نویسنده عرب: دیوار ترس در عربستان فرو ریخته

نویسنده عرب: دیوار ترس در عربستان فرو ریخته
دوشنبه 11 دی 1391 - 12:44

نویسنده و روزنامه نگار سرشناس عرب تأکید کرد، دیوار ترس در عربستان فرو ریخته و مردم این کشور پس از چند دهه برای مطالبه حقوق خود به پا خاسته اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم "عبدالباري عطوان" در مطلبی تحت عنوان "عربستان و شبكه هاي ماهواره اي فتنه انگيز" نوشت: عبدالعزيز خوجه وزير اطلاع رساني و فرهنگ عربستان دو روز پيش، در اظهاراتي غيرمنتظره گفت كه وزارتخانه اش درصدد بستن شبكه‌هايی است كه به عمد در حال فتنه انگیزی و تفرقه افکنی هستند.
خطر شبکه های ماهواره ای سعودی برای جهان اسلام
سردبیر روزنامه فرامنطقه ای "القدس العربی" این تصمیم عربستان را ديرهنگام توصیف کرد و گفت: شبكه هاي ماهواره ای عربستان، خطري براي جامعه این کشور و حتی سراسر جهان عرب و اسلام به شمار مي روند.
عبدالباري عطوان تأکید کرد: نمي دانيم كه وزير فرهنگ و اطلاع رساني عربستان دربرخورد با اين شبكه ها و براي بستن يا ادامه پخش برنامه هاي آنها چه معيارهايي را لحاظ خواهد كرد؛ اما اگر اين كار براساس معيارهاي حرفه اي و اخلاقي انجام شود، اكثريت قريب به اتفاق اين شبكه هاي ماهواره اي سعودي اعم از سياسي، ديني يا سرگرمي بايد بسته شوند.
به گفته عبدالباري عطوان، فتنه طایفه‌اي كه عبدالعزيز خوجه از آن سخن مي گويد، كمتر از خطر فتنه سياسي نيست كه شبكه هاي ماهواره اي سعودي شناخته شده آن را در پيش گرفته اند و همواره در كنار اردوگاه دشمنان امت و عقايد ايستاده اند و اهداف غرب و آمريكا را از زمان جنگ و اشغال عراق تا اين لحظه در دستور كار خود قرار داده اند.
وي تاكيد كرد: عربستان سعودی با پول از شبكه هايی  حمايت و پشتيباني کرده که باعث ايجاد گسست در بين امت هاي عربي و اسلامي شده و كشمكش هاي طایفه اي را تشديد كرده اند ... ولی اكنون ورق برگشته است و به اين شبكه هاي ماهواره اي هشدار داده شده و اين تصميم درقبال آنها گرفته شده است.
عبدالباري عطوان نوشت: وقتي شبكه هاي ماهواره اي ياد شده بذر فتنه و كشمكش هاي طایفه اي در عراق، سوريه، مصر، بحرين و ديگر كشورهاي عرب حوزه خليج فارس را مي كارند، و مخاطبان را به قتل و خرابكاري تشويق مي كنند، اين شبكه ها و مسئولان آنها غرق در پول مي شوند و مبلغان آن تبديل به ستاره مي گردند اما اكنون بعد از اينكه شاهد نافرماني عليه رژيم سعودي هستيم، قضيه فرق كرد و رويكردي در راستاي همزيستي و خاموشن كردن فتنه و قطع پخش اين شبكه هاي ماهواره اي را احساس مي كنيم.
حمایت انحصاری عربستان از شبکه های فتنه انگیز
اين نويسنده خاطرنشان کرد: اكثر شبكه هاي فتنه انگيز و نامناسب كه ذهن جوانان جهان عرب و اسلام را مسموم و خراب مي كنند، با حمايت انحصاری مالي عربستان سعودي مثل قارچ رشد مي كنند!!
وي افزود: آيا عجيب نيست كه وزارت امور خارجه آمريكا به طور رسمي از نقش گسترده شبكه هاي سعودي در ايجاد گسست و جدايي در جامعه عربي ستايش و تاكيد مي كند اين شبكه هاي ماهواره اي درتحقق آنچه كه همه رسانه ها و شركت هاي تبليغاتي شكست خورند، موفق عمل كردند.
عطوان گفت: بنابراين براي سومين بار اين سوال را مطرح مي كنيم كه اين رويكرد عجيب و نامفهوم دوگانه (رژيم سعودي) چيست كه از يك سو در شهر وین مركز گفتگوي بين مذاهب واديان تأسیس مي كند، و همزمان از شبكه هايی حمايت مالي مي كند كه در حال برانگیختن فتنه طایفه ای و مذهبی هستند؟
وي در این مقاله تأکید کرد: جاي تاسف است كه عربستان منبعي براي فتنه انگيزي طایفه اي و ايجاد گسست ميان امت واحده شود و تاسف بار تار اين است كه پول هاي هنگفت آن مورد استفاده قرار گيرد اما باعث اتحاد و ايجاد دموكراسي و عدالت و مساوات و احترام به حقوق انسان نشود.
عبدالباري عطوان خاطرنشان کرد: ديوار ترس و وحشت در عربستان فرو ريخته است و ترميم آن بسيار دشوار و حتی محال است و ملت بعد از چندين دهه سكوت بپا خاسته و خواهان حقوق خود همانند همه ملت هاي عربي ديگر است ..  كساني كه شبكه هاي اجتماعي در اينترنت را دنبال مي كنند شاهد مردم شجاعي (در عربستان) هستند كه تصميم گرفته اند از حقوق خود دفاع كنند و با كساني كه اموال فقرا را مي دزدند و بر مال و جان آنها سلطه يافته اند، مقابله كنند.
اين نويسنده نوشت: مهمتر از اين امر، فعاليت جالب و قانوني به سرپرستي سلمان العوده از شخصيت هاي بارز با مشاركت هزاران نفر از مبلغان و طلاب است كه از طريق آن درخواست براي تشكيل يك مجلس شوراي منتخب با اختيارات كامل را به منظور بازخواست وزيران و مسئولان بلندپايه درباره هر ريال به سرقت رفته از خزانه كشور و بيت المال آغاز كرده اند و علاوه بر آن بازخواست درباره همه سياست هاي شكست خورده اي صورت گيرد كه باعث گسترش بيكاري مثل شعله هاي آتش در بين جوانان تحصيل كرده شده است و جاي ننگ و عار است كه كاخ ها صدها هزار متري برپا مي شود درحالي كه هشتاد درصد مردم عربستان خانه ندارند.
وي در پايان مقاله خود خطاب به مسئولان سعودي نوشت: به ما نگوييد كه در امور داخلي ما دخالت نكنید ، بلكه دخالت خواهيم كرد زيرا شما در امور داخلي ما دخالت مي كنيد و وحدت ملي ما را از هم مي گسليد و گروهها، افراد و شبكه هاي ماهواره اي را حمايت مالي مي كنيد كه بذر فتنه را در بين ما مي كارند و جنگ هاي داخلي طایفه اي را شعله ور مي كنند؛ اما دخالت ما براي توصيه و نصيحت و وحدت آفريني است زيرا ما امتي واحده هستيم و عقايد اسلامي ما را گردهم مي آورد؛ عقايدي كه با ظلم و فساد و فتنه مبارزه مي كند و بين عرب و غير عرب تساوي قائل مي شود.

پربیننده ترین خبرها