شهید عربستانی بر دوش مردم تشییع شد

سه شنبه 12 دی 1391 - 08:52

هزاران نفر در منطقه قطيف عربستان، براي معترض نوجواني که در جريان تظاهرات در استان الشرقيه به ضرب گلوله نيروهاي رژيم ال سعود به شهید شد، تشييع جنازه برگزار کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم احمد مطر ۱۸ ساله ۲۷ دسامبر (۷ دي) زماني که پليس به سوي گروهي از معترضان خياباني در منطقه قطيف آتش گشود، جان خود را از دست داد.
استان الشرقيه عربستان از فوريه ۲۰۱۱ عرصه تظاهرات ضد رژيم بوده است.
معترضان عربستاني به صورت مرتب در منطقه قطيف و شهر عواميه در استان الشرقيه تظاهرات برگزار کرده‌اند. خواسته‌ ابتدايي آنها آزادي تمامي زندانيان سياسي، عدالت اجتماعي و پايان تبعيض قاعده مند بوده است.
با اين حال، تظاهرات در کشور عربستان بويژه از نوامبر ۲۰۱۱ زماني که نيروهاي امنيتي اين کشور ۵ معترض را کشته و تعدادي را نيز زخمي کردند، تبديل به اعتراضات عليه رژيم آل سعود شد.
سازمان عفو بين الملل ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر) از مقامات عربستاني خواست اعمال خشونت عليه معترضان را متوقف کنند.
عفو بين‌الملل در بيانيه خود اعلام کرد: «مقامات عربستاني بايد به اقدامات مکرر خود مبني بر سرکوب اعتراضات عليه موج گسترده دستگيري‌هاي غيرقانوني در اين کشور پايان دهند.»
در ادامه اين بيانيه آمده است: «حق مردم براي اعتراضات صلح آميز بايد مورد احترام قرار گرفته و نيروهاي امنيتي بايد از بازداشت يا اعمال خشونت عليه مردمي که اين حق را اعمال مي‌کنند، اجتناب کنند.»
سازمان ديده بان حقوق بشر نيز مي‌گويد، رژيم سعودي به طور مرتب انتقادها از دولت را سرکوب مي‌کند.
تاکنون ده‌ها معترض سعودی که عموماً شیعیان مناطق شرقی این کشور هستند توسط نیروهای امنیتی آل سعود به شهادت رسیده و صدها تن از آنها نیز در بازداشتگاه‌های مخوف این رژیم به سر می‌برند.

پربیننده ترین خبرها