صدای اصلاحات از درون حاکمیت عربستان

صدای اصلاحات از درون حاکمیت عربستان
پنج‌شنبه 21 دی 1391 - 10:37

العالم- برادر ناتنی عبدالله پادشاه عربستان خواستار اصلاحات سیاسی و تشکیل صندوق ملی به منظور مقابله با پیامدهای جایگزینهای نفت و کاهش تقاضا برای طلای سیاه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم ، " شاهزاده طلال بن عبدالعزیز " که دارای گرایشهای لیبرالیستی است، در گفت و گویی اعلام کرد: صندوق مزبور باید به طور کامل از دولت مستقل و زیر نظر قوای مقننه باشد.
طلال افزود: درآمد صندوق ملی در امارت مساوی با درآمد نفت است و در کویت نیز وقتی توسط عراق اشغال و چاههای نفتش منفجر شد، همین صندوق، هزینه دولت و طرحهایش را تامین می نمود.
اقتصاددانان معتقدند، صندوق ملی امارت ابوظبی 800 میلیارد دلار و صندوق پس انداز نسل ها در کویت 400 میلیارد دلار ذخیره دارد.
عربستان در سال 2012 میلادی توانست به خاطر افزایش درآمد نفتی، 103 میلیارد دلار مازاد درآمد داشته باشد.
ذخیره ارزی عربستان حدود 650 میلیارد دلار است.
طلال 82 ساله ادامه داد: نروژ 20 درصد از درآمد نفت را به صندوق ملی اختصاص داد که به همین دلیل اکنون صندوقش دارای 450 میلیارد دلار است.
وی تصریح کرد: جهان چند سال قبل دچار رکود اقتصادی شد که خسارات زیادی به بار آورد؛ اما پس از عادی شدن روال امور، پولها به صندوقهای ملی بازگشت.  
در کشور نفت خیزعربستان ۷ هزار عضو دودمان سلطنتی آل‌سعود، به کشور و تمامی ساکنان آن حکمرانی می‌کنند. این گروه علاوه بر در دست ‌داشتن تمامی امور حساس کشور، ثروت‌های نجومی حاصل از فروش نفت و گاز و تمامی امور کشور را بدون حضور هر گونه نهاد انتخابی و یا نظارت مردمی در اختیار خود گرفته‌اند.
روزنامه انگلیسی گاردین اخیرا گزارش کرد در حالي كه ميانگين فقر، بيكاري و فساد درعربستان روز به روز افزايش می یابد،  درصد زیادی  از درآمدها به حساب شخصی خاندان حاكم واريز مي شود.
بر اساس این گزارش، حكومت عربستان شمار فقرا را اعلام نمي كند و آمارهاي رسمي در اين باره بسيار محدود است؛ اما گزارش هاي رسانه ای حاکی از این است که بين 2 تا 4 ميليون نفر از مردم اين كشور زير خط فقر به سر مي برند.

پربیننده ترین خبرها