المعلم: مجامع جهانی مسئول مصائب فلسطینی‌ها هستند

المعلم: مجامع جهانی مسئول مصائب فلسطینی‌ها هستند
سه شنبه 28 آذر 1391 - 12:20

ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در تماس تلفنی با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل با وی در خصوص وضعیت سوریه گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، در این تماس تلفنی المعلم تاکید کرد: سازمان ملل و جامعه جهانی مسئول شکست وناامیدی هستند که فلسطینی‌ها در آن به سر می‌برند چرا که این دو سازمان قطعنامه‌ها و تصمیمات لازم در خصوص حقوق قانونی ملت فلسطین را صادر و اجرا نکرده‌اند.
وی گفت: خدمات سوریه به برادران فلسطینی خود در سال‌های گذشته بسیار بیشتر از دیگر کشورهای میزبان فلسطینی‌ها بوده، دمشق پیشتر نیز بارها نسبت به خطر کشیده شدن پای فلسطینی‌ها به بحران داخلی سوریه و تلاش‌ها برای محروم کردن فلسطینی‌ها از حق و حقوقشان و در راس آن حق بازگشت به سرزمینشان فلسطین، هشدار داده بود.
المعلم در این تماس تلفنی ضمن توضیح حقیقت آنچه در اردوگاه آوارگان فلسطینی، یرموک و اطراف آن رخ داده گفت: از چهار روز قبل گروه‌های تروریستی مسلح که وابسته به جبهه النصرة هستند به برخی از بخش‌های این اردوگاه که میزبان آوارگان فلسطینی و سوری است وارد شدند. حملات توپخانه‌ای گروه‌های مسلح تروریست به بخش‌هایی از اردوگاه باعث کشته شدن شماری از ساکنان و وارد شدن خساراتی به یک دانشگاه و بیمارستان شد؛ به رغم درخواست‌های ساکنان از نیروهای مسلح سوریه برای دخالت، ارتش سوریه به هیچ وجه وارد اردوگاه نشد و درگیری‌هایی که طی این چند روز در اردوگاه صورت گرفته میان گروه‌های تروریستی بوده که توسط برخی کشورها حمایت مالی و تسلیحاتی می‌شوند. گروه‌هایی که در داخل اردوگاه و از سوی کمیته‌های مردمی فلسطینی تشکیل شدند هیچ ارتباطی با ارتش سوریه ندارند.
وزیر خارجه سوریه همچنین تاکید کرد: برادران فلسطینی ما باید برای ممانعت از هرگونه پناه دادن یا کمک به این نیروهای تروریستی که وارد اردوگاه شده‌اند تلاش کرده و هرچه سریعتر آن‌ها را از این اردوگاه اخراج کنند. به رغم بحران کنونی مساله فلسطین و حقوق قانونی ملت فلسطین و نیز آزادی اراضی اشغال شده فلسطین از اولویت‌های اصلی دولت سوریه است که برای تحقق آن تلاش می‌کند.
در همین حال بان کی مون نیز به نوبه خود نسبت به گزارش اخیری که درباره وضعیت سوریه به شورای امنیت ارائه شد و طی آن از کشتار شهروندان علوی در نزدیکی یکی از روستاهای حماة در مرکز سوریه گفته شده، افزایش اقدامات خشونت‌آمیز و مسلحانه به ویژه در مناطقی که غیرنظامیان در آن ساکن هستند و حمله به شهروندان سوری به شدت ابراز نگرانی کرده است.
دبیرکل سازمان ملل همچنین از همه طرف‌های درگیر در سوریه خواسته است تا به همه اقدامات مسلحانه خود پایان دهند.
وی گفت: هدف قرار دادن غیرنظامیان و انجام عملیات‌های نظامی در مناطق مسکونی تاثیرات و پیامدهای منفی را بر شهروندان به جا می‌گذارد و در حقیقت جنایت جنگی به شمار می‌رود.
پیشتر بان کی مون، در واکنش به کشته شدن شماری از فلسطینی‌ها در اردوگاه یرموک با محکوم کردن این حملات نسبت به افزایش خطرناک و دراماتیک خشونت در سوریه ابراز نگرانی کرده بود.

پربیننده ترین خبرها