اعتراف غرب به پیشرفتهای دفاعی ایران

اعتراف غرب به پیشرفتهای دفاعی ایران
پنج‌شنبه 14 دی 1391 - 16:27

رزمایش شش روزه تخصصی دریایی ولایت 91 که از هشتم دی ماه با فرمان امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش و با اعلام رمز یا حسین(ع) از عرشه زیر دریایی فوق سنگین کیلو کلاس "طارق" آغاز شد، روز چهارشنبه سیزدهم دی ماه در حالی پایان یافت که کارشناسان خارجی را وادار به اعتراف به پیشرفت های دفاعی تهران کرد.

این رزمایش تکمیل منظومه دفاعی ایران در زمین و دریا را با استفاده از سلاح‌ها و موشک های جدید به نمایش گذاشت که از دقت فوق العاده ای برخوردار هستند و همچنین بیانگر آن است که تهران در زمینه توسعه توان نظامی خود موفق شده تحریم ها را بشکند.
اما این پیشرفت نیز همانند سایر پیشرفت های ایران همواره از تبلیغات سوء غرب و رسانه های معاند در امان نماند به طوری که برخی در ادامه غرض ورزی های رسانه ای و طرح شکست خورده ایران هراسی در صدد بر آمدند که این رزمایش را به نوعی مواجهه با کشورهای مسلمان منطقه جلوه دهند.
حقیقت امر این است که جهان در حال گذر به چند قطبی شدن و تغییرات بنیادین است و غرب در این مجال چشم دیدن ایران قدرتمند و جایگاه ویژه آن را ندارد. اما این روند به هر حال در حال شکل گیری است و قطب های جدیدی در سراسر جهان ایجاد خواهد شد.
اما با وجود تلاش برای سیاه نمایی پیشرفت های علمی و دفاعی ایران از سوی غرب، این بار آنها مجبور به اعتراف به پیشرفت های دفاعی تهران شدند به طوری که شبکه تلویزیونی "سی.ان.ان" رزمایش دریایی ولایت 91 و آزمایش موفقیت آمیز موشک های پیشرفته را بهت آور خواند.
"کریس لارنس" خبرنگار این شبکه خبری روز چهارشنبه 13 دی ماه، به قدرت نظامی و گستره نسل جدید، بهینه سازی شده و ارتقا یافته موشکی ایران در رزمایش دریایی ولایت 91 اعتراف کرد.
لارنس خاطرنشان کرد که ارتش ایران دامنه گسترده ای از سامانه های دفاعی موشکی را آزمایش کرد که توانایی هدف قرار دادن جت های جنگنده، بالگردها و هواپیماهای بدون خلبان را دارد.
در رزمایش دریایی ایران همچنین موشک منهدم کننده رزمناوها آزمایش شد.
"مایکل اوهالون" تحلیلگر موسسه پژوهشی آمریکایی "بروکینگز" نیز در گفت وگو با سی .ان. ان گفت: رزمایش دریایی ولایت 91 بیانگر این موضع از سوی تهران است که همچنان در جایگاه قدرت قرار دارد و صاحب اهرم فشار و آماده مقابله است و این که هشداری به آمریکاست در مورد هرگونه تلاشی که احتمالا بخواهد علیه این کشور صورت بدهد.
البته اوهالون هم "سی. ان. ان" را در زمینه همراهی با سیاست ایران هراسی بی نصیب نگذاشت و به نوعی در صدد برآمد تهران را در مقابل کشورهای منطقه قرار دهد.
"سی.ان.ان" با بیان پیشرفت بهت آور ایران در صنایع دفاعی بویژه موشکی از جمله دقت هدف گیری و قدرت تخریب بالا، گزارش داد: بررسی های پنتاگون نشان می دهد موشک های دوربرد ایران از هرزمان دیگر دقیق تر و ویرانگرتر شده است.
اعتراف به این پیشرفت ها در حالی است که ایران تحت تحریم های اقتصادی و دسترسی به عرصه فناوری های پیشرفته است و "سی ان ان" به دنبال این امر با اشاره تلویحی به تحریم ناپذیر بودن ایران خاطرنشان کرد که تهران این توانایی ها را بدون حمایت هیچ قدرتی کسب کرده است.
در همین حال مقامات نظامی ایران خبر شلیک موفقیت‌آمیز موشک کروز ساحل به دریای قادر در جریان مانور دریایی "ولایت ۹۱" را اعلام کردند.
از سویی امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء از تست‌های آزمایشگاهی سامانه پدافند برد بلند "باور۳۷۳" در وزارت دفاع و این قرارگاه نیز خبر داد. سامانه استراتژیکی که تولید و عملیاتی شدن آن بیش از پیش معادلات دشمن را در مورد ایران به هم خواهد ریخت .
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء گفت که وزارت دفاع و قرارگاه خاتم تست‌های آزمایشگاهی زیرساخت‌های سامانه پدافند برد بلند "باور ۳۷۳" را انجام داده و کارهای دیگر مربوط به آن هم در حال پیگیری است.
ایران سال گذشته اعلام کرده بود که به‌جای سامانه موشکی "اس ۳۰۰" سامانه موشکی "باور ۳۷۳" را می‌سازد. "اس ۳۰۰" موشکی است که قرار بود روسیه به ایران تحویل دهد که پس از شش سال از تحویل آن خودداری کرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها