محاکمه مجری مصری به دلیل اهانت به مرسی

محاکمه مجری مصری به دلیل اهانت به مرسی
چهارشنبه 13 دی 1391 - 18:41

دادستان کل مصر دستور بازجویی از " باسم یوسف " مجری معروف مصری به اتهام اهانت به رئیس جمهوری مصر را صادر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، یک منبع قضایی مصری اعلام کرد بعد از شکایت یک وکیل مصری از "باسم یوسف" مجری محبوب برنامه های تلویزیونی به علت اهانت به رئیس جمهوری مصر،
"طلعت عبدالله " دادستان کل مصر خواستار بازجویی از این مجری مصری شده است.
اهانت این مجری به محمد مرسی بعد از اتخاذ تصمیمات  مبنی بر گسترش اختیارات رئیس جمهوری بود که به ایجاد بحران سیاسی در مصر منجر شد و کشور را برای مدت بیش از یک ماه درگیر بحران سیاسی کرد.
یکی از مطبوعات مستقل مصری نیز نوشت دادستانی در ارتباط با شکایتی از طرف ریاست جمهوری علیه این نشریه به اتهام انتشار اخبار دروغین ، بازجویی می کند.
به دنبال قیام مردمی در مصر که به سرنگونی رژیم مبارک در فوریه 2011 منجر شد ، یوسف به اجرای برنامه ای طنز در اینترنت شبیه به برنامه "دیلی شو" از"جان استوارت" گوینده آمریکایی اقدام کرد . پس از آن وی برنامه های خود را در یک شبکه ماهواره ای مصری اجرا کرد و مرسی را به علت استفاده مکرر از کلمه " عشق" در سخنرانی های خود به تمسخر گرفت.
وی یک بخش از برنامه خود را درحالی آغاز کرد که بالشی قرمزرنگ که روی آن تصویر محمد مرسی ترسیم شده بود، در دست داشت. فعالان حقوق بشر گفته اند که این جدیدترین زنجیره از سلسله قضایای بدنامی جنایی است که هشدار بدی در زمینه آزادی بیان به شمار می رود آن هم در شرایطی که مصر بعد از سرنگونی مبارک درحال تشکیل دادن موسسات و نهادهای خود است.
در همین حال سازمان "دیده بان حقوق بشر" گفت : بزرگ ترین تهدید برای آزادی بیان در مصر در ماه های اخیر، قضایای مربوط به بدنام کردن رئیس جمهور یا دستگاه قضایی بوده است.
وی افزود " درحال حاضر، مشکل این است که ما نگران افزایش این گونه قضایا هستیم زیرا بدنامی جنائی اکنون در قانون مشاهده می شود.
 
اخبار دروغین
درهمین ارتباط ، روزنامه مستقل المصری الیوم نوشت نهاد ریاست جمهوری از این روزنامه شکایت کرده و آن را به انتشار اخبار دروغین که می تواند به صلح و امنیت عمومی ضربه بزند و بر نهاد ریاست جمهوری تاثیر بگذارد ، متهم کرده است.
این روزنامه درادامه گزارش داد دادستانی یکی از روزنامه نگاران این روزنامه را برای بازجویی در روز شنبه آینده فرا خوانده است.
مصر الیوم در پایگاه اینترنتی خود نوشت شکایت مربوط به گزارشی است که المصری الیوم روز شنبه گذشته در سایت خود منتشر کرده و درآن به نقل از"منابع آگاه " نوشته است که مرسی از یک بیمارستان دیدن می کند، بدون اینکه علت بازدید وی اعلام شود.
دفتر ریاست جمهوری تصمیم مرسی برای بازدید از بیمارستان را رد کرده و این روزنامه نوشته است که خبر اصلی را بازنگاری کرده است که درآن گفته شده است که رفتن مرسی به بیمارستان لغو شده است اما همسرش برای ملاقات یکی از افراد خانواده اش به بیمارستان رفته است.
مخالفان مصری، مرسی را که دراولین انتخابات ریاست جمهوری مصر در ژوئن گذشته پیروز شد، به جناح بندی درجامعه مصر از طریق تحمیل قانونی با رنگ و بوی خاص حزبی که مورد اختلاف است، متهم کرده اند.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها