق‌العاده‌ای ‌بخشیده است.

در همین زمینه مهندس «فریدون ثقه اسلامی» مدیر عامل شرکت استرونگ هلد ایران (Stronghold Iran ) به العالم گفت: «این پل با سیستم کابل کششی کار می‌کند و شامل دو برج اصلی در طرفین است که کابل‌هایی به آنها متصل شده‌اند و وزن پل را تحمل می‌کنند. این پل شامل ۳۲ کابل است و ماده مخصوصی برای محافظت از آنها در داخل لوله‌ها تزریق خواهد شد.»

پشت این دستاورد، یک تیم مهندسی کاملاً یکپارچه قرار دارد که به صورت شبانه‌روزی کار می‌کند و توسط گروهی منتخب از متخصصان ایرانی در رشته‌های مختلف راهبری می‌شود.

مهندس «امیر قربانی» سرپرست کل کارگاه مهندسی پل B1 در باره این طرح به خبرنگار العالم گفت: «این طرح به مرحله پیشرفت ۹۲ درصدی رسیده است و انتظار می‌رود قبل از پایان سال افتتاح شود. در ساخت آن بیش از ۱۷هزار تن آهن، حدود ۱۱۰هزار متر مکعب بتن و ۸۰۰ تن کابل داخلی و خارجی، استفاده شده است.»

این طرح در امتداد مجموعه‌ای از تقاطع‌ها و پل‌های فرعی قرار دارد که به تنظیم ترافیک بین پایتخت تهران و کرج کمک خواهد ‌کرد.

مهندس «محمد وثوق» سرپرست کل کارگاه ساخت پل B0 ( B-Zero) به العالم گفت: «این تقاطع یکی از کامل‌ترین تقاطع‌های بزرگراه شمالی کرج است، زیرا تونل و پل B-1 را به جاده اصلی که از تهران می‌آید متصل می‌کند و از سه طبقه تشکیل شده است تا تردد بین دو شهر را تسهیل نماید.»

به گزارش خبرنگار العالم، کار ساخت و تکمیل بزرگترین پل خاورمیانه که کارنامه جدیدی را به دستاوردهای مهندسان ایرانی اضافه کرده است، ادامه دارد؛ این طرح عظیم که با تخصص و شایستگی‌های ملی در حال اجرا است، مظهر اراده و توانایی برای تبدیل رویاها و اهداف بلندپروازانه به واقعیت به شمار می‌رود.

پربیننده ترین خبرها