پاتریوت ها در ترکیه، برای جنگ یا صلح

پاتریوت ها در ترکیه، برای جنگ یا صلح
چهارشنبه 20 دی 1391 - 16:54

استقرار سامانه ضدموشکی پاتریوت در ترکیه برای مذاکره است یا اعلام جنگ این سوالی است که این روزها در سطوح مختلف رسانه ای و دیپلماتیک مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از المنار لبنان، موشک های پاتریوت آمریکا همچنان به آنکارا پایتخت ترکیه و بندر اسکندرون منتقل می شود چرا که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می خواهد سامانه ضدموشکی پاتریوت را در مرزهای ترکیه با سوریه مستقر کند.
  
بحرانی در سطح بین الملل
این نخستین بار نیست که استقرار سامانه موشکی در ترکیه بحرانی را در سطح بین الملل ایجاد می کند ولی اوضاع کنونی جهان با اوضاع دهه شصت قرن گذشته تفاوت می کند.
داستان از این قرار است که سال 1961 در دوران جنگ سرد اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا ، دولت واشنگتن در واکنش به استقرار موشک های روسیه در خاک کوبا موشک های ژوپیتر را در خاک ترکیه مستقر کرد که این امر جهان را با احتمال وقوع جنگ جهانی هسته ای مواجه کرد و این بحران سرانجام با توافق محرمانه این دو ابرقدرت درباره خارج کردن موشک هایشان از خاک کوبا و ترکیه پایان یافت . 
با گذشت بیش از نیم قرن از بحران سال 1961 استقرار دوباره موشک ها در خاک ترکیه مجدداً جنجال آفرین شد و این در حالی است که 3 کشور درباره موشک های پاتریوت که ناتو شروع به مستقر کردن آن در خاک ترکیه کرده است ، ابراز نگرانی می کنند. روسیه استقرار موشکهای پاتریوت در خاک ترکیه را تهدیدکننده امنیت استراتژیک خود می داند و ایران این موشکها را ضد خود و برای دفاع از اسرائیل تلقی می کند و سوریه از اینکه موشک های پاتریوت زمینه ایجاد منطقه پرواز ممنوع در خاک خود را فراهم کند ، نگران است که همه این نگرانی ها با توجه به تحولات موجود موجه است .  
ولی ترکیه همچنان قضیه سوریه را در صدر اولویت های خود گنجانده است و این در حالی است که پس از شکست همه فشارهای طرف های غربی و منطقه ای برای سرنگون کردن نظام سوریه ، تلاش ها برای اعمال فشار بر دمشق ازسرگرفته شده است . 
آمریکا ، آلمان ، هلند براساس طرح ناتو همچنان تجهیزات نظامی و موشک های پاتریوت را برای استقرار در مرزهای ترکیه و سوریه به آنکارا و بندر اسکندرون می فرستند و اعلام می کنند که هدف از استقرار این تجهیزات نظامی و موشک های پاتریوت دفاع از ترکیه در برابر حملات موشکی سوریه است.
 
برگه ای برای مذاکره
ناظران سیاسی معتقدند که هدف آمریکا از مستقر کردن موشک های پاتریوت در ترکیه تحمیل خواسته های خود درمذاکراتش با روسیه درباره مساله سوریه ، مساله امنیت انرژی در جهان و مسائل مختلف دیگر است . 
منابع سیاسی اعلام کردند : کشمکش های موجود و استقرار موشک های پاتریوت در خاک ترکیه منتهی به جنگ نخواهد شد زیرا روسیه و آمریکا آمادگی جنگ کردن ندارند و هدف اصلی این دو کشور از این کشمکش ها تأمین حداکثری منافع سیاسی و اقتصادی خود در منطقه سرشار از منابع طبیعی خاورمیانه است منطقه ای که در مرکز قاره های جهان واقع است و از این منطقه دسترسی به مناطق مختلف جهان به راحتی امکان پذیر است . 
این در حالی است که انتقال موشک های پاتریوت از کشوری به کشور دیگر برای استقرار آن در مرزهای ترکیه با سوریه با پوشش خبری گسترده ای همراه است که این امر نشان می دهد غرب با ابزار رسانه درپی تحت تأثیرگذاشتن افکار عمومی برای تأمین منافع خود در سوریه است.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها